Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med belysning m.m., utomhuskort modell/mode

Produkter
(logga in för att koppla)

Lightwave

Aktiv medlem
Hej.

Efter att ha fotat ett tag privat samt läst snart halva kursen om fotografisk bild så har jag tänkt försöka mig på lite enkla modellbilder utomhus.

Bilderna kommer vara i statsmiljö och svartvita, jag skulle nu vilja ha lite grundläggande tips för hur jag får modellen att stå ut lite från bilden.

Kameran är en gammal härlig Nikon EM och jag har tänkt köra med Ilford Delta 100 eller 125.

Ett knep jag verkligen gillar är att jobba med korta skärpedjup, så fokuset hamnar på modellen, men samtidigt vore det trevligt med arkitekturen som ett bakgrundselement.

Så lite av tipsen får gärna innehålla:

Blixtar? Har en standardblixt som är rätt kraftig.

Objektiv? Vidvinkel för djup eller tele för kortare skärpedjup?

Hej!

Jag kan ge dig ett tips på ett redskap som för mig är ovärderligt när jag plåtar människor och det är en reflexskärm. Med en sådan behöver du inga blixtar. Själv har jag en reflexskärm som heter Lastolite sunfire. Den är rund, med en diameter på 120 cm. Ena sidan är vit och den andra är guld- och silverrandig. Den kostar ca 1300 kronor och kan, bland annat, köpas på www.aifo.se.

Ta så många bilder du bara kan på fotosessionen. Är man nybörjare så kan man kanske behöva ta 100 bilder för att få 5 bra.

Till sist, tänk på ljuset. Kolla hur ljuset faller på modellen. Har hon/han jobbiga skuggor eller ljusreflexer på sig. Ta god tid på dig att kolla upp sånt innan du avfyrar din kamera.

Ta gärna med dig en assistent som kan hjälpa till att hålla i reflexskärmen, om du beslutar dig för att använda en sådan.

Hälsningar,

Fredrik

Ps. Tänk också på att kommunicera med modellen, Hon/han ser inte hur ljuset faller eller hur hon ser ut. Du måste kunna ge regi och uppmuntran.

Senast ändrad:
Hej Fredrik och tack för svaret!

Så du rekommenderar reflexskärm istället för blixt. Låter som en bra ide, kan utan tvekan få med mig en extra person. Och jag vet att vi har en sådan reflexskärm som du beskriver på skolan att tillgå.

Det där med kommunikation med modellen har jag tänkt på, men bra att du nämnde det.

Om ingen rekommenderar något annat så kör jag på reflexskärm.

tack igen!

Lightwave skrev:
"Bilderna kommer vara i statsmiljö och svartvita, jag skulle nu vilja ha lite grundläggande tips för hur jag får modellen att stå ut lite från bilden."
Ett bra sätt att få modellen att skilja sig från bakgrunden är kontrast. Mörka kläder mot en ljus bakgrund och tvärtom.

Jag är ingen anhängare av reflexskärm. Mycket därför att det första man tänker på när man ser en bild tagen med reflexskärm är "Det här är en bild tagen med reflexskärm". Då tycker jag det är bättre med en svag upplättningsblixt. Det ser mycket mer naturligt ut. Viktigt är att man är återhållsam med mängden ljus från blixten så att det inte syns. Fint ljus hittar man ofta i skuggan. Extra fint är att fotografera bredvid en solbelyst vägg.

Det går även att få ganska kort skärpedjup med vidvinkel. Vill man ha både ha kort skärpedjup och mycket bakgrund är normalobjektivet ett bra val.

ett knep att få bilden att inte kännas ljussatt med just reflexskärm är att hålla skärmen högt.
då kan den ge intrycket av en spot.
även skärmen kan härma solen.

se gärna skärmen som en del av ljussättningen.
om det är den som blir dominant så använder man den på samma sätt som ett karaktärsljus, tex håller den högt och skulptrerat.
om man bara vill skapa en platt upplättning så funkar blixt på kameran bra.
men vill man skulptrera mer med upplättningsljuset så är alltså skärm mycket bra om man inte vill få allt för hårda skuggor.
dock ska det till en rejäl skärm om man ska lätta upp stora ytor.
där funkar blixt bättre.

det värsta som finns, tycker jag, är när man använt en guldskärm och hållt den så den reflekterar ljuset på motsatt sida, solen sett, och underifrån.
bläk.

Ja en effekt jag inte vill få är att folk reagerar på att det är en reflexskärm med i spelet. Så länge den inte kommer med på kortet :)

Men att hålla den högt kan ju vara ett knep. Får testa lite olika sätt och sedan se på korten vilket som ser mest naturligt ut.

Kul att det blir lite diskussion i tråden!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar