Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp att installera SSD på ny Laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag köpte en nu Asus Asus N751JK-T7177H med Windows 8.1. Den finns inte med förinstallerad SSD så jag köpte till en dylik Adata SP 900 256 gb M.2

Jag har skapat en återställningsenhet på USB, och efter mycket krångel har jag lyckats ändra Boot Priority i BIOS efter att ha avaktiverat Boot security m.m. Jag har ställt in AHCI för Sata-controllern i BIOS (eller den var redan ifylld, fanns ACHI eller IDE att välja på).
Men sedan är det stopp. Datorn verkar hitta USB-disken och läser från den.
Men det kommer upp att: "Det går inte att återställa datorn. En nödvändig enhetspartition saknas."
Så jag undrar:

1. Måste jag tala om för datorn att den har en SSD-disk som den ska kopiera filerna till (original hdd med OS har jag kopplat ur)

1,5 Måste en ny SSD-disk formateras innan den kan användas och hur gör jag det i så fall? Jag läste något dylikt på något forum. SSD:n syns inte i Diskhanteraren.

2. Jag läste någonstans att det kunde hjälpa att uppdatera BIOS. Ska det vara nödvändigt på en helt ny dator (SSD är ju ingen nyhet och fanns säkert när BIOS skrevs), och hur gör man det?

3. När man skapar en återställningsenhet får man frågan om man vill kopiera hela återställningspartitionen (11gb) eller bara startfilerna (512 mb). Vad är skillnaden eg?
 
Senast ändrad:
Hurvida det är en mekanisk eller ssd spelar ju ingen roll, men den ska såklart formateras..vilket installationsprogrammet ska sköta nuförtiden. Min gissning är att det som stular är att det rör sig om ett förinstallerat windows(inte riktigt samma) och då kan sånt som diskbyte ge huvudvärk...löste ett liknande problem för något år sedan, och jag tror att jag köpte ett operativ :(
 
Datorn har inte något förinstallerat os, disken är urkopplad. Så det är som en helt ny installation.
 
Datorn har inte något förinstallerat os, disken är urkopplad. Så det är som en helt ny installation.

Enklast är att spegla ursprungsdisken till din ssd som du kopplar mot datorn via usbdocka som kan köpas för ett par hundra. Sedan är det bara att sätta ssd där ursprungsdiaken satt så slipper man ändra nått i bios. Detta förutsätter att du hade Windows 8 installerat på ursprungsdisken. Programvaror för spegling brukar finnas att hämta hem från ssd tillverkarens hemsida.
 
En god tanke som jag själv tänkt, men SSD:n är M.2 och HDD:n är 2,5" SATA. Så diskarna måste sitta på olika platser i datorn.
 
En god tanke som jag själv tänkt, men SSD:n är M.2 och HDD:n är 2,5" SATA. Så diskarna måste sitta på olika platser i datorn.

Har du två platser i datorn sätter du i ssd formaterar den och kör speglingen från den andra disken varefter du ändrar i biosen så ssd blir primär disk
 
Det kan ju vara en idé förstås. Hur blir det med enhetsbokstäverna då? Då gäller det bara att få kontakt med ssd:n. Borde inte den synas i diskhanteraren och kunna formsteras där?
 
Mycket att tänka på

Hej

Din nya M2 disk måste initieras (formateras). Men då den inte syns i diskhanteraren så verkar den inte ha kopplats in rätt, eller så saknas nån inställning i BIOS.
Enklast är att ta en kopia (image) på hela din gamla disk och kopiera den till den nya. Finns gratis programvara för detta, använder själv Macrium Reflect.
Tänk på att du kan inte klona den gamla disken om du startar din dator med den, vissa systemfiler skyddas iom att dom används.
Din dator verkar ha förinstallerat OS när du har en återställningspartion på ca 11 Gb.
Den gamla systemdisken borde ha 3 st partioner om de stämmer.
Har laptopen CD/DVD underlättar det mycket, har den bara usb så blir de genast krångligare.

ThomasR
 
Hej

Din nya M2 disk måste initieras (formateras). Men då den inte syns i diskhanteraren så verkar den inte ha kopplats in rätt, eller så saknas nån inställning i BIOS.
Enklast är att ta en kopia (image) på hela din gamla disk och kopiera den till den nya. Finns gratis programvara för detta, använder själv Macrium Reflect.
Tänk på att du kan inte klona den gamla disken om du startar din dator med den, vissa systemfiler skyddas iom att dom används.
Din dator verkar ha förinstallerat OS när du har en återställningspartion på ca 11 Gb.
Den gamla systemdisken borde ha 3 st partioner om de stämmer.
Har laptopen CD/DVD underlättar det mycket, har den bara usb så blir de genast krångligare.

ThomasR

Tex intels kloningsprogram klarar att klona från den disk man startat datorn från då den kör en omstart av datorn i samband med själva kloningen.
 
Jag har försökt att göra återställningsdvd, men Windows vill bara kopiera till usb-minne. Trots att jag försökte att bara kopiera startfilerna. Kunde inte välja dvd, förstår inte varför.
Jag ska titta på intels kloningsprogram. Tack.
 
Jag har nog fått fel ssd tror jag trots att jag frågade butiken. Är en Sata III och datorn vill ha PciExpress. För det funkar väl inte?
 
Jag tror inte många här ens hört talas om M.2: http://en.wikipedia.org/wiki/M.2

Jag hade skippat M.2 bussen och gått på en standard SSD 2.5". Om du har media + nyckel så kör på en ren installation och slipp all förinstallerad skit från tillverkaren.
 
finns det m.2 kontakt på moderkortet och du har en m.2 disk så är det ju bara plugga in köra?
förstår inte hur säljaren sålt fel isf.
 
Kontakten är nog rätt, men det ska vara rätt databuss också tydligen. Dessutom var det lite fel formfaktor på disken, så den fick sättas fast med tape istället för skruv.. Jag trodde att det saknades ett fäste bara men hela kortet ska vara längre.
 
Kontakten är nog rätt, men det ska vara rätt databuss också tydligen. Dessutom var det lite fel formfaktor på disken, så den fick sättas fast med tape istället för skruv.. Jag trodde att det saknades ett fäste bara men hela kortet ska vara längre.

Gränssnittet på M2 är SATA600. Den disk du köpt är utifrån din beskrivning troligen inte en M2 disk utan en mSATA disk vilka är lite vanligare och snarlika M2 med samma gränssnitt (SATA600) men är kortare. Tvivlar på att man kan köra mSATA diskar om datorn skall ha en M2 trotts att de har samma gränssnitt men har ingen erfarenhet att stödja det antagandet på :).
 
Jag tror inte många här ens hört talas om M.2: http://en.wikipedia.org/wiki/M.2

Jag hade skippat M.2 bussen och gått på en standard SSD 2.5". Om du har media + nyckel så kör på en ren installation och slipp all förinstallerad skit från tillverkaren.

Klok åsikt ;-)
Men jag är ganska säker att den var förinstallerad iom att det fanns en återställningspartion.
På en del går det att skapa en installations CD/DVD från denna, men inte alltid.

ThomasR
 
Kontakten är nog rätt, men det ska vara rätt databuss också tydligen. Dessutom var det lite fel formfaktor på disken, så den fick sättas fast med tape istället för skruv.. Jag trodde att det saknades ett fäste bara men hela kortet ska vara längre.

HiHi, inte underligt att det inte fungerar. När man måste använda tejp, då är det ett tecken på att nåt är fel ;-)

ThomasR
 
HenryB har nog mest rätt

Hittade detta:
Problems Booting

The M.2 interface is a great addition for computer storage and the ability to improve the performance of our computers. There is a slight problem with the early implementation of it though. To get the best performance from the new interface, the computer must use the PCI-Express bus, otherwise it runs just the same as any existing SATA 3.0 drive. This doesn't seem like a big deal but it actually is a problem with many of the first few motherboards that use the feature. SSD drives offer the best experience when they are used as the root or boot drive. The problem is that the existing Windows software has an issue with many drives booting from the PCI-Express bus rather than from SATA. This means that having an M.2 drive using PCI-Express while fast won't be the primary drive where the operating system or programs are installed. The result is a fast data drive but not the boot drive.Not all computers and operating systems have this issue. For instance, Apple has developed OS X to use the PCI-Express bus for root partitions. This is because Apple switched their SSD drives to PCI-Express in the 2013 MacBook Air before the M.2 specifications were finalized. Microsoft is working on getting this into future revisions of Windows 8 plus their next operating system but those clinging to the previous Windows 7 will find that even if they have the hardware, they won't receive the full benefit.

De är alltså inte säkert att din dator klarar att boota från pcie beroende på Windows. Har själv ingen erfarenhet från 8.1 :-(

Lyd rådet från HenryB

ThomasR
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.