Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp för en fotokurs!

Produkter
(logga in för att koppla)

pablito

Aktiv medlem
Jag har praktiserat i snart en månad på en mindre tidning i stockholmstrakten. Jag sökte mig hit som layoutare/originalare men vissa omständigheter har gjort att jag "blivit" tvungen att vara fotograf. (ont om handledare, plats)
Inget fel i att vara pressfotograf, absolut inte, men inte det jag sökte bara.
Nu är det så här att jag är den enda som haft tid att leka med de nya Dimage-kamerorna som tidningen införskaffat, och har blivit ombedd att hålla en liten snabbkurs i "digitalfoto".

Har ni några tips på vad jag bör fokusera på, tekniker / bild / motiv / blixt etc. för att hålla ner tiden för kursen till 2-3 timmar.

Journalisterna har alla tidigare erfarenhet av foto.

/snälla bullen, hjälp mig/

tipsar än en gång om Göran Segeholms bok "Den ofrivillige fotografen". Borde vara guld inför en sån här kurs... han är medlem här på fotosidan, kolla hans sida så finns det en länk till ett förlag där du kan beställa boken, kostar runt en hundring bara... beställ ett ex åt alla på tidningen så kan de få den som kursdokumentation efteråt o du blir hyllad som insiktsfull hjälte.

Vilka Dimager är det tidningen har? Finns ju forum om själva kameran också om det är nåt du undrar om den biten...

pablito skrev:
ska kolla upp herr segerholm.

// tack.

Segeholm...

hans bok handlar iofs inte om digitalfotografering, men jag råkar anse att det inte har nån som helst betydelse för själva bildskapandet. Om kursen handlar om handhavandet av de aktuella kamerorna så går nog 2-3 timmar ruggigt fort...

Det vore inte helt fel att komplettera med den här boken. Tack för tipset! Själva frågan var dock hur man kan lära ut tekniken i kamerorna (fördelarna med digitalt), och vad man bör prioritera. Jag tänker ju inte visa hur bracketing går till, för hur simpelt det än må vara (vrida på en ratt) så kommer jag bli tvungen att förklara varför man använder det och i vilka tillfällen det passar bra. (vilket jag förlorar dyrbar tid på).

JAg har börjat lite lätt med dokumentationen. Blev inspirerad av Görans bildtexter på hans sida.

Kursen får väl heta nåt i stil med:

en liten kurs av "en insiktsfull hjälte"

// Vi kör Dimage 7Hi med 5400Hs + 256mb

pablito skrev:

// Vi kör Dimage 7Hi med 5400Hs + 256mb

Då har du problem från start va? 5400 lirar väl inte med 7Hi? 5600 och 3600 funkar...

På 2-3 timmar hinner du väl bara visa hur man ser en bild, bläddrar, raderar, förstorar, byter "mattskivor" o för över bilder till datorn o öppnar dem med viewern... sen e nog tiden slut... *s* speciellt om eleverna ska få krama kameran o göra nåt själva.

Förlåt, 5600HsD.

Jojo, det är precis vad jag är orolig för. Nog borde de hinna krama kamerorna lite grand, men syftet med min kurs är just att underlätta dem med tekniken, så att de inte får panik ute på uppdraget.

( fick själv panik igår på Swedish music convention, där jag skulle fota en Dj som vi hade intervjuat. Af:en gick helt "berserk" på diskoljusen och blixten brassade på högsta kraft hela tiden. Har tidigare fotat med D1:an på konserter, och den har fungerat mycket väl.)

pablito skrev:
Förlåt, 5600HsD.

Jojo, det är precis vad jag är orolig för. Nog borde de hinna krama kamerorna lite grand, men syftet med min kurs är just att underlätta dem med tekniken, så att de inte får panik ute på uppdraget.

( fick själv panik igår på Swedish music convention, där jag skulle fota en Dj som vi hade intervjuat. Af:en gick helt "berserk" på diskoljusen och blixten brassade på högsta kraft hela tiden. Har tidigare fotat med D1:an på konserter, och den har fungerat mycket väl.)

De behöver helt enkelt avsätta mer tid än 2-3 timmar om de inte är så intresserade att de tar sina kameror o går hem o läser manualer o leker på egen hand som vi glada amatörer gärna gör...
Kanske spotmätning (eller manuell fokus) funkar bättre i discoljus? har plåtat på discon o inte upplevt nåt liknande, men kan livligt föreställa mej att sådan belysning kan vara svår för vilken kamera som helst...

pablito skrev:
Förlåt, 5600HsD.

Hej Pablo, jag är en av arrangörerna av detta event - Scandinavian Music Convention.
Fick ni ordning på fotot sen?

/Björn, Dee Jay Promotions

Senast ändrad:
nja, jag fick inga bilder på kvällen, (main-golvet var för fullt!!) Dessutom hade jag vissa problem med att rikta blixten (guldbekldda tak och väggar, hade passat bättre med digital ixus:en, den tar sånna schyssta snapshots.

Men det löste sig med bilderna jag tog under intervjun, då var lokalen tom, och han kände sig ganska bekväm.

// men jag fick i allafall höra alf tumble spela negrocan "cada vez que te veo".

/hurt me hurt me!!

Vad jag förstår kan reportrarna redan fotografering med analoga kameror och då behöver du inte gå in på annat än hur man gör motsvarande med den digitala. Var och hur man stoppar in minneskortet, var man gör aktuella inställningar på kameran, hur man får över bilderna i datorn plus några saker till. Konkreta fotograferingstips förefaller, som väl är, vara något du kan (och bör) utelämna under denna begränsade tid.

Själv är jag för övrigt av den uppfattningen att du egentligen kanske inte kan lära dom någonting på kort tid. Du kan visa och så kan reportrarna själva lära genom att själva försöka och öva i sin egna, lugna vrå.

självklart kan jag inte lära någon något: men däremot kan jag hjälpa folk att lära sig.

/ och det är väl det redaktörerna är ute efter, att slippa läsa igenom den kryptiska manualen (som så ofta har väldigt fattig översättning) och bli inspirerade att försöka "i sitt egna lugna vrå".

JAg formulerar om frågan i detta tråd:

Hur sätter jag upp en kort, koncist kurs i digitalfotografi (under varande omständigheter) utan att drabbas av magsår.

/ snälla bullen hjälp mig! /

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar