Annons

Behöver grunläggande förslag på nybörjarutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronis

Aktiv medlem
Hej !

Har letat runt bland alla trådar som rör just studioutrustning och ljus mm, men inte riktigt hittat det jag söker, så jag provar att starta en ny tråd.

Jag tänkte köpa på mig en mycket enkel studioutrustning för att kunna ta inomhusporträtt. Det behöver alltså inte vara top of the line, utan i detta skede räcker mycket enkel(men självklart funktionell) utrustning. Kommer förmodligen bara att användas sporadiskt, och det första "skarpa" läget blir studenbilder på dottern i sommar :) Tror att ett kit är att föredra för att hålla nere priset.

Mina frågor är följande:

# Blixt eller ljus ? (hur och när används resp ljuskälla)
# Hur många watt ?
# 1, 2 eller fler ljuskällor ?
# Hur stor bör bakgrunden vara ? Såg att det fanns bakgrunder med staiv som var ca 3 x 2 m, men undrar om det räcker om man t.ex. vill ta en helkroppsbild.
# Några speciella storlekar på softboxar och paraplyer som är att rekommendera ?

Vet att det inte finns bara ett svar, men skulle vara tacksam om någon kunde ge lite övergripande tips om vad man kan tänkas behöva, så får jag kolla min plånbok och se vad som passar den och är mest prisvärt.

Utöver ovanstående har jag följande utrustning som jag tänkte använda: D700, Nikkor 105mm/f2,8, Nikkor 35mm/f2, SB-900, kamerastativ, kamera- och blixtfjärr Hähnel Combi

Tack på förhand! mvh/ Lasse
 
Studioblixtar är det mest funktionella när man ska ta porträtt, eftersom exponeringstiden bestäms av blixtens brinntid och man alltid slipper rörelseoskärpa.

Studioset säljs ofta rätt billigt, och alla funkar.

Det är av stort värde om blixtarna är ställbara i flera steg och har proportionellt inställningsljus. Proportionellt inställningsljus underlättar bedömningen av hur ljuset kommer att gestaltas på bilden.

Softboxar ska helst vara så stora som möjligt, vilket kanske bara begränsas av hur stor lokal man har tillgång till, och i viss mån också blixtstyrkan. Softboxens storlek kan vara mindre om man ska ta ansiktsbilder, då man kan placera den ganska nära. Men softboxen bör vara mycket stor när man ska ta helkropp eller grupp. En softbox kan knappast vara för stor, men en mycket stor softbox kräver starkare blixt.

Jag tycker att blixtarna ska vara åtminstone 100Ws, men mer är självklart bättre. De flesta studioset som säljs är tillräckligt starka, och skillnaden i pris för ett starkare set kan vara väl investerade pengar. Jag skulle i första hand titta på set omkring 300Ws.
 
Tack för ditt snabba svar och bra förklaring "cocuyo". Då vet jag vad jag ska titta på/söka efter när det gäller blixtar och softboxar.

Vet du hur stora bakgrunder som går åt ? Funderade på om man kanske kan köpa några stuvbitar och/eller lakan och hänga upp på väggen ? Ärligt tala har jag ingen aning om vad fotografer brukar ha som bakgrund, vare sig det gäller färg, mönster eller storlek.

PS: vad avänds en sån där "Barn door lampa" till ?

mvh/Lasse
 
Senast ändrad:
Om du väljer tyg för att ha till bakgrund bör du ta tyg som faller snyggt utan veck. Det är mycket svårt att få bort veck på tyg, och det kan vara ett elände med lakansveck på bilder. Det finns en del tygsorter som funkar, och Jysk brukar ha tillklippta bitar som kan funka.

Papper är annars mer eller mindre standard i branschen, och det är rätt lätthanterat. Enklast är att sätta upp det på konsoller eller krokar på väggen. Det är stadigt och man får så lång plats som går att få i studion. Ett hyggligt avstånd mellan modell och bakgrund kan vara av stort värde.

För att sätta färg och bestämma hur ljus bakgrunden ska vara kan man använda ljus riktat mot bakgrunden och färgad folie framför belysningen. Papper i neutral ton kan ge alla möjliga färger, beroende på belysningen och hur den filtreras. Ett grått papper kan göras helvitt med belysningen, men det är lite svårare att få det svart. Det hänger mest på de inbördes avstånden mellan blixtar och modell och mellan modell och bakgrund, om man kan slippa för mycket ljusspill på bakgrunden. "Barn Doors" är ett sätt att begränsa ljusspill.

Man kan ha nytta av fler blixtar än de två som följer med i ett studioset för att kunna sätta ljus både på sin modell och på bakgrunden, men man ska inte underskatta effekten av bra reflektorer som man kan placera vettigt. En bra reflektor är som en ljuskälla till.
 
Blixt och styrkan mäts i wattsekunder ( inte watt ). En 100 ws blixt lyser lika starkt som en 100watts lampa gör under en hel sekunds exponering .

Billiga studioset finns hos kaffebrus.com cyberphoto.se m fl
Radiosändare eller en enkel IR-sändare kan användas för att trigga blixtarna från kamerans blixtsko.

Normala studiobakgrunder är pappersullar , 270 cm x 11 meter Fördel att de är släta jämfört med tyg.
 
Pellepianos förklaring av wattsekunder stämmer till stor del, men en urladdningslampa är ungefär tio gånger så effektiv som en glödlampa, så en 100Ws blixt lyser snarare ungefär lika mycket som en 100W lampa under tio sekunder eller en 1000W lampa under en sekund. Men energin i kondensatorn som laddas ur är samma som 100W under en sekund, vilket betyder att om urladdningstiden är 1/500 sekund så är effekten 500x100W, ungefär 50kW.

Den höga effekten hettar upp blixtröret, och alltför täta urladdningar kan slita ut ett rör ganska fort. Också elektroniken i blixtarna kan ta skada av alltför täta laddningar och urladdningar, och det brukar därför begränsas. Stora proffsblixtar laddar fortare och har ofta gjorts så att det är lätt att byta blixtrör. De mindre studioseten för amatörer är inte gjorda för att fyra av många blixtar i snabb följd, och det begränsas av att de inte laddar lika fort som proffsblixtar. Men det går ändå att överanstränga dem, så det kan vara bra att vara lite försiktig med att ta många bilder i tät följd. Det är mer skonsamt för röret om man minskar effekten, och blixtar med hög effekt har ofta större blixtrör som tål att användas lite hårdare.
 
Tackar för alla svar så här långt !

2,7 x 11m borde ju räcka. Antar att man klipper till/rullar ut så stor bit som får plats i rummet...? Var hittar man dessa pappersrullar och vilken/vilka färger är mest användbara ? Hur brukar man sätta upp dessa papper - krokar i väggen och hål i pappen ? Spontant känner jag att pappen lätt kommer att gå sönder på det viset.

mvh/ Lasse
 
Papperet ligger rullat på en kärna av lite hårdare papp, och man sticker in exempelvis ett rör genom den kärnan och hänger röret på krokarna. Det kan funka med läkt eller rundstav också, av tillräcklig dimension.

Man måste bromsa rullen när den rullas ut, annars får man alltihop i en hög på golvet, så om man totar ihop någonting själv måste man se till att rullen inte kan rulla fritt.

Bakgrundsstativ har en axel för rullen och broms för att inte överraskas av att allt papper rullar ut av tyngden.
 
Studioblixtar är det mest funktionella när man ska ta porträtt, eftersom exponeringstiden bestäms av blixtens brinntid och man alltid slipper rörelseoskärpa.
---
Håller med om att satsa på studioblixtar. Kontinuerligt ljus är inte roligt till levande modeller. Det är mycket svagare, dvs man får långa exponeringstider och ofta rörelseoskärpa, men ändå börjar den stackars modellen snart att svettas av värmen. Icke så med blixtljus.

Min erfarenhet är att lågprisblixtar ofta har en ganska lång brinntid, så det blir lätt rörelseoskärpa. Observera att brinntiden brukar anges vid t=0,5, och eftersom ljuscharaktären ofta ser ut som en pyramid innebär detta att ifall brinntiden uppges till 1/600 sekund så ger den ljus under kanske 1/200 sekund. Något dyrare studioblixtar brukar ha kortare brinntider, så där brukar det inte bli några problem med rörelseoskärpa.
.
 
Minst 2st gärna 3st blixtar o kanske en reflexskärm.

Det finns studiopaket med 3blixtar hos kaffebrus.

Bakgrundspapper finns hos scandinavianphoto mfl. Jag köpte super white.

Den vita bakgrunden blir ljus grå eller mörk grå beroende på hur långt ifrån du är med blixtar, OM du inte har en 3dje på bakgrunden, då blir det super vit.

Men träna några gånger innan det blir skarpt. Så går det nog bra. Din dotter vill nog gärna leka modell o kanske hennes kompisar.

Finns lite nybörjarbilder här. www.rickardv.se (2blixtar o pappersbakgrund)
 
Har nu beställt ett kit med tre blixtar på 250W /st, två paraplyn och softbox. Får börja med detta kit och se hur det fungerar. Misstänker att jag inte kan skylla på utrustningen till att börja med... ;)
Det låter som det är en vit bakgrund man ska beställa.

Några rekommendationer på lämpligt avstånd mellan kamera och bakgrund/modell ? Tänker
närmast på vilket rum man ska börja förbereda. Tänkte använda en FX-kamera med 105mm objektiv, alternativt ett 35 mm om 105:an blir för "lång"...

mvh/ Ronis
 
Hundrafemman är en ganska lång grej att använda inomhus, men den funkar om man bara ska ta huvudet på en person.

Trettiofemman däremot är åt andra hållet. Det kan funka, har kanske mest med bildstil att göra, men i mina ögon är den för vidvinklig, och den tillåter inte särskilt stor separation mellan motivet/modellen och bakgrunden.

Jag trivs bäst med 85 mm för porträtt och 50 mm för större utsnitt, och då behöver jag ett utrymme av omkring fem meter för att kunna få ett par meter mellan modell och bakgrund. Räknar man också in att man ska ha lite plats att röra sig, så kanske sex meter totalt är ett bättre mått. En lokal stor som ett garage, men helst med hygglig takhöjd är väl det minsta jag skulle vilja ha som studio. Då kan åttiofemman bli det mest använda, för ansikts- bröstbild och lite till, och normalen kan användas när man vill ha större utsnitt.

Problemet med trettifemman är att man lätt får med kanterna på bakgrunden och måste beskära bort dem, och om man vill ta helfigur och utnyttja ytan kommer man för nära och perspektivet blir lite tokigt.
 
Har nu beställt ett kit med tre blixtar på 250W /st, två paraplyn och softbox. Får börja med detta kit och se hur det fungerar. Misstänker att jag inte kan skylla på utrustningen till att börja med... ;)
Det låter som det är en vit bakgrund man ska beställa.

Några rekommendationer på lämpligt avstånd mellan kamera och bakgrund/modell ? Tänker
närmast på vilket rum man ska börja förbereda. Tänkte använda en FX-kamera med 105mm objektiv, alternativt ett 35 mm om 105:an blir för "lång"...

mvh/ Ronis

Problemet med att fota med externa blixtar är att man nästan alltid har för lite utrymme i alla riktningar även höjdled. För att få rätt rikting med ljuset så måste man flytta rätt mkt och även så att det inte ger spillljus på nått som inte ska belysas eller flares i objektivet. Tex om du vill ha hårljus ovanifrån och få till en vinkel så att inte bara kanten belyses ja då vill du gärna ha högre än 3 meter i takhöjd. Skjuter du en high key uppsättning med 105an så måste du ju stå många meter från modellen... som samtidigt bör stå ett par meter framför bakgrunden för att undvika spillljus. Skjuter du med 35mm är det bra om bakgrunden är något bredare så du inte får med för mkt skräp runt i kring.

Det där lilla rummet du tänkte på.... njae du kanske ska inreda det som vardagsrum istället? ;-)

Det blir aldrg perfekt.... så länge du inte har en "endless budget" förstås:
http://www.youtube.com/watch?v=c4oVa1c67Bs
 
Senast ändrad:
Jaaa, har insett att det får bli en kompromiss på många ställen :(

Mätte upp rummet som jag tänkte använda - Bredd 3m, längd
mellan bakgrund och kamera 7,5m och Takhöjd 2,2m.

Hoppas bara att man kan få till vettig ljussättning i det rummet....?

mvh/ Ronis
 
Ett tips är att när du behöver ett ljus som kommer lite mer uppifrån än vad takhöjden tillåter för paraplyer eller softbox, kan du rikta en blixt direkt upp mot taket på relativt nära håll. Därigenom kan du simulera lite större takhöjd, men du får då ta hänsyn till att du förlorar mer ljus från den blixten än från de som har paraply eller softbox, så att man får ställa ner de andra blixtarna en aning för att uppnå balans. Om man vill minska den lysande fläckens storlek i taket använder man "barn doors" eller strut på blixten som man riktar dit. Strut är ganska lätt att klippa till av papp och sätta runt blixten. För det mesta funkar det bra med en cylinder.
 
Då har du rätt bra längd iaf! Det blir nog takhöjden som du kommer klaga över mest efter ett tag....

Det ska säkert bli jättebra. Ljussättning blir det inga problem med. Birgitte Nielsen på högklackat är väl inte att tänka på men du hittar nog modeller som du kan stuva in!
 
Jaaa, har insett att det får bli en kompromiss på många ställen :(

Mätte upp rummet som jag tänkte använda - Bredd 3m, längd
mellan bakgrund och kamera 7,5m och Takhöjd 2,2m.

Hoppas bara att man kan få till vettig ljussättning i det rummet....?

mvh/ Ronis

Klart man kan, man får bara vara lite kreativ i sina lösningar. Nästan alla mina bilder är tagna på en yta som är ungefär den storleken, något bredare kanske. Dvs, jag leker full-size-tetris med möblerna i min lilla etta när det ska plåtas :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.