Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med datorköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Hej!
Nu har jag tröttnat! Min dator är för seg! Jag tycker inte att jag gör annat än väntar, och väntar! Dags att köpa ny. Jag jobbar med stora bilder (ca 150Mb styck) och har ofta många program öppna samtidigt, jobbar också med webdesign och layoutprogram.

Jag har precis fått följande offert från Dell:

OptiPlex 745 MT - core 2 Duo E6600 (2.40 GHz/1066MHz/4MB, Int NIC) Mini Tower Chassi
Systems Docs (MT Chassis)
MS WXP logo label (32 Bit)
Optiplex Resource CD
2.0GB 667MHz NON-ECC DDRII Memory (2*1 GB)
19-in-1 Media Card Reader
250GB (7,200rpm) SATA 3.0Gb/s Hard Drive
16X DVD 7.0 - Vista & XP
Power DVD 7.0 - Vista & XP)
Roxio Creator 9.0 (with Meida) - Vista & XP Compatible
Chassis Intrusion Switch
ATI Radeon X1300 Pro PCIe 256MB, DVI (Full Height)

Jag har en bildskärm redan EIZO FlexiScanS2110W
så det behöver jag ingen. Har även en extern hårddisk.

Pris 7.500 plus moms

Vad tror ni? Är det en ok dator? Det som är bra med Dell är att det ingår "på-platsen-garanti" i 3 år så jag slipper skicka iväg datorn om det händer något. Har det på min nuvarande dator och det har fungerat utmärkt, dom kom faktiskt dagen efter och fixade felet utan kostnad.

Tack på förhand!
Bee
 
De datorkomponenter som är kritiska när man sysslar med bildbehandling är främst processorn, minnet och hårddisken.

I den offert du fått kommer processorn (core 2 Duo E6600) att räcka till ett bra tag framåt. När det gäller minnet så är 2 Gb rätt ok och borde räcka, och det går alltid att lägga till mera om det skulle behövas. Hårddisken ser ok ut, frågan är om utrymmet (250Gb) räcker för dig, gör det det så är det lungt.

Datorn ser helt ok ut, men jag vill ge ett tips: det är VÄLDIGT billigt med minne till datorer just nu, köp till 1Gb eller 2, kostar runt 400-800 kr, du kommer INTE ångra det. Skulle det visa sig att 2Gb inte räcker till så kommer hårddisken att jobba hela tiden och du är tillbaka på ruta ett när det gäller hur snabb din dator är.

Hoppas detta hjälper lite!

// Przemek
 
Den processor som du fått i offerten är inte den nyaste, snabbaste.

Be om en offert på:

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz / 1333MHz / 4MB processor istället.

Alternativt:
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz / 4MB

Vad är det då för skillnad, jo FSB-bussen som pratar med processorn är på 1333 Mhz istället för 1066 på den gamla du fått offererad.

Minnet är helt åt skogen fel också, alldeles för långsamt, 667 MHz.
Den processorn jag föreslår pratar med diskarna i max 1066 Mhz och då ska du ha

Corsair Dominator 2048MB DDR2 PC2-8500 minne (5-5-5-15-2T) (TWIN2X2048-8500C5DF) som jobbar på 1066 MHz.

Det minnet snackar 1,6 ggr så snabbt med diskarna som det i Dells offert och det är jätteviktigt när du har stora bilder.
 
Jag glömde att titta på diskkonfigurationen, den är ju också felaktig.

Man skall ha en liten snabb systemdisk på cirka 75 GB som helst varvar 10000 t.ex. en Western Raptor och en stor datadisk på >= 500 GB. Då fungerar systemet optimalt och du kan fördela interna Photoshop-system-lasten mellan diskarna.

Förr eller senare händer det något skit med datorn så du måste omgenera systemet. Gör du så här, är det snabbt att omgenerera och alla bilder och dokument ligger kvar på datadisken. Mycket säkrare!

Montera sedan systemdisken i ditt nuvarande system som disk nr 3 på nya datorn och döp den till Backup. Nu kan du enkelt själv flytta alla befintliga data till stora datadisken i nya systemet.Så har jag gjort och har inte tappat något data alls.

Man säljer dator på helt fel sätt idag. Bara en stor disk är helt åt skogen.

Så skall processor och diskar ha låg temperatur d.v.s. det skall vara tillräckligt med tysta fläktar. Temperaturövervakningsprogrammen ska ingå i leveransen. Om diskarna blir för varma en het sommardag kan dom sluta fungera men kommer för det mesta tillbaks när dom svalnat. Men jag garanterar att du är orolig tills dom svalnat.

Det var jag tidigt i somras när det var varmt.
 
Skulle satsas på en Intel Q6600 CPU, 4gb snabbt minne, raptor disk och om du inte sitter med gamla prylar som skall kopplas in som kan tänkas sakna nya drivrutiner så skulle jag valt Vista 64bitas OS.
 
Christer1 skrev:
Den processor som du fått i offerten är inte den nyaste, snabbaste.

Be om en offert på:

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz / 1333MHz / 4MB processor istället.

Alternativt:
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz / 4MB

Vad är det då för skillnad, jo FSB-bussen som pratar med processorn är på 1333 Mhz istället för 1066 på den gamla du fått offererad.

Minnet är helt åt skogen fel också, alldeles för långsamt, 667 MHz.
Den processorn jag föreslår pratar med diskarna i max 1066 Mhz och då ska du ha

Corsair Dominator 2048MB DDR2 PC2-8500 minne (5-5-5-15-2T) (TWIN2X2048-8500C5DF) som jobbar på 1066 MHz.

Det minnet snackar 1,6 ggr så snabbt med diskarna som det i Dells offert och det är jätteviktigt när du har stora bilder.

Jag har inte så stor budget, blir det inte mycket mer än 7.500 som jag nu fått offert på?
 
Jag fick klart för mig att du jobbar med 150 MB stora bilder och att det var viktigt att få det så snabbt som möjligt.

Du kan naturligtvis ta en 6550 processor istället, den är också modernare och billigare än den gamla 6600. Det viktiga är att du har fart på minnena när du ska jobba med så stora bilder och systemdisken behöver man BARA

En vanlig liten 7200 varvare på 40 GB är bättre än ingen alls. Kostar omkring 500 kr i handeln, bör vara SATA.

Be Dell offerera så att du får veta vad alternativen kostar.
 
Christer1 skrev:


Corsair Dominator 2048MB DDR2 PC2-8500 minne (5-5-5-15-2T) (TWIN2X2048-8500C5DF) som jobbar på 1066 MHz.


Nu hittar jag ingen butik som har dom där minnena i lager, men jag tippar på att mer än halva budgeten på 7500kr skulle gå åt om hon köpte dom minnena så det kan inte ses som ett bra råd, om det nu är 2x2gb stickor. Är det bara 1 sticka på 2gb så kommer systemet att tappa mycket fart då det inte kan utnyttja dual channel. (osäker då det står först 2048mb och senare Twin 2x2048.)
 
Webhallen har haft dom i lager, 2x1GB = 1995 kr med moms.
Dom får fler i lager omkring den 20/9. Vill man inte köpa 1066 minne kan man ju köpa 800 som är mycket billigare och då duger den gamla 6600:an också men 667 minne i den är ju för dåligt och kostar nästan lika mycket som 800-minne.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.