Annons

Behöver hjälp, omslagsbild enl. SFF prislista

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag sålt en av mina bilder som legat och skrotat. Bilden skall användas på omslaget till en informationsbroschyr som de ämnar trycka 24 000 ex. Jag hänvisade till SFF:s prislista "Vad kostar en bild? 2010" med ett prisavdrag på 25%.

Bilden togs i September, strax därefter började jag jobba som fotograf som anställd hos min far. Frågan är nu, kan jag fakturera bilden genom min anställning eller ska jag ringa skatteverket och höra med dem hur jag ska göra, det bör väl finnas något sätt för oss utan företag? Jag har inte F-skatt.

Kolla med din far i första hand.
Annars finns det ju möjlighet att använda ex Frilans finans.
Men eftersom du jobbar som fotograf hos din far.
Så har du betydande fördelar av att fakturera via hans verksamhet.

Detta eftersom du/ni då har möjlighet att använda pengarna till att återinvestera istället för att göra lön av det.

Kolla med din far i första hand.
Annars finns det ju möjlighet att använda ex Frilans finans.
Men eftersom du jobbar som fotograf hos din far.
Så har du betydande fördelar av att fakturera via hans verksamhet.

Detta eftersom du/ni då har möjlighet att använda pengarna till att återinvestera istället för att göra lön av det.

Med återinvestera menar du alltså i ny utrustning? Behöver en ny dataskärm nu så det vore perfekt, att jag inte tänkte på det. Tack för ditt svar!

En annan fråga som är lite off-topic men ändå rör det här. Bilden är tagen vid samma tillfälle som min bild "Rainbow" och är på samma regnbåge, fast den är liggande (tur att jag tog både stående och liggande). Räknas det som en och samma bild fast det är två exponeringar i olika format (liggande/stående)?

Senast ändrad:
Med återinvestera menar du alltså i ny utrustning? Behöver en ny dataskärm nu så det vore perfekt, att jag inte tänkte på det. Tack för ditt svar!

Visst är det så.
Använder du skärmen i arbetet på din fars företag.
Så gör det ju att du kan betala skärmen med oskattade pengar.

Använder du skärmen både i arbetet och privat så finns det specifika regler för detta.
Men det får någon annan svara på som kan det bättre än mig.

Visst är det så.
Använder du skärmen i arbetet på din fars företag.
Så gör det ju att du kan betala skärmen med oskattade pengar.

Använder du skärmen både i arbetet och privat så finns det specifika regler för detta.
Men det får någon annan svara på som kan det bättre än mig.

Jag hörde med far min och han sa att vi självklart hellre skulle göra så. Skärmen kommer stå på kontoret, så jag kommer enbart använda skärmen i arbetet, använder redan hela min privata kamera-utrustning samt min egna dator i arbetet.

En annan sak. Med en upplaga på 24 000 ex, då fakturerar jag enligt SFF:s prislista 3 900:- då det är över 10 000 ex? Bara kontrollerar så att jag är helt säker :)

En annan fråga som är lite off-topic men ändå rör det här. Bilden är tagen vid samma tillfälle som min bild "Rainbow" och är på samma regnbåge, fast den är liggande (tur att jag tog både stående och liggande). Räknas det som en och samma bild fast det är två exponeringar i olika format (liggande/stående)?

Det är ju två olika bilder rent tekniskt.
Sedan, om båda bilderna skall användas i samma sammanhang är det förstås vettigt att föra en diskussion med kunden.

I övrigt så tycker jag att SFF är en väldigt bra organisation.
Är medlem där, och tycker att du ska ta dig en rejäl funderare på att bli det, om du nu inte redan är det.

Det är ju två olika bilder rent tekniskt.
Sedan, om båda bilderna skall användas i samma sammanhang är det förstås vettigt att föra en diskussion med kunden.

I övrigt så tycker jag att SFF är en väldigt bra organisation.
Är medlem där, och tycker att du ska ta dig en rejäl funderare på att bli det, om du nu inte redan är det.

Det jag tänkte på var ifall kunden (som är ovan bildköpare) bestämmer sig för Exklusiv licens istället för Royaltyfri licens och ifall det kan medföra problem. Men det var bara en tanke, jag tror inte att något händer i det här fallet.

Och nej jag är inte medlem, än. Men det kommer :) Tack för hjälpen Danne!

Det går ju faktiskt att justera i efterhand om kunden av någon anledning skulle vilja detta.

I övrigt bara kul att kuna hjälpa till :)

Från exklusiv till royaltyfri ja, men inte tvärt om ;-) dock räckte det med det sistnämnda fick jag mail om nyss.

Kan ju fortsätta när vi ändå är på gång, hur gör ni med prissättning ang. olika licenser? Vilken form av licens gäller priserna i SFFs lista? Jag gjorde ett prisavdrag på priset i listan på 25%, men man ska antagligen lägga på ganska mycket?

(och jag vet att de bara är riktlinjer)

Ang. licenser

I det här fallet så är licensfrågan enkel.
Du säljer rätten att använda bilden till omslaget på den aktuella broschyren, inom det upplageantal som anges.

Vill de använda bilden igen så är det frågan om att de köper publiceringsrätten igen.
Finns ju angivet i riktlinjerna hur sådant brukar hanteras.

Men som alltid är det ju också vettigt att dels vara tydlig om vad som gäller, och att samtidigt vara lyhörd för kundens åsikter och önskemål.

I det här fallet så är licensfrågan enkel.
Du säljer rätten att använda bilden till omslaget på den aktuella broschyren, inom det upplageantal som anges.

Vill de använda bilden igen så är det frågan om att de köper publiceringsrätten igen.
Finns ju angivet i riktlinjerna hur sådant brukar hanteras.

Men som alltid är det ju också vettigt att dels vara tydlig om vad som gäller, och att samtidigt vara lyhörd för kundens åsikter och önskemål.

Aj du jävlar, så långt har jag inte tänkt. Självklart ska det vara så. Men det kanske de förstår ändå? Jag har bara frågat om de vill ha exklusiv licens eller royaltyfri, men det behöver ju inte mena att de får publicera bilden på andra ställen. Nu när jag tänker på vad de skrivit i mallen verkar det som om de ändå förstått att det handlat om det hela tiden, men jag ska för säkerhetsskull ta upp det. Jag skall även skriva ett avtal!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar