Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med telezoom val.

Produkter
(logga in för att koppla)

M_Holmberg

Aktiv medlem
Halloy. Det är äntligen dags att upppdatera lite på optikfronten. Nu med någon form av långzoom.
Jag har tittat på följande optik, läst resencioner, sökt på forumet osv, men behöver mer råd och tips.

Optiken jag har funderat på är följande:

Tokina AT-XD AF 80-400/ 4,5-5,6
Tamron SP 200-500/ 5-6,3 DI LD IF
Sigma EX 50-500/4-6,3 HSM DG samt
Sigma 170-500/5,0-6,3 DG APO

Kamerahuset är en D50, men under hösten så kommer en beg D200 att inhandlas också.

Vilken optik rekomenderar ni?
Motiv kommer att vara landskap; djur natur och motorsport i första hand.

Zoomoptiken som jag har använt mest innan är Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro, och det är något som kompleterar detta som jag vill ha.

Tack på förhand. /Micke

Hej... 50-500 har jag till min canon 30d. och är grymt nöjd med.. fotar mycekt motorsport.. mer än godkänd skärpa och färg och ja man når ju över allt med det plus att man kan ta på nära håll också. är dock ett tungt objektiv. så det kräver mer eller mindre ett stativ. gärna ett enbens. och ett minus är att det är ltie ljussvagt. men inget jag lidit av ännu men vetskapen finns ju. men rekomenderas starkt i allafall.

Jag rekomenderar också 50-500. Hade det till min 400D och den kändes riktigt skönt!

Enbenstativ är rätt bra om det inte är skinande sol ute!

rktigt skarpt för att vara en så pass extrem långsom, och med liter extra skärpa i photoshop så e det helt otroligt!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar