Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp i begagnat-djungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

borehead

Ny medlem
Hej!

Häromdagen var jag inne på Scandinavian Photo i Stockholm och skulle kika på ett begagnat objektiv jag hade lagt undan. Det är ett Sigma 120-300 med stabilisator, den föregående varianten (inte S). Listpris ca 17-18k. Scandinavian hade den för 19990 på hemsidan och jag ville diskutera priset iom att det låg högt över vad man betalar för ett nytt.

Döm till min förvåning när han i butiken endast sänker det med 2500 från listpris. Visst, det var fräscht - men begagnat.

Jag själv kommer från musikbranchen från början och har även jobbat i butik och där hade vi ni slagit av minst 25% direkt.

Min fråga; är detta ett bra pris? Har inte riktigt koll på hur det värderas.
 
Hej.

Jag köper det mesta av mina saker på Scandinavian men på begagnat så ligger de lite högt i pris. På rajala så har dom 3 ex (utan is?) för 11800kr

Annars så det man får gämfört med privat är garanti i några månader och det är värt en slant.
 
Rajalas exemplar är av den gamla, ostabiliserade versionen och de har varit osålda så länge jag kan minnas. För två år sedan köpte jag ett helt nytt sådant av dem för 10 000 kr så visst är det obegriplig prissättning. Såväl Rajala som Scandinavianphoto håller blandade priser på begagnat, en del för högt, en del för lågt och en del som det skall. Scandinavianphoto brukar sänka priserna efter ett tag som osålt. Naturligtvis spelar det in vad det är för objektiv, hur ny modell, hur populär, skicket etc. Håller med om att den du tittade på är för högt prissatt, tror jag såg den i Mölndal förra veckan när jag var där. Helt i nyskick iofs. Normalt begagnatpris för något i nyskick här på fotosidan brukar man säga ligga på 70 procent av aktuellt nypris, eftersom Scandinavianphoto ger sex månaders garanti så måste de ligga lite högre, dessutom betala moms och ge lite vinst. Rajala ger tre månaders garanti.
 
Beganad optik tappar ganska lite i värde jämfört med andra teknikprylar, i synnerhet om det inte är slitet. Objektiv som inte tillverkas länge säljs inte sällan dyrare begagnat än vad de kostade nya. Undantaget är just teleobjektiv utan bildstabilisering. De brukar konkureras ut av nyare objektiv med bildstabilisering trots priset.
 
Tack för alla svar! Om jag ska ge mig in i ett priskrig med dem - var tycker ni jag borde ligga då? Vad är befogat?
 
Där har passerat några på blocket senaste halvåret, och dom har legat på 13-15 000:- (os)
så med lite garanti så kanske.. 15-16 000:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.