Annons

Behöver hjälp, omslagsbild enl. SFF prislista

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag sålt en av mina bilder som legat och skrotat. Bilden skall användas på omslaget till en informationsbroschyr som de ämnar trycka 24 000 ex. Jag hänvisade till SFF:s prislista "Vad kostar en bild? 2010" med ett prisavdrag på 25%.

Bilden togs i September, strax därefter började jag jobba som fotograf som anställd hos min far. Frågan är nu, kan jag fakturera bilden genom min anställning eller ska jag ringa skatteverket och höra med dem hur jag ska göra, det bör väl finnas något sätt för oss utan företag? Jag har inte F-skatt.

Kolla med din far i första hand.
Annars finns det ju möjlighet att använda ex Frilans finans.
Men eftersom du jobbar som fotograf hos din far.
Så har du betydande fördelar av att fakturera via hans verksamhet.

Detta eftersom du/ni då har möjlighet att använda pengarna till att återinvestera istället för att göra lön av det.

Kolla med din far i första hand.
Annars finns det ju möjlighet att använda ex Frilans finans.
Men eftersom du jobbar som fotograf hos din far.
Så har du betydande fördelar av att fakturera via hans verksamhet.

Detta eftersom du/ni då har möjlighet att använda pengarna till att återinvestera istället för att göra lön av det.

Med återinvestera menar du alltså i ny utrustning? Behöver en ny dataskärm nu så det vore perfekt, att jag inte tänkte på det. Tack för ditt svar!

En annan fråga som är lite off-topic men ändå rör det här. Bilden är tagen vid samma tillfälle som min bild "Rainbow" och är på samma regnbåge, fast den är liggande (tur att jag tog både stående och liggande). Räknas det som en och samma bild fast det är två exponeringar i olika format (liggande/stående)?

Senast ändrad:
Med återinvestera menar du alltså i ny utrustning? Behöver en ny dataskärm nu så det vore perfekt, att jag inte tänkte på det. Tack för ditt svar!

Visst är det så.