Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med en ai-konvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tell

Aktiv medlem
Köpte mig en gammal Nikkor 300mm f4.5 som jag tänkte ai-konvertera. Efter att ha läst lite här o var på internet om det så skulle det tydligen vara jättenkelt. Men jag kom bara så långt att jag skruvade loss dom fem skruvarna på ovansidan, för att upptäcka att det inte fanns så mycket intressant att skruva i för att få loss bländarringen helt.
Så här långt kommer jag:
DSC_4901_400.jpg

DSC_4902_400.jpg


Det är alltså typ själva fattningen som hänger fast nånstans där inne o är ivägen för att få loss bländarringen. Ser ut som det är själva pinnen som går ner till bländaren som håller fast i nåt.

Nån som utifrån den här lilla infon har nåt förslag på hur jag ska gå vidare för att få loss bländarringen?
 
Det där ser jobbigt ut! Det är bara själva bajonetten du ska ha loss för att kunna lyfta av bländarringen, så den måste sitta fast på något vis i röret. Se om du hittar några skruvar som går radiellt in i röret från bajonetten.
 
Det jag hittar är ett par skruvar på sidorna som tyvärr bara lossar på den svarta metallbiten som sticker ut där framme och ett par skruvar på "undersidan" av bajonetten, men dom kommer jag inte åt förens jag fått loss hela grejen från resten av objektivet tyvärr. :\
Finns det kanske några sprängskisser eller guider till massa olika diverse objektiv? Eller kan jag kanske maila Lasses o se om dom kan vägleda mig lite?
 
Måste du ta bort bländarringen?
Jag har Ai-modifierat ett antal objektiv genom att fila ner bländarringen utan att ta bort den. Tryckte ner en tjock sytråd mellan bländarringen och bajonetten så att det kunde komma in filspån i objektivet, sedan var det bara att fila på.
 
Hm, ja det är ju en idé faktiskt, även fast jag läste nånstans att metall-damm kan vara väldigt svårt att få bort. Sen lär det vara svårare att fila kan jag tänka mig också.
Men men, kommer inte nån med ett annat förslag så kör jag på det. Tack för tipset. :)
 
Med lite försiktighet, tråd i mellanrummet och lite masking tape runt om borde det inta vara något problem!
Bifogar en bild på mitt ärevördiga 105 mm 1:2,5 som varit med sedan början av sjuttio-talet, ai-filat när den första Nikon F med ai kom; och fortfarande i bruk.
 

Bilagor

  • IMG_0319 r 400 .jpg
    IMG_0319 r 400 .jpg
    92.6 KB · Visningar: 305
Hah, ja han ser ut att ha varit med en del! Får helt enkelt ta och göra så att jag testar imorrn, o så ska jag ta objektivet på en liten vinterpromenad efteråt. Tack igen för tipsen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.