Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med "licens/användnings" text

Produkter
(logga in för att koppla)

Wreckdiver

Aktiv medlem
Jag fotograferade Bike Weekend åt arrangörsklubben och nu tänkte jag skicka dem en cd med de bästa bilderna (ca 150st) från detta evenemang.
Jag fick foto-pass gentemot att de fick kopior på bilderna, och nu har alltså tiden kommit då jag tänkte skicka iväg dem.

Bilderna är i relativt stor upplösning med väldigt liten komprimering, allt för att de skall bli så bra som möjligt.

Vad kan jag begära för "rättigheter" till bilderna ?
Vi har redan "avtalat" om att de får bilderna gentemot att de gav mig ett fotopass (lite luddigt, jag vet) men kan/ska jag kräva att mitt namn står med när/om de trycker upp program/folders/affischer som fotograf ?

Hur många gånger skall de få använda bilderna ?

Vad har jag för rättigheter samt skyldigheter angående bilderna/användandet av dem ?

Så som jag förstod det hela så tänkte de använda bilderna till planscher/folders och liknande inför nästa års event samt eventuellt lägga ut på sin hemsida.

Jag hade tänkt att lägga ett textdokument på skivan där allt detta gås igenom, men jag behöver alltså er hjälp med detta då jag inte har en aning om hur ett sådant dokument skall se ut och formuleras. Jag har alltså aldrig gjort något liknande förr...

Jag jobbar inte som fotograf, utan detta var bara en "rolig grej" och om de blev nöjda med bilderna så kunde jag kanske få samma "deal" även i framtiden, då även under andra sorters arrangemang.

Det finns ju en hel del otroligt duktigt folk här som har sålt/gett bort bilder förr, så jag vore otroligt tacksam för all hjälp jag kan få !!
 
Ditt namn som fotograf vid varje publicering är ju självskrivet.
Likaså publicering på deras webb samt affischer och andra tryckasker fram till och med nästa års event.

Därefter bör du ta betalt för vidare användning av bilderna. Alltså tidsbegränsat till sista juni 2006 vore lämpligt.
Dom har ju gjort en kanondeal eftersom dom fått bilder gratis mot ett fotopass som inte kostat dom ett öre.

Är dom nöjda med bilderna så kommer dom säkert igen nästa år.
5000-10 000kr för vettiga bilder är småpengar för arrangörerna och det är då dumsnålt att chansa på en ny fotograf när dom nu sett vad du levererar.

Du har också fått en hel del gratisreklam och det skulle inte förvåna mig om du fick åka till andra motorsporttillställningar framöver på uppdrag av dom som sett dina bilder.
Då som betald fotograf givetvis.
Gratis jobbar man bara som reklam och man håvar då in vinsten på nästa jobb.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.