Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp snabbt! Brott mot upphovsrättslagen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Piabobacka

Aktiv medlem
Jag är i knipa här nu och behöver er hjälp. En dag i mars fotade jag min pojkvän, det vill säga han stod modell för mig. Nu är vi inte längre tillsammans, och vi bråkar nu om bilderna som togs den dagen. Han säger att han har all rätt i världen att ladda upp bilderna på sin Facebook, eftersom det är han som figurerar i bilderna. Jag säger att han har ingen rätt alls att ladda upp bilderna på sin Facebook, eftersom jag som fotograf äger upphovsrätten till bilderna. Vem har rätt? Kan tilläggas att detta utspelar sig i Finland, ifall om lagarna om upphovsrätt skiljer sig mellan Sverige och Finland.

Finns det inget viktigare att bråka om?

Jag är i knipa här nu och behöver er hjälp. En dag i mars fotade jag min pojkvän, det vill säga han stod modell för mig. Nu är vi inte längre tillsammans, och vi bråkar nu om bilderna som togs den dagen. Han säger att han har all rätt i världen att ladda upp bilderna på sin Facebook, eftersom det är han som figurerar i bilderna. Jag säger att han har ingen rätt alls att ladda upp bilderna på sin Facebook, eftersom jag som fotograf äger upphovsrätten till bilderna. Vem har rätt? Kan tilläggas att detta utspelar sig i Finland, ifall om lagarna om upphovsrätt skiljer sig mellan Sverige och Finland.

Tydligen inte.. Jag vill bara inte att mina foton används olagligt, och nu verkar vi vara oense om ifall uppladdningen på Facebook är olaglig eller inte.

Tydligen inte.. Jag vill bara inte att mina foton används olagligt, och nu verkar vi vara oense om ifall uppladdningen på Facebook är olaglig eller inte.

Ett enkelt sätt att göra så att fotona inte används olagligt är att du ger honom tillstånd att använda dem. Om ni fortfarande var tillsammans hade han då fått ladda upp dem på Facebook för dig? Om ja, varför får han det inte nu?

Som tidigare inläggare har skrivit: Vad vinner ni på att bråka om det här? Han har hittat ett bra sätt att reta gallfeber på dig och du hugger tydligen direkt. Fundera i stället på vad som ger dig minst problem. Du har rätten på din sida, men är det värt att slåss för den rätten. Släpp och gå vidare är mitt råd.

Jag håller med dom andra svararna, såvida du inte tagit bilderna i ett proffesionellt syfte(att sälja dom) så varför bråka om det.
Det har nog gått överstyr det här med upphovsrätt, skulle inte mitt ex t.ex få ta del av(bl.a lägga upp på sin facebooksida) mina bilder på barnen av upphovsrättsliga skäl så skall jag ha en god man.
Men för all del. Du har säkert rätten på din sida och kan slåss för den, men tror du verkligen att du kommer att bli lyckligare.

Är han värd att lägga så mycket energi på nu när det är slut? Vänd Dig om och gå vidare.

Lagligen har du rätten på din sida men
moraliskt tycker jag att han har rätt att använda bilderna i ett icke kommersiellt syfte.

Vill du inte att a) dina foton används , eller b) vill du inte att dina foton används olagligt ?

Du har alla möjligheter här.

Om a) gäller är det enklaste är att du ger fd pojkvännen ett ultimatum: ta bort, annars... Sedan anmäler du honom till Facebook med hänvisning till att han laddat upp stulna fotografier. I värsta fall anmäler du honom sedan till polisen för brott mot upphovsrättslagen. Personligen förefaller det mer arbete än nytta i det här fallet, men du har all rätt att göra så. (Jag kan heller inte veta varför du tycker så, om du gör det).

Alternativt kan du ge fd pojkvännen tillåtelse att använda bilderna. Då är uppladdningen på Facebook helt laglig. Du kan ju till exempel ställa kravet att du vill ha en sk "byline" om du anser att det är i ditt intresse att förknippas med bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar