Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med min Speedlite 430 XII

Produkter
(logga in för att koppla)

Alyzzah

Medlem
Jag har precis skaffat en Canon speedlite 430 XII till min Canon 450D.
Jag har inte haft nån riktig tid till att gå igenom alla inställningar så jag vet inte hur jag ska använda den på bästa sätt.

Nu har jag bokat in mitt 3:e bröllop ganska snart och ska då använda blixten på festen efteråt.
Hur ska jag få bästa möjliga bilder? Det är väl dagsljus i lokalen från början men senare så blir det ju mörkt.

Har ni några tips? Ska jag rikta den uppåt? Har inte riktigt koll på inställningarna på blixten.
Har ni nåt "standard-tips" med bländare+slutartid och blixtinställning?
Hur funkar manullet läge i blixten? Jag känner mig helt lost....

(Tänkte använda mitt tamron 17-50 till kameran)

Hej

Sätt blixten på att synka med första eller andra ridån kör på en slutartid på 1/120-1/60 del eller ännu långsammare tider (kör några testbilder och titta på skärmen). (Kolla i blixtens manual)

Att synka med blixt på första eller andra ridån gör att du fryser primära objektet men låter bakgrunden blir lite mörkare och "opåverkat" av blixtljuset.

Har inga mästertips till dig men rent allmänt tycker jag att man får bäst reslutat om du ställer ned blixten ca. 1 bländarsteg så du endå får med en hel del av det befintliga ljuset. En bouncer kan rekomenderas då ljuset blir lite lite mjukare.

När jag använder min blixt brukar jag ha den i 45 graders lutning, alternativt rikta den mot någon ljus yta (vägg, tak) för att få snyggare ljus. Är det högt i taket funkar dock inte denna teknik.

Om du vill köra i M på kvällen så prova börja med inställningarna f4, 1/60, ISO 400. Om du ska ta tex festbilder efter bröllopet så prova att sätta ned slutartiden till 0,5 - 1 sek för att få ett fint bakgrundsljus med ljusspår.

Kanske inte så väldas användbara tips men mer kan jag tyvärr inte bjuda på

Hur du ska rikta blixten beror lite på hur platsen du ska fotografera ser ut, vita väggar ? högt eller lågt till tak..

Ett knep du kan använda dig av FE-knappen ( blixtexponering ) det är knappen på kameran som ser ut som en stjärna.

då får du en förblixt med rätt exponering till de inställningar du har i kameran.

oftast blir det väldigt bra testa hemma

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto