Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behålla eller lämna tillbaks blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har fått tag i en billig blixt, en sunpak som jag betalade runt 400kr för. Efter att ha provat blixten så inser jag att den inte är jättebra.
Frågan är om jag har användning för blixten ändå på något sätt? "Den var ju så billig." Kan inte bestämma mig för hurvida jag ska åberopa öppet köp eller ej.

Blixten går endast att vrida i höjdled
Den enda inställningen på blixten är -1,5 / + 1,5 EV step med knappar
Ingen bouncer..
Går inte att köra trådlöst såsom nikons egna blixtar.

Enda sättet att utlösa blixten när den inte är monterad på kameran är att trycka på knappen "test/charge". Eventuellt kan man använda den vid långa slutartider och manuellt trycka på "text/charge" för att utlösa "fjärrblixt".

Förhoppningsvis ska jag fota bröllop framöver. Är det någon mening att ha den kvar som reservblixt till min sb900?

Hur skulle ni gjort? Har jag missat någon fördel med att ha kvar blixten även om den är ganska dålig?

Inget av det du skriver om blixten kan ju var någon överraskning för dig. Har du köpt den på öppet köp och inte använt den (vilket du ju troligen gjort) så kan du lämna tillbaka den med hänvisning till öppet köp. (Öppet köp är inget man får med automatik.) Förutom det så är det bara att bita i det sura eller hoppas på godwill i butiken.

Inget av det du skriver om blixten kan ju var någon överraskning för dig. Har du köpt den på öppet köp och inte använt den (vilket du ju troligen gjort) så kan du lämna tillbaka den med hänvisning till öppet köp. (Öppet köp är inget man får med automatik.) Förutom det så är det bara att bita i det sura eller hoppas på godwill i butiken.

Det var inte öppet köp jag är tveksam till, utan om jag har någon användning för blixten även när den är så pass mycket sämre än en nikonblixt...

Såg att det fanns en slavadapter att köpa för 250kr, kan det vara en lösning för att kunna köra blixten trådlöst? Fungerar detta bra?

Jag har en slavadapter som jag har till en gammal braunblixt som är typ 40år gammal :) Kan inte påstå att jag använt den så mycket med tanken är att ha den till att ljusa upp en bakgrund eller liknande.

Läs konsumentköplagen.
Om det inte finns en fuktionsbeskrivning till varan UTANFÖR kartongen så kan du ju inte veta alla funktioner på varan, och då kan du hävda att varan inte överensstämmer med det du efterfrågat.

Läs konsumentköplagen.
Om det inte finns en fuktionsbeskrivning till varan UTANFÖR kartongen så kan du ju inte veta alla funktioner på varan, och då kan du hävda att varan inte överensstämmer med det du efterfrågat.

Det där stämmer inte.

Är det något man undrar över så ska man fråga säljaren.
Har man väl köpt varan är det för sent.

Om det information som säljaren lämnat inte stämmer och det är en väsentlig avvikelse är det dock grund för reklamation/hävning av köp.

Dom flesta butiker av lite större mått tillåter dock retur av varan även om man använt den lite bar allt är i fullgott skick inkl förpackningar osv.
Inget man kan kräva på något sätt men i praktiken fungerar det så.

Ja, klart värt pengarna att köpa en (eller flera för den delen) bra blixt direkt. Sån där Sunpack skulle jag inte orka med själv. Om du ska ta uppdrag är det inget att tveka på med en SB-900 och några SB600/SB-800 (eller fler 900or om det skulle kännas rätt). Då kan du nog ljussätta de flesta lokationer bra.

Jag har haft en massa blixtar och den ena med mer elektronik i än den andra. Men jag har många gånger funderat på fall man egentligen inte bara borde skaffat en massa billiga blixtar i stället som man triggar med slavtändare och skyports(som jag har likförbannat) eller pocketwizards. Det är ju så jag gör nu ändå, med enda skillnaden att det är en massa dyra grejer i blixtarna som enbart gör skillnad om man har blixten på kameran alternativt plåtar i en garderob så diverse IR system räcker.

Nä spar blixten, skaffa nån form av radiotriggning Skyports/PW/kinatriggrar och ta grymma bilder:)

/FLiP

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto