Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver akut svar (filmning med D800E)!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har fått uppdrag att filma lite ikväll och det jag har till förfogande är min D800E med 24-70mm.
Vilka inställningar behövs för ljudupptagning vid filmning? En symbol visar att det inte spelas in med ljud och då undrar jag hur man skall göra! (Avser inbyggd mick i kameran då jag inte har en extern mick)

Tack på förhand! :)

Saxat från manualen

Filminställningar
Använd alternativet Filminställningar i fotograferingsmenyn för att
justera följande inställningar.
• Bildstorlek/bildfrekvens, Filmkvalitet: Välj mellan följande alternativ:
• Mikrofon: Sätt på eller stäng av den inbyggda
mikrofonen eller den externa
stereomikrofonen ME-1 eller justera
mikrofonkänsligheten. Välj Automatisk
känslighet för att justera känsligheten
automatiskt, Mikrofon av för att stoppa
ljudinspelningen. För att välja
mikrofonkänslighet manuellt, välj Manuell
känslighet, markera sedan ett alternativ och tryck på J.

Detta står på sidan 70. /Frode

Hej - jag vet att detta ämne är urgammalt och att det gick bra på filmningen.
Men för andra som undrar samma sak så skulle jag vilja slänga in ett "stopp" när någon säger:

"har uppdrag att filma lite" och man funderar på att lösa det men en inbyggd mikrofon i ett kamerahus...

Testa själv: Kolla på suddig film med bra ljud och en film med dåligt ljud. Dåligt ljud stör mer än dålig bild, alla dagar i veckan. Tyvärr är det är snudd på*omöjligt att lyckas få riktigt bra ljud med en inbyggd mikrofon. Helst ska den inte bara vara extern till kameran utan även så nära ljudkällan som det går, detta är oftast inte vid kameran. Därför funkar t.ex. en extern ljud rekorder (typ Zoom H5 med bra inkluderade mikrofoner) eller en Tascam DR-60 med extern mikrofon (typ RODE NTG-2 etc.)) så mycket bättre. Men det kostar så klart därefter. Lägger bara in detta då*man måste tänka på detta - lika tråkigt att sabba någons dop med kass audio som det är att filma företagets VD med dåligt ljud.... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar