Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begravningsfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes S

Aktiv medlem
Min sambos farfar har gått bort och till begravningen nästa fredag har jag fått i uppdrag att sköta fotograferandet. Det var min flickväns pappa som frågade henne om det när de hördes i telefon och vad jag förstår brukar man mest fota kistan, blomsterarrangemang och även efter om folk lämnat blommor, teckningar eller annat.

Jag kommer givetvis höra mig för när vi anländer tidigare än dom andra om vad dom vill ha för bilder, men skulle va tacksam för alla tankar och tips jag kan få här innan. Ska fråga om dom vill ha bilder från själva akten eller inte osv. Har ni några tips på motiv, kompositioner eller andra råd? Det jag har till förfogande är Canon EOS 1000D, stativ, kitobj 18-55, fast Canon 50 f1,8 och Sigma 70-300 f4.
 
Senast ändrad:
När jag fotade en begravning, tog jag endast bilder på kistan efter själva begravningsakten, när alla lämnat kyrkan för att störa så lite så lite som möjligt. Tror ingen direkt vill ha bilder ändå från själva akten.

Ofta lägger kyrkvärden en ros och tänder ett ljus i vapenrummet, som brukar vara uppskattat att ha tagit bilder på. Vidare är det också uppskattat att ta bilder på själva kyrkan, som sedan kan användas som "tack för ditt deltagande" kort.
 
Dessutom kan man förstås plåta på samlingen efteråt. Även om man nog ska undvika att bli påträngande då också.
 
En knepigt problem. Min mor gick bort i måndags och pappa frågade om jag ville ta bilder under begravningen. Jag har bestämt mig för att inte göra det, dels pga att jag vill vara koncentrerad på ceremonin och att jag inte vill "jobba" när min kära mor begravs. I stället kommer jag att försöka ta en fin bild på kistan innan alla deltagare kommer in i kyrkan, sedan ingenting.

Det är självfallet stor skillnad på att vara inhyrd fotograf och att vara nära anhörig, men jag tycker inte att smattrande slutare och kanske även blixtar passar bra i sammanhanget.
 
När jag nyligen fotograferade en nära anhörig till min fru, var jag vid kyrkan i mycket god tid, c:a 1 timma innan ceremonin. När begravningsentrprenören var klar fotograferade jag kista, blomuppsättning osv. Jag var klar i god tid innan de andra gästerna hade kommit.
 
Tack så mycket för alla input. Har även läst en massa andra liknande trådar och tittat på lite begravningsbilder på nätet. Ska höra mig för lite innan om vad som efterfrågas och vad som inte skall fotas. Kommer va där 45 min innan och hinner prata med båda sönerna till mannen och prästen. Har även fotograferat en del utanför den kyrkan tidigare så känner mig orienterad. Det kommer va kistbärning och nersänkning i jord, men min flickvän tror att det inte kommer va fråga om att ta några bilder under akten ändå. Däremot vill dom ha bilder på själva graven med gravsten och blomster efteråt.

Hursomhelst känner jag mig lite mer förberedd nu, tack för att ni tog er tid att svara!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.