Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver lite hjälp, hur ser man om en bild är redigerad?

Produkter
(logga in för att koppla)

mianto

Aktiv medlem
Som sagt, kan behöva lite hjälp av er experter.
Så här ligger det till, vi är ett sällskap på internet som just nu har en finalomröstning i en fototävling, där har frågor kommit upp om att vissa bilder inte följer våra regler, bilderna får inte vara redigerade i något program.
Man får dock beskära bilden, vad tror ni om dessa bilder:

http://vwpc.se/phpbb/viewtopic.php?f=36&t=6757

http://vwpc.se/phpbb/viewtopic.php?f=36&t=6756

Har läst någonstans att man kan se i någon kod i själva bilden om vad som mär gjort med bilden.

Tackar i förhand för hjälpen.

/Micke
 
Inga elakheter menade, men har ni funderat över att ändra reglerna?
...det är nämligen svårt att komma förbi just den biten när man arbetar med digital fotografi.
För övrigt: Lycka till med tävlingen, och ja, några av bilderna är kanske redigerade.
/Garbis, Aneby
 
Redigering eller manipulering

Alla bilder redigeras i någon omfattning.
Det kanske är så att det är manipulering som inte är tillåtet i fototävlingen?

Det är svårt för ett otränat öga att avgöra om en bild är manipulerad eller inte. I alla fall om det inte är klumpigt utfört och gjort på ett iögonfallande sätt.
En skicklig manipulatör kan använda knep och redigeringstrix så att inte experter kan se att bilden är manipulerad.

Några exempel:
Att göra en bild till svartvitt är redigering och inte manipulering.
En del kameror kan även göra bilden svartvit direkt i kameran.

Att ändra kontrast, ljus, färgbalans och tonskala i bilden är vanlig redigering och tillåtet i nästan alla tänkbara tävlingar.

Med manipulering menas i dagligt tal att man för någon bakom ljuset och använder en del trix för att luras (lite eller mycket)
Vanligt vid manipulering är att man kopierar in detaljer från andra bilder eller tar bort objekt i bilden.

Mvh J O
 
beror på hur du menar med ändra reglerna, finns ju knappt några :)
Tanken är att det ska vara enkelt att vara med i tävlingen.

Tanken är ju att man inte ska få ändra färger m.m, ändra bildens utseende med andra ord.

Vilka bilder tänker du på, någon bild vet jag, men fler kan man ju misstänka.
Det är inte på så blodigt allvar utan mer för att ha roligt och alla kan inte redigera/manipulera en bild därför förbjöds det.


/Micke
 
Senast ändrad:
nja, det är ju inte på blodigt allvar och jag var mest ute efter att få det bekräftat att fler bilder är redigerade/manipulerade än vad som är tillåtet :)
Man får endast beskära bilden samt lägga till en ram om man vill.
 
Hej,

Jag håller med om tidigare diskussioner om manipulering vs redigering. När man i kameran går från RAW -> JPG görs ju i praktiken en redigering. Kameran bestämmer ett kontrastläge, färgmättnad, lägger på vitbalansen, etc. Men skit i det...hur kan man se att en bild är sparad genom ett fotoredigeringsprogram?

Man kan ju ibland kolla på EXIF-datan som är bifogad i JPG-bilden. Exempelvis står att:

http://vwpc.se/phpbb/download/file.php?id=368&mode=view
http://vwpc.se/phpbb/download/file.php?id=372&mode=view

är redigerad mha Adobe Photoshop 7.0

och

http://vwpc.se/phpbb/download/file.php?id=368&mode=view

mha Photoshop CS3

Det finns plug-in till Internet Explorer, Firefox etc. som kan visa exif-data direkt i browsern.
 
Det finns plug-in till Internet Explorer, Firefox etc. som kan visa exif-data direkt i browsern.

Fast det säger ju inget. Om det är tillåtet att lägga till ram och beskära så måste man ju använda någon form av redigeringsprogram för detta (alternativt ha en kamera som klarar av det).

Om jag fattar det hela rätt så är det bara en "tävling" på skoj med otydliga regler. Att då helt plötsligt försöka hitta de som "fuskar" känns ju ganska meningslöst. Ta istället nya tag till nästa tävling och var lite mer strikta då. Det finns ju en definition här på fotosidan om vad som är en manipulerad bild - den kanske kan utgöra tävlingsregel? Var dock medveten om att det kan vara väldigt svårt att se om någon fuskat även med de reglerna.

Att förbjuda "all redigering" bara för att inte alla kan redigera känns lite avigt. Då borde man väl förbjud systemkameror för att alla har inte en sådan...

Nåväl, det här vara bara mitt personliga svammel så det går ju lätt att bortse från! :)



Mvh
Anders
 
helt rätt, på skoj är det.
det är inte tal om att diska någon bild.
Förra året hade vi 2 teman också, en bild tagen med mobil bl.a.

Det har kommit upp diksussioner om att vissa bilder kanske borde diskas och jag ville bara påvisa, genom er hjälp att fler bilder är manipulerade mer än tillåtet för att få slut på diskussionen :)
 
Har läst någonstans att man kan se i någon kod i själva bilden om vad som mär gjort med bilden.
Nej det kan du inte.

Även om du kunde det så vet den som är duktig om det och kan skriva in en ny historik.

Det finns bara 1 sätt, Ni måste ha förtroende för varandra. Att var & en tyr sig till de spelregler som är satta.
 
3an, 5an, och 7an och kanske 2an är ju solklart redigerade i den första länken :). Om inte så är fotograferna proffs på att få 'färdigredigerade' jpg's direkt ur kameran.
 
7:an är tagen med mobilkamera :)

som sagt, ville bara få slut på diskussionen om att det fuskas, eftersom många fler gör detta gissade jag på och med era tränade ögon ville jag bara bevisa det.

Tack så hjärtligt alla.
 
Jag är en amatörernas amatör.. men..jag har då redigerat mina mobilbilder också, var det emot fysikens lagar?

Sedan så förstår jag inte riktigt varför det är så fult att "redigera". Förr slaskade ju folk i mörkrum för att få fram effekter i bilden som inte kom direkt ur negativet, har jag fel?
Man måste väl "framkalla" en bild innan det det blir en bild, och att man nu gör det i datorn istället för i nersläckta rummet har väl ingen betydelse? För mig är det skillnad; Manipulera= Ändra med uppsåt att förvilla, förvränga. Redigera = Förbättra det som redan finns utan att ta bort/lägga till något.
 
För mig är det skillnad; Manipulera= Ändra med uppsåt att förvilla, förvränga. Redigera = Förbättra det som redan finns utan att ta bort/lägga till något.

Så är nog normen för de flesta. Detta gäller denna specifika tävling.
Jag har en del icke fotokunniga kompisar som inte förstår skillnaden mellan att manipulera och redigera en bild. De tycker man fuskar om man tar i bilden i vilket fotoredigeringsprogram som helst. Detta gäller oxo raw-konverteringen. Jpeg direkt ur kameran är det som gäller för dem :-O
Sedan tycker de ju proffsfotografernas bilder är snygga. För de är väl inte manipulerade/redigerade! Eller?
/Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.