Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begreppsförklaringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag tänkte höra om någon vänlig själ vill förklara lite begrepp som rör undervattensfotografi, samt sammanfatta lite kort vad som behövs för seriöst undervattensfotograferande.

Jag har läst begrepp som "backscatter" och "dome port", men har ingen större aning om vad de betyder.

Har kikat lite på UV-hus för 5D på BH, men det finns inga förklaringar för vad som är vad/vad som behövs för ett komplett system.

Så om någon vill förklara lite lagom grundläggande, eller har någon bra nbörjarinriktad webbsida att peka på. Engelska eller svenska kvittar.

Tack på förhand :)

/Walle

"Backscatter" = reflekterat ljus från partiklar i vattnet. Uppstår fr a när man använder blixt.

Dome port
Port = den del av ett uv-hus som släpper in ljuset till objektivet.
Flat port = en port med platt glas.
Dome port = en port med kupolformat glas (del av en sfär).
Platt port används normalt för makrofotografering och brännvidder ned till ca 35 mm (nu pratar jag DX-format eller motsvarande). Det ger en brytning av ljuset, motsvarande den du får i masken, dvs en förstoringseffekt.
Kupolformad port används vid vidvinkelfotografering ned till fisheye. Även vidvinkelzoom kan användas men det blir ofta en kompromiss, rent optiskt. En sfärisk port ger i vatten upphov till en virtuell bild som objektivet i sin tur fokuserar emot. Avståndet till den virtuella bilden är beroende av radien på den sfär som porten i förlängningen skulle bilda. Ju större sfär, desto längre bort och med desto mindre distorsion projiceras den virtuella bilden, men desto otympligare blir kamerahuset. En konsekvens av detta är att objektiv som används i kupolformad port måste ha en väldigt bra närgräns. Ofts krävs att man kompenserar genom att sätta på en försättslins på 2 eller till och med 4 dioptrier. Man får prova sig fram eller gå på kamerahustillverkarens rekommendationer. Om man väljer att använda försättslins förlorar man möjligheten att ta så kallade över-under-bilder, eftersom porten inte skapar någon virtuell bild i luft, bara i vatten.

Väl bekomme! Sedan rekommenderar jag faktiskt att du gör en blygsam investering i en bra bok om undervattensfotografering först. En del tips hittar du på annan tråd här i forumet:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=66377

Medlemskap i en dykarklubb med fotointresserade medlemmar kan också vara ett sätt, liksom att delta i en workshop för undervattensfotografer. Jag håller bl a själv i sådana, men årets upplaga är fulltecknad, tyvärr. Hör gärna av dig om du har mera specifika frågeställningar. /Ingvar

Jag ska börja med att ta dykcert. Något jag velat göra länge, men det har aldrig blivit av. Men senare i år så ska det ske!

Efter det kommer jag nog återkomma med väldigt många frågor :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar