Annons

Behöver hjälp med optiken (bildanalys)

Produkter
(logga in för att koppla)

maghal

Ny medlem
Insatt i ett projekt nu under sommaren gällande bildanalys. Ska med hjälp av en digitalkamera och mjukvara kunna mäta ett antal utspridda partiklars storlek (längd, bredd). Någon som har optiken fräscht i skallen? Har själv glömt det mesta... Min fundering är om kameran förvränger objekt som ligger längre ut i bilden, alltså storleken på partikeln blir missvisande. Kan man i så fall minimera felet, genom att ha kameran längre bort från objektet eller närmare objektet. Kan detta kanske justeras med ett speciellt objektiv. Hoppas mitt utlägg är begripligt. Väldigt tacksam för lösningar eller diskussioner.
Bifogar en bild som jag tagit. (partiklarna är gröna pga att jag tröskat bilden)
//Magnus
 

Bilagor

  • bildanalys.jpg
    bildanalys.jpg
    31.5 KB · Visningar: 377
Ett objektiv är normalt avsett att vara raktecknande, d v s om du fotograferar av ett vanligt, plant liggande, rutat papper vars yta ligger vinkelrät mot optiska axeln så kommer alla rutorna över hela bildytan att vara kvadratiska och ha samma storlek. I praktiken har objektiven dock oftast en viss distorsion, d v s avvikelse från denna perfektion, men det är nog inte det du undrar misstänker jag (är det noga så går det ju att mäta upp och kalibrera bort effekten av distorsionen).

Observera dock att detta förutsätter att den avfotograferade ytan är plan OCH att de partiklar som ska mätas är platta (och naturligtvis inte ligger på högkant). Är partiklarna tredimensionella (vilket kanske är mer verklighetsnära) så kommer det att bli tydliga missvisningar ute i kanterna med extrema vidvinkelobjektiv, så det bästa är att försöka använda teleobjektiv om det finns utrymme för det.
 
Tack för svaret, Lennart!

Helt klart så är objekten tredimensionella. Men skulle jag få ett mindre fel om jag hade kameran längre bort från ytan, eller ska jag ha den närmare? Det kanske inte har någon betydelse, eller?
 
Det är ganska lätt. Storleksförändringen står ju i proportion till avståndsskillnaden. Om du är nära är en millimeter mycket större skillnad än om du står längre bort.
Objektivets brännvidd står ju bara för förstoringsgraden.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.
/AnWi
 
Spontant skulle jag gissa att ett makroobjektiv, typ Tamron SP 90/2.8 Di, skulle vara mycket lämpligt. Naturligtvis spelar storlek och avstånd en stor roll vid valet.

/AnWi
 
Tack för hjälpen!

Nå, ännu är projektet i utvecklingsstadiet. Får se om chefen godtar min rapport.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.