Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med att kameran låter!

Produkter
(logga in för att koppla)

SarahO

Ny medlem
Jag är helt ny inom fotografering och har efter ett halvår med min kamera nu upptäckt ett konstigt ljud när jag fotograferar. Jag fick en Nikon D3200 i 21årspresent och ett objektiv som heter AF-S DX NIKKOR
18-55mm f/3.5-5.6G VR
Kameran fungerar väldigt fint till mitt enkla bruk men jag upptäckte nu i helgen ett slags brummande/sprakande ljud från kameran när jag fokuserar.
Jag har autofokus aktiverat och även VR knappen står på ON. Efter att ha testat mig fram så kan jag konstatera att oljudet endast är när VR knappen är dragen till ON. Är den på OFF så låter den ingenting och allt är som det alltid varit.
Jag är verkligen försiktig med kameran så jag kan inte tänka mig att det ska ha upptått pga mig.

Vad kan det vara och bero på? Har någon erfarat något liknande?
Jag kan verkligen ingenting och funderar på om jag måste lämna in den till affären som kameran är köpt hos.

Jag är verkligen jättetacksam om någon skulle orka ägna lite tid till min fråga!

/Sarah

Det är helt normalt. VR låter :) Om du stänger av VR är det tyst precis som du skriver. Man kan också höra ett svagt susande när man sätter på/stänger av kameran och det är i så fall dammborttagning från sensorn som vibrerar ett kort ögonblick. /Frode

1 VR låter.
2 gå till en butik o be att få lyssna på ett friskt exemplar.

Låter det lika så finns det inget problem.
Låter det olika så behöver du lämna in det för garantireparation.

Tusen tack för era svar! :)
Jag ska uppsöka butiken den är köpt i och provlyssna på en annan kamera, känns så märkligt att jag inte lagt märke till detta ljud förrän efter ett halvår. Det sprakar nämligen ganska så högt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar