Annons

Behöver hjälp: Ska fota åt en restaurang.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gårdis

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag ska inom en snar framtid fota åt en restaurang. Bilderna ska bla. visas på deras hemsida samt i reklamutskick. Jag ska ta bilder på stället, int och ext, maten, personal etc. Alltså, lite blandat. Det jag känner mig lite osäker på är att fota med blixt. Eller snarare så är jag väldigt nybörjare på det. Idag köpte jag en Speedlight sd-600 till min D70. Vad ska jag tänka på? Hur ska jag andvända blixten för bästa kvalité?

Rummen har stora fönster så de är nog ganska ljusa. Har tuvärr ingen riktig vidvinkel utan får klara mig med mitt 18-70 vid helbilder.

utöver 18-70n har jag en fast 50/1.8.

Tack för hjälp

Gårdis

Jag skulle försökt kika hur andra gjort, tex
köpa en inredningstidning och se hur de bilderna ser ut.
Det tror jag skulle ge många tips på hur det kan kan se ut.

Tror inte du behöver så mycket vidvinkel, såvida de inte vill visa hela inredningen som det är förstår.
Bättre att sasta på bilder som ger en känsla för hur det är där.

Hade nog jobbat med så lite blixt som möjligt. Lite rörelseoskärpa på personal och gäster ger bara ett mer animerat intryck och det är oftast bra i det här fallet. Men om du jobbar med blixten så studsa den så mycket och ofta du kan. Gärna i en bakomliggande vit vägg, men annars i taket snett framåt. Såvida det inte är ganska intetsägande men dock kanske snygga kännsloförmedlande bilder du vill ta så kommer du att få jobba ganska mycket med 18mm skulle jag vilja påstå. Men det beror som sagt på vilken typ av bilder det är. Har du tillgång till stativ så nyttja det hellre än blixten (såvida det inte är uteservering och du behöver fyllnadsblixt) då det ger varmare bilder med mer atmosfär.

Kanske inte världens bästa sida men den kan ge i alla fall lite uppslag. http://www.ochbar.se/

För övrigt anser jag att Kent bör förstöras!

Senast ändrad:
skaffa dig en bouncer till blixten. en mkt bra blixt för övrigt. använd även commander inställningen för mer ljusmöjligheter.

Jo. Så lite blixt som möjligt enligt mig, möjligtvis lite upplättning. Viktigt att du får värme & atmosfär i bilderna.

Matfoto är inte lätt, svårt att få det att se smakligt ut. Se till att den inte ryker för det ser sällan bra ut på bild. Sök på internet om matfotografering, jag är själv ingen expert på det men har försökt mig på det en gång, inte lätt...

//Larsa

detaljer..

försök ta kort på detaljer som för tankarna dit du vill ha dem....en mysig restaurang eller nåt.
Menyn, med kort skärpedjup...
En stökig restaurang, ta öltappen istället...
Glada människor med levande ljus...
Lycka till!

ANNONS