Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver autofokusen justeras? (bild)

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristofer86

Aktiv medlem
Hej! Köpte precis ett EF 100-400 L begagnat (ingen garanti kvar), var ute och fotade lite fåglar igår och blev lite skeptisk till att fokusen hamnade rätt, men det kan lika väl vart jag som är paranoid kände jag efteråt.

Idag bestämmde jag mig för att göra ett enkelt fokus-test som en kompis tipsade om, och blev inte helt nöjd med resultatet.

Lägger upp en länk här med en bild från testet, där jag fokusera exakt på 70.cm strecket, med en vinkel på 45.grader och ett avstånd på ca. 2m.

http://img207.imageshack.us/img207/5889/img9864zz.jpg

Min slutsats är att den fokuserar bra på 68-69, och på mycket längre avstånd är det ju då inte konstigt att grenarna bli i fokus istället för fågeln som jag vill fota.

Om jag förstått dig korrekt så har du fokuserat PÅ 70cm märket på måttbandet !?

Glöm det för det fungerar inte. AF Sensorn är oftast större än vad som är markerat i sökaren och du har inte en aning om var kameran egentligen fokuserat på.

Vad du måste göra är att ställa ett annat objekt (kontrastrikt) i rätvinkel mit kameran BREVID måttbandet och fokusera på det. Tex en bok eller en CD precis på 70 cm strecket. Du skall dessutom göra det i bra ljus. Helst i dagsljus...... Sedan kan du bedömma om fokus hamnade där det ska.....

Om du fortfarande får felfokus så hade jag lämnat in den för justering men som sagt ditt test säger ingenting om hur rätt gluggen fokuserar

Om jag förstått dig korrekt så har du fokuserat PÅ 70cm märket på måttbandet !?

Glöm det för det fungerar inte. AF Sensorn är oftast större än vad som är markerat i sökaren och du har inte en aning om var kameran egentligen fokuserat på.

Vad du måste göra är att ställa ett annat objekt (kontrastrikt) i rätvinkel mit kameran BREVID måttbandet och fokusera på det. Tex en bok eller en CD precis på 70 cm strecket. Du skall dessutom göra det i bra ljus. Helst i dagsljus...... Sedan kan du bedömma om fokus hamnade där det ska.....

Om du fortfarande får felfokus så hade jag lämnat in den för justering men som sagt ditt test säger ingenting om hur rätt gluggen fokuserar

Tack för dina ord, ska testa det mer imorgon i riktigt dagsljus, och ställa något vid sidan av som du sa.

Om det nu är så att jag skulle vilja/behöva skicka in det för att de ska se över det, vart gör jag det? Och framför allt, vad skulle det kunna kosta??

Mvh

Canon RCC (Göteborg)
Krokslätts Fabriker 16
431 37 Mölndal
Tel. 031 720 3480

Vad det gäller pris så är det väl enklast att fråga dom som eventuellt ska göra det.

Då uppdaterar jag med en ny bild angående min fokus.

Inställningarna på kameran skrev jag på bilden. Har markerat vart jag satte fokus på bilden brevid 70.cm strecket.

Vad tror ni?
http://img155.imageshack.us/img155/717/11img9876.jpg

Om man tittar på tyget till vänster om måttbandet så ser man väl vart det finns skärpa.

Om det skiljer sig märkbart på det här avståndet, borde det väl skilja ganska mycket om man tar kort på en fågel på ca.15.meters håll?

Senast ändrad:
Då uppdaterar jag med en ny bild angående min fokus.

Inställningarna på kameran skrev jag på bilden. Har markerat vart jag satte fokus på bilden brevid 70.cm strecket.

Vad tror ni?
http://img155.imageshack.us/img155/717/11img9876.jpg

Om man tittar på tyget till vänster om måttbandet så ser man väl vart det finns skärpa.

Om det skiljer sig märkbart på det här avståndet, borde det väl skilja ganska mycket om man tar kort på en fågel på ca.15.meters håll?

Fortfarande samma metodfel.
Du måste fokusera på ett plant föremål som är absolut vinkelrät mot kameran. Måttbandet ska vara ute i kanten på bilden.
Börja med att fotografera mot en vägg, t.ex en tidningssida häftad på väggen. Om texten är skarp så kan du vara lugn. Men om texten är oskarp och/eller luddig så kan du gå vidare med måttbandet.

Om en gren blir skarp på fågelbilden kan det bero på att fokussensorn träffar på grenen i stället för på fågeln och inte där du tror. Själva fokussensorn är betydligt större än vad fokusindikatorn visar i sökaren.

Så här skiljer det t.ex mellan sensorer och punkter i sökaren på EOS 300D:

Bilagor

• 300D.jpg
    300D.jpg
    10.3 KB · Visningar: 505
Tack för infon. Vet som sagt inte hur jag ska göra, gör på det här sättet eftersom jag fick det tipset av en kompis, och jag tyckte det verkarde logiskt.

Saken är att jag har fotat mycket fåglar det sista, först några månader med ett Tamron 70-300 för 2000kr, och nu "uppgraderade" jag till ett EF100-400 L, men efter min förra fotorunda kände jag att allt för många bilder inte kändes bra.

Delar av bilden är mycket skarp, men på många kort hamnade fokusen fel..

Ska testa det där med en tidning på väggen, lät som en bra ide!

Måste tyvärr säga att det inte var speciellt skarpt när jag satte upp ett A4 med nummer på väggen, mitt kit-objektiv EF18-135 var mycket skarpare trots samma bländaröppning och bra ljus i rummet.

Bokstäverna såg liksom ut att vara på väg att vandra lite (nästan kletiga), trots att jag använde stativ och fjärrutlösare. Provade med och utan autofokus, men fick ingen ordning på bilden. Ska väl tillägga att jag provade olika brännvidder också utan nån skillnad.

Antar att nästa steg blir Canon i Göteborg, ett L-objektiv ska väl vara skarpare än det här, trots att det är zoom?? Borde inte vara mindre skarpt än ett kit-objekitv i alla fall..

En av bilderna..

http://img340.imageshack.us/img340/8637/dddnamnls.jpg

Måste tyvärr säga att det inte var speciellt skarpt när jag satte upp ett A4 med nummer på väggen, mitt kit-objektiv EF18-135 var mycket skarpare trots samma bländaröppning och bra ljus i rummet.

Bokstäverna såg liksom ut att vara på väg att vandra lite (nästan kletiga), trots att jag använde stativ och fjärrutlösare. Provade med och utan autofokus, men fick ingen ordning på bilden. Ska väl tillägga att jag provade olika brännvidder också utan nån skillnad.

Det är ett absolut måste att använda stativ (eller placera kameran på något annat stadigt underlag), gör sedan ett test med Live AF (kontrastbaserad autofokus i Live view). Den kontrastbaserade autofokusen är mycket exakt (men långsam) och fokuserar alltid rätt (eftersom den använder bildsensorn för fokus). Denna bild är din referens, skarpare än så här blir det inte. Tycker du resultatet är dåligt redan här kan det vara något fel på objektivet, exempelvis någon linsgrupp som inte sitter korrekt monterad.

Gör sedan om testet med den fasdetekterande autofokusen (den "vanliga" autofokusen), jämför med referensen. Skiljer sig resultatet påtagligt mot den kontrastbaserade autofokusen har du ett fokusproblem, kameran och/eller objektivet behöver kalibreras av en verkstad.

1) din sista bild är bra (metodik), men du har ingen referens i djupled. Det Mankan menar är ungefär som bild 1-3 nedan. Detta gäller bara korta avstånd - se vidare svar!

2) din bild på pappret på väggen är knivskarp i Y-led men inte i X-led. Fotograferar du från stativ måste du stänga av IS för att få bra resultat. Det ser ut som om "panorerings-stabilisering" gått igång...

3) du kan över huvud taget inte jämföra resultat på nära håll med resultat på långt håll. För kameran är detta helt olika saker. Objetktivet innehåller ett litet minne som berättar för kameran om vilken fokuskorrigering jmf märtningen kameran gör som behövs. Du kan alltså ha front-fokusering på nära håll och bakfokusering på långt håll på korta zoominställningar och tvärtom på långa zoominställningar...

4) Ska du använda objektivet till fågel ska du också testa objektivet på 30m avstånd. Detta betyder ju utomhus (om du inte har en RIKTIGT schyst lya!) - och helst idagsljus. Så länge själva uppställningen är korrekt kan man använda i stort sett vad som helst som mål. En husknut går jättebra. Eller något annat som klart och tydligt är ett bra mål för AF, och som har en för- och bakgrund som klart visar var fokusplanet ligger. Det finns massvis med tänkbara mål i din direkta omgivning - som till exempel denna bild:
http://ezpicshare.com/images/redbik-1296520450.jpg
Här har man hjälp av underlaget (sliten asfalt) för att se exakt var fokusplanet hamnade.

Lycka till...!
Tillbaka till arbetet... :-/

Bilagor

• 1_overview.jpg
    1_overview.jpg
    29.2 KB · Visningar: 386
  • 2_detail_view.jpg
    2_detail_view.jpg
    38.8 KB · Visningar: 384
  • 3_side_view.jpg
    3_side_view.jpg
    39.1 KB · Visningar: 385

Antar att nästa steg blir Canon i Göteborg, ett L-objektiv ska väl vara skarpare än det här, trots att det är zoom?? Borde inte vara mindre skarpt än ett kit-objekitv i alla fall..

En av bilderna..

http://img340.imageshack.us/img340/8637/dddnamnls.jpg

Det verkar som din zoom behöver justeras tillsammans med kamerahuset.
(om du har använt stativ och stängt av IS)
EF 100-400 ska definitivt fokusera rätt på alla avstånd.
Du behöver inte anstränga dig med att försöka mäta upp exakt front eller bakfokus på olika avstånd. Det är bättre att direkt kontakta en verkstad tycker jag. Följer man diskussioner på FS så är det inte alls ovanligt att framförallt zoomobjektiv behöver denna justering.

MVH J O

Jag tackar för all eran hjälp här på fotosidan, efter att ha testat det mot ett Tamron 70-300 igår på 100 och 300mm i brännvid så blev jag ännu mer säker på att den frontfokuserar en aning.

Och eftersom jag ändå skulle till Göteborg idag lämnade jag in det på Canon RCC, 375kr för undersökning, och behövs det någon slags justering så blir det ju säkert dyrare.

Tråkigt att bli av med det i 2v när man precis köpte det bara..

ANNONS