Annons

Behöver hjälp med filter

Produkter
(logga in för att koppla)

lillpack

Ny medlem
tjenare!

hmm jag vet itne hur jag ska kunna förklara. de e så här jag undrar om alla filter passar till alla kameror?
jag vet inte hur jag ska förklara hur jag menar.
Jag har en Nikon D60 med objetivet: AF-S NIKKOR 18-55MM VR.
de e så här att jag ha hört att de e jätte bra de hära med ett filter till objetivet. Jag hittade ett gammalt filter hemma o satte på de på min Nikon D60. jag undrar nu om jag kan ha detta filter till min kamera eller måste man ha ett filter som är just för min kamera. den passar objektivet och allt. men så de inte e skadligt för min kamera eller nått sånt. som sakt de är säkert jätte gammalt filter. men hade tänk o ha de på min kamera till jag köper ett nyss o fattat lite mer om filter och så.

Filtret: Cokin 52mm SKYLIGHT 1A.

MVH Patrik

Filtret passar........

Hej Patrik,

Ditt "återanvända" filter kan naturligtvis användas till din kamera, eftersom:
A - Det har rätt filtergänga. ;-)
B - Inte påverkar bildresultatet nämnvärt(Men gör begränsad nytta för en digitalkamera!) - Det är ett s.k. "Skylight"-filter, vars uppgift är(har varit) att spärra UV-ljuset, så att det inte påverkar filmen i en analog kamera!
C - Kan ge dig ett mekaniskt skydd för frontlinsen.

Punkterna B och C brukar vara föremål för många initierade inlägg för och emot.
Vad gäller B, så innebär det (anser jag) att fler glasytor på ljusets väg till sensorn, kan ge "spökreflexer", och slöjning vid motljussituationer.
Å andra sidan, pkt C, så kostar bytet av ett repat filter betydligt mindre än ett byte av repad frontlins.

Så har du råd att riskera frontlinsen, eller.......?
(Själv kör jag numera utan filter på alla mina gluggar.)

/prylnissen

Med den tidigare 18-55:an (utan VR) hade jag stora fokuseringsproblem med filter monterat. Tycker det är bättre att vara diciplinerad och använda objektivlocket.

Du kanske ska börja med att läsa på lite om olika filter.

Det är ju nämligen inte så att det finns "filter" och inget annat, "filter" är ju ett samlingsnamn på mängder med olika typer av filter. Det finns effektfilter, färgkorrigeringsfilter, o.s.v.

Börja med att läs avsnittet om filter i denna artikeln så får du lite större förståelse: Fototeknik 7 - Tillbehör

Mitt råd är att enbart använda filter i de fall det behövs. T.ex. polarisationsfilter om man vill ha vykortsblå himmel, o.s.v.
Att ha ett fast monterat UV-filter bara för skyddets skull ser jag ingen poäng med om man inte plåtar t.ex. speedway eller sånt där det är risk för att det sprutar grus på frontlinsen. Annars brukar motljusskyddet vara skydd nog när man använder kameran, och när man inte använder den så har man ju linslock på!

Jag har även hört vissa oroa sig för att risken att sabba frontlinsen är större med ett UV-filter på, detta för att det är betydligt lättare att knäcka ett UV-filter (som då kan få vassa kanter mot frontlinsen) än själva frontlinsen.

Med den tidigare 18-55:an (utan VR) hade jag stora fokuseringsproblem med filter monterat. Tycker det är bättre att vara diciplinerad och använda objektivlocket.

Jag håller med om det. Macrot och 70-200 zoomen är de enda objektiv som jag idag regelbundet har filter på. 50mm f/1.4 har av någon orsak klara problem med filter då det stör af. Vette tusan varför, men objektiveet focusrear mycket säkrare i mörka miljöer utan filter.

Tilll 70-200 (som används vid skitig motorsport) är en gott filter nödvändingt för att skydda frontlinsen och det verkar inte må dåligt av UVfiltret heller - iofs ett dyrt B+W, men ändå. Macrot har jag "alltid" polfilter på, men orsaken till det är en annan.

Filter stör tyvärr. Bra filter stör mindre, rena filter stör minndre. Tele är känsligare för dåliga filter än normalobjektiv. Jämngråa bilder utomhus är sällan problem med filter. Höga kontraster, motlljus, punktljuskällor, inget motljusskydd är faktorer som bör framkalla funderingarna på om man inte skall strunta i filtret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar