Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver digitalkamera med zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotoguiden

Medlem
Jag har planer på att inom kort att köpa en kamera med lite mer zoom i än den jag har för tillfället.

Vilken skulle ni råda mig att köpa av följande två kameror:
Olympus Camedia SP-550
Sony CyberShot DSC-H9

Tacksam för alla köpråd!

1: Begreppet "zoom" säger absolut ingenting mer än skillnaden mellan kortaste till längsta brännvidd.

2: Jag antar att du menar att du vill ha lång brännvidd. Hur lång, och vad ska du fotografera? Jättelång brännvidd med dålig ljusstyrka och ingen bildstabilisering är ingen höjdare om man ämnar fotografera annat än i bra ljus.

3: Vad har du för kamera för tillfället?

Tack för ditt snabba svar. För tillfället har jag en Sony Cyber-shot T10 med optisk zoom på 3x och det jag vill ta kort på är konserter och annat som händer som händer i stan.

Fotoguiden skrev:
Tack för ditt snabba svar. För tillfället har jag en Sony Cyber-shot T10 med optisk zoom på 3x och det jag vill ta kort på är konserter och annat som händer som händer i stan.
T10:an har motsvarande 114 mm som längsta brännvidd. För konserter och sådant så bör nog motsvarande 200 mm räcka. Viktigare är ljusstyrkan.

Hur många "gångers zoom" kameran har spelar ingen som helst roll. Vissa kameror börjar vid motsvarande 28 mm (jämfört med en vanlig småbildskamera för enkelhetens skull), andra vid motsv. 38. Det är en rätt rejäl skillnad. 7x28=196, 5x38=190. Du behöver alltså 7x zoom på kameran som har kortaste småbildsekvivalent brännvidd 28 mm och 5x på den som har 38 för att få ungefär samma längsta brännvidd.

Martin beskrev det bra, men bara för att förtydliga:

Din nuvarande kamera har max brännvidd 114 mm. Sony DSC-H9 har max brännvidd 465 mm, vilket innebär att du kommer rejält närmare. Du ska dock veta att det är svårt att hålla kameran stilla med den brännvidden. Olympus SP-550 har max brännvidd 504 mm, ungefär som Sonyn. Bägge har max bländare 4.5, vilket är helt OK för den brännvidden, men inte speciellt ljusstarkt, vilket kan bli ett problem på en konsert. Stativ är nog ett måste.

Sony och Olympus är bägge bra varumärken. Ett problem är ju att ingen finns att köpa än...

perstromgren skrev:
Martin beskrev det bra, men bara för att förtydliga:

...
Ett förtydligande av förtydligandet bara. Det är alltså INTE de verkliga brännvidderna som omnämns varken i mitt inlägg eller Pers här, utan omräknat till småbildsformatet, det vill säga "vanlig" analog film (24x36).
Då kompaktkameror har väldigt olika stora sensorer så är det ganska smidigt att kika på exempelvis http://www.dpreview.com där respektive kameras brännvidd anges (egentligen felaktigt alltså) som motsvarigheten i småbildsformat.
Detta fenomen är bland det mest förbryllande för den som inte har lite koll på det hela antar jag. Du kan alltså inte direkt jämföra den verkliga brännvidden (som står på objektivet) på två olika kameror med olika stor sensor, eftersom samma brännvidd då ger olika bildvinkel.

Knöligt? Jovars, men det lönar sig att försöka sätta sig in i det. Bildvinkeln är det intressanta. "Zoom" är ett begrepp som helt borde utrotas;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar