Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver kamerainställnings hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaRenberg

Ny medlem
Hej.
Ett stort intresse som jag har är att fota människor.
Meen, har ett litet problem. har just köpt mig ett nytt objektiv 55m/1,8 f .. till min canon 550d!
Har lärt mig om slutar-bländaren.. Och får till den suddiga barkunden precis som ja vill ha den.
Men på vissa foton så blir både modellen och bakgrunden oskarp. Jag har på manuellt läge .. Men den lägger fokus på det som är närmast.. ex. näsan, axel osv.. Och då blir ögonen och resten oskarp. vad gör jag riktigt för fel? Tycker inte att jag lär mig något när jag läser i bruksanvisningen, tycker att det är svårt att förstå.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta!
Tack på förhand.

Hej.
Meen, har ett litet problem. har just köpt mig ett nytt objektiv 55m/1,8 f .. till min canon 550d!
Har lärt mig om slutar-bländaren.. Och får till den suddiga barkunden precis som ja vill ha den.
Men på vissa foton så blir både modellen och bakgrunden oskarp. Jag har på manuellt läge .. Men den lägger fokus på det som är närmast.. ex. näsan, axel osv.. Och då blir ögonen och resten oskarp. vad gör jag riktigt för fel? Tycker inte att jag lär mig något när jag läser i bruksanvisningen, tycker att det är svårt att förstå.

Tack på förhand.

Om du fotar helt öppet med bländare 1,8 är skärpedjupet (alltså den del av bilden som uppfattas som skarp) väldigt kort.

Vad jag gör är att jag alltid väljer fokuspunkt manuellt och fokuserar på det öga som är närmast kameran. Är jag då så nära att jag bara tar ett porträtt till exempel, så kommer skärpan att börja falla av redan vid det öga som är lite vänt från kameran (om modellen står i halvprofil).

Jag skulle alltså avråda dig att fokusera på näsan och fokuserar du på axeln får du garanterat resten ur fokus. Fokusera alltid på ögonen och om modellen står snett, på det öga som är närmast kameran.

/Jonas

Går du upp till f2.8 så kommer du fortfarande kunna få en lite suddig bakgrund som är behaglig att titta på. Så problemet är inte bara fokuspunkten utan även skärpedjupet.

Du behöver inte heller sätta fokus på det som är närmast utan sätt fokus mitt i fokusrummet eller på den punkt där du absolut vill ha fokus, använd en fokuspunkt mot ögat och skulle kameran inte klara det utan sätter på näsan så får du justera fokus manuellt. Är det djupet som saknas så är det enbart att gå upp i bländare, man kan också backa och beskära för skärpedjupet ökar om man ökar avståndet till objektet

kör live view och ställ skärpan manuellt. Det är ofta som fokusområdet är så pass stort att det är svårt att fokusera exakt med kort skärpedjup.

Du behöver inte heller sätta fokus på det som är närmast utan sätt fokus mitt i fokusrummet eller på den punkt där du absolut vill ha fokus, använd en fokuspunkt mot ögat och skulle kameran inte klara det utan sätter på näsan så får du justera fokus manuellt. Är det djupet som saknas så är det enbart att gå upp i bländare, man kan också backa och beskära för skärpedjupet ökar om man ökar avståndet till objektet

om kameran inte fokuserar där man pekar är det väl närmare en microjustering av AF som är på sin plats? :) eller det var inte så du menade?

om kameran inte fokuserar där man pekar är det väl närmare en microjustering av AF som är på sin plats? :) eller det var inte så du menade?

Nä, det var inte så jag menade, men en förutsättning är såklart att kameran sätter fokus rätt.

Jag menade att fokusmätningen kan störas av utskjutande delar, typ näsan, och då får man justera manuellt. Detta även om man bara använder en punkt så kan den stråla ut och störas av något utstickande i närheten. Att använda fler punkter än en blir ju helt hopplöst, för då blir det det som sticker ut mest den sätter fokus på

Hej.

Tack på förhand.

Som nämnts så får man hjälpa kameran att lägga fokus på rätt ställe. Välj en aning mindre bländare, 2 eller 2,8 till exempel, för att få lite skarpare resultat (objektivet är inte helt skarpt på största bländare).

Välj manuellt en fokuspunkt, gärna den i mitten då den är bättre, och sikta den exakt på modellens öga. Då ska ögat bli skarpt. Du kan till viss mån komponera om efter att du satt fokus, d.v.s. du trycker ner slutarknappen halvvägs så att den sätter fokus (indikeras vanligtvis av att fokuspunkten blinkar till och ett litet pip hörs) och flytta sedan kameran så att du får bilden som du vill ha den.

Tänk dock på att skärpedjupet är ganska kort, så en liten rörelse, eller omkomponering, kan få ögat ur fokus igen. Det kanske är bättre om du kan ta bilden exakt efter att du fått fokus och sedan beskära bilden i efterhand för att få önskad komposition.

/P

Nä, det var inte så jag menade, men en förutsättning är såklart att kameran sätter fokus rätt.

Jag menade att fokusmätningen kan störas av utskjutande delar, typ näsan, och då får man justera manuellt. Detta även om man bara använder en punkt så kan den stråla ut och störas av något utstickande i närheten. Att använda fler punkter än en blir ju helt hopplöst, för då blir det det som sticker ut mest den sätter fokus på

aha! detta brukar jag rundgå genom att ställa in af på single point och one shot.. så är det bara att peka på ett öga, fokusera, omkomponera, och trycka av :)

edit: oj, såg nu att det beskrevs i föregående inlägg.. oh well :)

..Gör som Patrik skrev, och ta snabbt flera bilder i en följd, alltid, om du har kort skärpedjup. Då ökar du chansen för att någon bild blir helskarp. Små, små rörelser av dig eller objektet kan göra att fokus hamnar fel.
Man måste vara väldigt noggrann när man plåtar porträtt.

Ska man ta så kort skärpedjup är nog annars ett stativ att rekommendera.. och kanske fjärrutlösare eller 2 sekunders timer :)

Varför måste man välja så herrans stor bländare vid porträtt? Skärpedjupet redan vid 2,8 är ju papperstunt. I mina gamla böcker om porträtt står det man skall ha hyffsat liten bländare för att få bra skärpedjup, så både näsa och öron är skarpa (eller båda ögonen i exemplet ovan). Och lite tele så att folk inte ser tjocka ut. Och har man lite distans till bakgrunden blir den suddig i alla fall.

Funderar på en sak. På universitetet jag jobbar, finns det en porträttsamling över alla rektorer som varit genom åren. De har just den bakgrundsoskärpa om många efterfrågar och en del har inte knivskarpa öron eller kavajslag. Jag studerar dem var gång jag passerar. En dag frågade jag runt vem som tagit dem och fick till svar att det var olika, men majoriteten var tagna med mellanformatskamera typ hasselblad och med film. Vilket får mig att tro att det blir lite annan look på porträtten som är svårt att efterlikna med våra vanliga moderna systemkameror. Det närmaste jag kommit var när jag testade tekniken beskriven i en annan tråd, att montera ihop många bilder med panoramafunktionen i photoshop. Fast det är ju inte så lätt med porträtt.

Fundering 2: Man kanske skall prova riktig enkla och billiga linser som har soppig kantskärpa om man vill ha lite mer konstnärligt stuk på porträtten?

Varför måste man välja så herrans stor bländare vid porträtt? Skärpedjupet redan vid 2,8 är ju papperstunt. I mina gamla böcker om porträtt står det man skall ha hyffsat liten bländare för att få bra skärpedjup, så både näsa och öron är skarpa (eller båda ögonen i exemplet ovan). Och lite tele så att folk inte ser tjocka ut. Och har man lite distans till bakgrunden blir den suddig i alla fall.

Funderar på en sak. På universitetet jag jobbar, finns det en porträttsamling över alla rektorer som varit genom åren. De har just den bakgrundsoskärpa om många efterfrågar och en del har inte knivskarpa öron eller kavajslag. Jag studerar dem var gång jag passerar. En dag frågade jag runt vem som tagit dem och fick till svar att det var olika, men majoriteten var tagna med mellanformatskamera typ hasselblad och med film. Vilket får mig att tro att det blir lite annan look på porträtten som är svårt att efterlikna med våra vanliga moderna systemkameror. Det närmaste jag kommit var när jag testade tekniken beskriven i en annan tråd, att montera ihop många bilder med panoramafunktionen i photoshop. Fast det är ju inte så lätt med porträtt.

Fundering 2: Man kanske skall prova riktig enkla och billiga linser som har soppig kantskärpa om man vill ha lite mer konstnärligt stuk på porträtten?

Varken f2.8 eller F1.4 är papperstunt. Det beror självfallet på avståndet. F11 kan också vara papperstunt isåfall.
Jag gillar korta skärpedjup. Porträtt som du nämner är väl studioaktiga. Då strävar man ofta efter skärpa överallt.

/Stefan R. Nilsson

För att visa det mer tydligt.
1. F:1.4
2. F:2.8
3. F:4

Bränvidd 85 mm och avstånd 5 m. Slkörpedjup 3 dm vid f:1.4 (dvs fullt tillräckligt för porträtt)
För mig är det en skön eliminering av för och bakgrund.
Vid studioporträtt finns oftast ingen förgrund och bakgrunden är nära och inte så "orolig" som naturen.

/Stefan

Bilagor

• 20120710-256B0613.jpg
    20120710-256B0613.jpg
    96.1 KB · Visningar: 116
  • 20120710-256B0614.jpg
    20120710-256B0614.jpg
    22.6 KB · Visningar: 117
  • 20120710-256B0615.jpg
    20120710-256B0615.jpg
    25.8 KB · Visningar: 117
aha! detta brukar jag rundgå genom att ställa in af på single point och one shot.. så är det bara att peka på ett öga, fokusera, omkomponera, och trycka av

Låter som en dålig idé. När du komponerar om är det stor risk att få skärpan på fel ställe. Dels är skärpeplanet kanske inte sfäriskt, dels rör du (eller objektet) kanske er nån cm hit eller dit under processen.

Låter som en dålig idé. När du komponerar om är det stor risk att få skärpan på fel ställe. Dels är skärpeplanet kanske inte sfäriskt, dels rör du (eller objektet) kanske er nån cm hit eller dit under processen.

Helt klart något att ha i åtanke.. Jag kan inte säga att jag haft problme med något sådant än.. men kommer nog i fortsättningen ändra min fokuspunkt istället.. det är ju snabbt gjort :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar