Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp! Ska vara bröllpsfotograf för första gången

Produkter
(logga in för att koppla)

jontephoto

Medlem
Hej!
Som sagt ska jag ta kort på ett bröllop för första gången om knappt en månad. Jag behöver därför så mycket råd och hjälp jag kan få.

Min utrustning jag har o röra mig med är:
Nikon d5000
Nikon 18-55mm
Telezoom 70-300mm
Nikon 50mm 1,8f
Blixt

Vad ska jag använda för objektiv, ska jag ha blixt? Ska framförallt ta inne i kyrkan, när paret går in/ut, under själva akten i kyrkan och utanför.
Vad ska jag tänka på? Behöver alla tips, råd och hjälp jag kan få.

Hur ska man ta på bröllops paret, vinklar, närbild eller inte? osv...
Vart i kyrkan bör jag stå för att få bästa bilderna?

Bröllopet är i slutet på April. (Skrev detta med tanke på ljuset)

Tack för hjälpen på förhand! / Jonathan
 
Senast ändrad:
Alt. 1: Ta med dina fotoprylar och 2 kompisar, en klädd i vitt, och en klädd i svart, åk till kyrkan och träna tills brudparet är nöjda.
Alt. 2: Hyr in ett proffs, se och lär.
 
Ta inte på dig ansvaret att vara förste fotograf om brudparet förväntar sig fantastiska bilder, bröllop är ofta jättesvårt, speciellt utan erfarenhet. Se alla tutorials som finns på youtube, läs alla trådar du hittar här, titta på många bilder och träna träna träna. Gå sedan som vän till brudparer(om så är fallet) och plåta så mycket du orkar. Blir det bra, underbart. Om inte är du en erfarenhet rikare och har kvar dina vänner :)
 
Ta inte på dig ansvaret att vara förste fotograf om brudparet förväntar sig fantastiska bilder, bröllop är ofta jättesvårt, speciellt utan erfarenhet. Se alla tutorials som finns på youtube, läs alla trådar du hittar här, titta på många bilder och träna träna träna. Gå sedan som vän till brudparer(om så är fallet) och plåta så mycket du orkar. Blir det bra, underbart. Om inte är du en erfarenhet rikare och har kvar dina vänner :)

De vet att jag aldrig fotat ett bröllop förut och att jag då inte har erfarenhet av det. Jag kommer inte att ta själva bröllopsbilden ( porträttet som ofta tas i studio etc. ) Men jag ska ta bilderna i kyrkan som sagt.

Tack för tipsen!
/Jonathan
 
Jo, jag vet att det finns en hel del trådar om det här.
Men jag är lite nyfiken av vilka objektiv som är smartast och använda?

/Jonathan

Jag hade nog hoppa över blixten och försöka få till det med ditt 50 1.8. Är inget proffs men skulle nog rekomendera att du exponerar efter bruden och hennes klänning.
 
Bildidéer kan du ju få hur många som helst. Googla på bröllopsfoto och liknande bara. Jag ansluter mig till föregående talare. Satsa på ditt 50mm objektiv som masterglugg. Försök klara dig utan blixt och TRÄNA på din kamera!! Se till att alla dina grundiställningar är rätt, kolla, dubbelkolla och kolla igen. Pinsamt om man pillat med ISO, autofokus eller nåt annat basic och sedan glömt det. Fyll fickan med minneskort och extra batteri (er). Om du har möjlighet, åk till kyrkan och testa ljuset på plats. Kolla runt utanför och förbered dig mentalt så mycket som möjligt. På ett bröllop får du inte så många andrachanser.....

Lycka till och visa oss gärna resultatet!!
//Per
 
Bildidéer kan du ju få hur många som helst. Googla på bröllopsfoto och liknande bara. Jag ansluter mig till föregående talare. Satsa på ditt 50mm objektiv som masterglugg. Försök klara dig utan blixt och TRÄNA på din kamera!! Se till att alla dina grundiställningar är rätt, kolla, dubbelkolla och kolla igen. Pinsamt om man pillat med ISO, autofokus eller nåt annat basic och sedan glömt det. Fyll fickan med minneskort och extra batteri (er). Om du har möjlighet, åk till kyrkan och testa ljuset på plats. Kolla runt utanför och förbered dig mentalt så mycket som möjligt. På ett bröllop får du inte så många andrachanser.....

Lycka till och visa oss gärna resultatet!!
//Per
Tack för ännu ett bra svar!
Hur högt vågar man gå med ison tro?
Jag ska åka till kyrkan nån vecka innan hade jag tänkt..
Har lite bilder på den än så länge..
Hammaro_kyrka_interior.jpg
Hammaro_kyrka_interior13.jpg
Hammaro_kyrka_interior14.jpg
 
Tack för ännu ett bra svar!
Hur högt vågar man gå med ison tro?
Jag ska åka till kyrkan nån vecka innan hade jag tänkt..
Har lite bilder på den än så länge..

Lite svårt att svara på utan att mäta på plats men personligen prioriterar jag skärpa(skak/rörelse) före brus.
 
Lite svårt att svara på utan att mäta på plats men personligen prioriterar jag skärpa(skak/rörelse) före brus.

Vad skulle du gissa på för slutartid och iso om jag har bländaren på ca 1.8?
Hur långt ner vågar man gå med slutartiden?

Brukar inte ta kort inomhus så ofta....
 
Vad skulle du gissa på för slutartid och iso om jag har bländaren på ca 1.8?
Hur långt ner vågar man gå med slutartiden?

Brukar inte ta kort inomhus så ofta....

Vill inte vara otrevlig, och då du "bara" är 16 år så blir
imponerad över att du vågar ta dig an ett bröllop. Jag tror
du måste lära dig kamerateknik och din kamera själv,
det går inte att förlita sig vilken slutartid/iso som någon
svarar i ett forum. Yttre förutsättningarna som gäller den
dagen som de gifter sig, tex soligt eller molnigt, gör varje
situation unik. Du måste anpassa dig, din komposition
och din kamera efter varje unikt tillfälle!

Träna MYCKET och var självkritisk, du tar säkert jättefina
bilder (de har ju frågat dig att vara deras bröllopsfotograf).

Lycka till och träna mycket teknik, så du behärskar din
kamera innan det är dags!
 
Ljus och ISO

Fin kyrka, och trevligt rörelseutrymme runt altaret och på sidorna. Det ser ut som kyrkan är något mörk, då inte alla väggar är vitkalkade. Ljuset kommer således att vara lite dovt, ingenting du som besökare upplever... men kameran. Räkna med att gå upp i ISO, att använda blixt under en vigsel är sällan lyckosamt (utöver när bröllopskyssen företas, och alla släktringar bränner av sina kameror). Bländare 1,8 är ljusstark men innebär väldigt kort skärpedjup. Om du inte sätter fokus rätt, blir bröllopsparet i värsta fall oskarpt:) Då kan ex. bländare. 2,8 fungera bättre då det har större skärpedjup samt objektivet presterar något bättre skärpa lite nedbländat. Jag skulle förorda ditt 50mm inne i kyrkan, för skärpan och bländaregenskaperna. Testa ISOvärdet vid ditt besök i olika delar av rummet. Har din kamera TAVläge som Pentax? Manuellt med autoISO vilket är ett utmärkt läge under svåra förhållanden.
 
Vill inte vara otrevlig, och då du "bara" är 16 år så blir
imponerad över att du vågar ta dig an ett bröllop. Jag tror
du måste lära dig kamerateknik och din kamera själv,
det går inte att förlita sig vilken slutartid/iso som någon
svarar i ett forum. Yttre förutsättningarna som gäller den
dagen som de gifter sig, tex soligt eller molnigt, gör varje
situation unik. Du måste anpassa dig, din komposition
och din kamera efter varje unikt tillfälle!

Träna MYCKET och var självkritisk, du tar säkert jättefina
bilder (de har ju frågat dig att vara deras bröllopsfotograf).

Lycka till och träna mycket teknik, så du behärskar din
kamera innan det är dags!

Nej det är klart att jag inte kan lite på ett svar på ett forum. Men jag ska till kyrkan innan bröllopet och testa lite inställningar. Men om någon annan som tagit kort på bröllop tidigare skulle vilja dela med sig sin erfarenhet, då skulle man kunna testa inställningar utefter det bla.
För så mycket kan jag min kamera så jag vet hur jag skulle göra o testa mig fram till rätt slutar tid, men kan vara intressant och nyttigt och höra andras åsikter..
 
Nej det är klart att jag inte kan lite på ett svar på ett forum. Men jag ska till kyrkan innan bröllopet och testa lite inställningar. Men om någon annan som tagit kort på bröllop tidigare skulle vilja dela med sig sin erfarenhet, då skulle man kunna testa inställningar utefter det bla.
För så mycket kan jag min kamera så jag vet hur jag skulle göra o testa mig fram till rätt slutar tid, men kan vara intressant och nyttigt och höra andras åsikter..

Jag skulle inte gå lägre än 1/60.
 
Fin kyrka, och trevligt rörelseutrymme runt altaret och på sidorna. Det ser ut som kyrkan är något mörk, då inte alla väggar är vitkalkade. Ljuset kommer således att vara lite dovt, ingenting du som besökare upplever... men kameran. Räkna med att gå upp i ISO, att använda blixt under en vigsel är sällan lyckosamt (utöver när bröllopskyssen företas, och alla släktringar bränner av sina kameror). Bländare 1,8 är ljusstark men innebär väldigt kort skärpedjup. Om du inte sätter fokus rätt, blir bröllopsparet i värsta fall oskarpt:) Då kan ex. bländare. 2,8 fungera bättre då det har större skärpedjup samt objektivet presterar något bättre skärpa lite nedbländat. Jag skulle förorda ditt 50mm inne i kyrkan, för skärpan och bländaregenskaperna. Testa ISOvärdet vid ditt besök i olika delar av rummet. Har din kamera TAVläge som Pentax? Manuellt med autoISO vilket är ett utmärkt läge under svåra förhållanden.

Tack för de bra tipsen!
 
Altaret

Då altaret har lätt åtkomlighet kan du fråga prästen om du får stå i anslutning till den när brudparet tågar in. Det är en god idé att vara på god fot med prästen som bröllopsfotograf. Då kan du ta bilder när de ankommer altaret och därefter smyga diskret åt sidan. Ta bilder från sidorna och i altargången bakom, det ger täckning av scenen från vinklar ingen annan har. Men... var på rätt ställe när bröllopskyssen ska tas, jag stod senast vid sidan om brudparet, och insåg plötsligt vad som var på G. Det blev en mycket snabb löpning, för att hinna ta bilderna inget brudpar vill vara utan:) Kom ihåg att ställa om ISO utomhus, annars blir bilderna mycket intetsägande utbränt vita:)
Ladda med många minneskort och batterier, kör med ett eller få objektiv under ceremonin då det tar tid och fokus från fotograferingen. Fotografera gärna brudparet någon eller några gånger innan, då är de vana vid dig och kameran vilket ger mer avspända bilder.
 
Tack för alla tipsen tar gärna emot fler :D

Är rätta stället under bröllopskyssen att stå i mitt gången?
Om man skulle behöva använda blixten, ska man då slå den upp i taket eller inte?
 
Senast ändrad:
Taket

På blixten har du förmodligen en vit flärp och en plastskiva att fälla över glaset? Fäll plastskivan över glaset och låt den vita flärpen studsa ljuset framåt. Slå blixten i taket eller i väggen på sidan (från den sida det naturliga ljuset kommer eller motsatt för att lätta upp skuggor), allt annat innebär slagskuggor, som är det minst attraktiva... om det inte kommer naturligt från ett fönster ex (personlig reflektion). I kyrkan är blixt i taket lönlöst, det är för högt och effekten blir neutraliserad.
Eventuellt kan något ljus reflekteras men... frekvent blixt under vigsel är inte helt godkänt rent allmänt. Ta bilder, titta på skärmen och korrigera efterhand:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.