Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behöver en billig vidvinkelzoom till canon eos

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag ska göra en time lapse film med min 1d mkIII och behöver ett billigt objektiv. 24-70 2,8 L och 16-35 2,8 L som jag har behöver jag ha på min 5d då. Så jag undrar om någon kan tipsa om ett lämpligt objektiv. Behöver inte vara så mycket vidvinkel, 30 mm f/4 räcker nog. Däremot får det gärna ge god kontrast.

Den billigaste zoomen du kan hitta (om du inte ska gå alt-spåret med manuell fokus) är förmodligen ett beggat 17-40L, ca 4500:-

Edit: fasta blir såklart betydligt billigare

Nja, den billigaste vidvinkel med ok bildkvalitet är nog Canon 20-35/f3.5-4.5, bör kosta runt 2500 kr begagnad max. Men självklart är L-varianterna bättre, men då kostar det.

Och de som finns på Tradera för några hundralappar då? Typ 28-80 och så?

Det är nog bara att slå till. Och även om den optiken skulle anses "kass" så spelar det minimal roll för filmning då vi ju pratar mindre än 2MP för full HD.

ANNONS