Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begravning

Produkter
(logga in för att koppla)

Viola

Ny medlem
Har blivit ombedd att fotografera en begravning. Behöver tips om vilken FILM jag ska använda?
Har tänkt att ringa prästen och fråga om när fotograferingen får ske bäst med tanke på de anhöriga.
Någon som har erfarenhet av fotografering i kyrka och/eller vid begravning?
Tack på förhand!

Jag har inte egen erfarenhet som fotograf vid såna tillfällen, och skulle förmodligen nobbat ett sånt uppdrag. Fast om inte så skulle jag pratat väldigt noga med den som anlitat mig för att vara säker på vad de vill ha. Är det många besökare/anhöriga? Vill de synas på bilderna eller är det mest kistan, blommorna o s v? Begravningar är ju så känsiga, alla anhöriga känner förmodligen inte lika inför fotografering heller.

Mitt filmtips i kyrka är Kodak portra 800. Även superia med höga ASA har funkat bra för mig. Ljuset i kyrkor är svårt och det är ofta för högt i tak för att slå blixtar i. Därför har jag oftast slopat blixt och kört höga ASA.

Hej!

Jag har fotograferat ett par gånger på begravning, men då har det varit inom släkten.
Det jag personligen kände, var att inte inkräkta för mycket på den stillhet som det ändå är.
För mig kändes blixt uteslutet under själva begravningsakten, så det blev högt ISO tal som gällde. Om Du nu ställer upp på det här, så gör ett besök innan i lokalen för att hitta bra vinklar där man inte stör för mycket. Det är bra som Du skriver att prata med prästen innan, men även med dom närmast annhöriga. Försök även att få en möjlighet innan för att kunna ta närbilder av blommor och kistan, det brukar efterfrågas.
Tag även med i planeringen att använda tele, då man troligtvis hamnar i bakgrundenn för att inte störa.

Lycka till..
Sten

Ett tips är att vara noga när Du mäter ljuset, väldigt lätt att man "råkar" mäta mot något fönster & så bidde allt mörkt!

Ofta är allt uppställt en rätt god stund innan begravningsgästerna kliver in i kyrkan. Då kan du hejdlöst skjuta blixtar o använda stativ och klättra omkring.

Prata med prästen OCH begravningsentreprenören, då vet de att du kommer och du får veta hur långt i förväg de ställer ut kista och blommor osv. Prästen kanske kan ställa upp i förväg om du vill ha honom/henne med på bild.

Stativ och befintligt ljus är alltid vackert i kyrkor. Om du kan ställa upp kameran på stativet lite diskret så kan du trycka av lite bilder med trådutlösare under akten också, om inte kameran låter som en gruskross.

Lycka till

Många tips har redan kommit. Här kommer några nya och ett par i repris.

Inga problem att fotografera begravningar så länge du har i åtanke att du faktiskt är delaktig i en förättningsgudstjänst.
Tala med prästen, eller se till att han/hon är underrättad om din verksamhet.

Fråga kunden vad det är för typ av bilder han/hon förväntar sig.

Om möjligt, se till att besökarna är underrättade om din verksamhet.

Klä dig för verksamheten!!

Försök vara där i förväg så du kan mäta ljus och hitta bildvinklar.

Är kyrkan mörk kan du behöva snabba på filmen.
Jag skulle definitivt undvika blixt under en begravningsförättning. Sv/v är ju ett bra alternativ. Kanske TriX 400, möjligen pressad till 800. Kanske TMax3200 om det är riktigt mörkt, men kornet blir då minst sagt dokumentärt.

Är det stora kontraster dvs vita väggar mot mörka kostymer får du i princip räkna med att du får utfrätta partier.

Använd två kameror, en med snabb film och en med långsam.

Använd så tysta kameror som möjligt (gärna mätsökare), ingen autofokus. Ha skor som inte knarrar eller skrapar mot golvet.

Våga ta många exponeringar så att du får ett större urval.

Gå in, sist - eller var där först -, så att du väcker så lite uppmärksamhet som möjligt. Försök hitta en placering så långt i periferin som
möjligt.

Be om att få en stol att sitta på så att du inte klonkar och skrapar i kyrkbänkarna när du behöver förflytta dig.

Om det finns en läktare är det ett alternativ, men kolla hur mycket det hörs när du går omkring däruppe.

Var beredd på att det kan komma mycket starka känsloyttringar. Ha respekt för dessa. Skulle t ex du själv kunna tänka dig finnas med på bild i en liknande situation och känsloutbrott. Det går att få mycket bra bilder som visar stor närhet och närvaro under sådana tillfällen.

Rekognocera även platsen för jordfästningen framförallt så att du hittar till gravplatsen om du ska fotografera där också.

Även jag har plåtat ett par tillfällen vid begravning! Mitt tips är att helt undvika att fota vid själva ceremonin, dels till hänsyn för de anhöriga och även för att inte störa ceremonin. Prästen brukar inte tillåta fotografering under akten.
Det sista folk vill ha är en kamera som knäpper. Fotografera före och efter är helt ok och som någon nämnde hör efter med präst och begravningsentreprenören.
Om du känner den avlidne är det oftast lättare att göra det före ceremonin då man inte har fått en massa intryck och känslor från begravningsakten.
Kransar och buketter brukar läggas utanför kyrkan efteråt vilket man också kan plåta.
Om du vill köra med blixt rekommenderas ett indirekt ljus (vrida blixten) från tak eller vägg.

Mvh
Patrik

Hej

Jag har fotat en begravning för att de ville spara lite minnen till de tre barnen som vid tillfället var ganska små + till frun som var ganska uppriven då detta var ett ungt par och helt oväntat.

Valde att göra det helt diskret med en liten digitalkamera, minolta f 300, för att märkas så lite som möjligt. Jag var där ett tag innan i kyrkan och fotade alla blommor, meddelanden, texter och kistan. Både närbilder och översikt. Det var en ljus och fin dag så ingen extra belysning krävdes. Fotade sedan allt under dagen i kyrkan, vandringen till kyrkan, jordfästningen och alla gäster vid maten. Dock alltid från mitt håll, inte alltid den bästa vinkeln, men så fick det bli.
Valde att lämna ifrån mig alla bilder med människor i svartvitt och blommor med kista i färg.
Jag fotade digitalt så då kan man ta mycket bilder, du får nog sålla lite mer än vad jag gjorde.

Om jag skulle fotat analogt hade jag nog valt en iso 1600 film överexponerad i kameran till iso 1000.

Svartvitt t-max 3200 exonerad efter 1600 för större korn. Eller 400 pressad till 800 eller 1600. Jag hade inte velat använd blixt.

Lycka till.

Jag hade kört med
Tri-X 400, pressad till 800
eller
T-MAX 400 pressad till 800.

Det ger enligt mig "lagom" korn.

Jag använde det vid ett dop i en kyrka med ett trevligt resultat. Stativ behövs dock om du inte har IS (bildstabilisering) i dina objektiv. Annars kan du ju använda lite ljuskänsligare film förstås.

Ja fotografera kista och lite sånt skulle man ju kunna sträcka sig till men när det kommer till sörjande anhöriga, även om man står långt bak i skymundan så skulle de inte vara nått jag vill se på bild efteråt..

Känsliga jobb..

Tack för alla era svar med bra tips!
Jag är nära vän till dottern i familjen och det är hon som har bett mig att fotografera begravningen. Är väl medveten om att det är en känslig situation av egen erfarenhet... så jag tänker prata igenom allt ordentligt med henne och övriga familjen innan. För det finns nog delade meningar...
Än en gång, Tack för alla goda råd!

Färgfilm

När det gäller begravningar är det precis som alla andra föregående skriver: Hänsyn.
Men om du känner de anhöriga så blir du "en i familjen", och detta underlättar.

Efter cermonin e över brukar kyrkan tömmas på folk så att bärarna kan jobba i fred med att bära ut blommorna och kistan.

Den bästa perioden att plåta är då. Inget folk, kistan är uppställd på ben och blommorna ligger runt omkring, det är tyst,vackert och fridfullt.
Säg bara till bärarna att du skall ta några kort på kistan, de stör s inte alls av det då det tar ca 1 minut att göra detta.

Använd färgfilm, då det är blommor och band i olika fäger. En blixt (vid detta tillfälle) är faktiskt att föredraga då den gör att färgerna framträder och skuggorna försvinner.

Efter begravningen så bär bärarna ut blommorna utanför och passa då på att plåta blommorna, och mycket viktigt: Kransbanden dvs där det står vem det är ifrån. Viktiga detaljer.

Därefter kan du återgå till sällskapet soom sitter o äter o dricker kaffe. Begravningar och bröllop är en av de få tillfällena då släkter träffas , och att ta bild då är helt okej.Dessutom ställer alla upp pga "änkan/änklingen" vill ha bilderna som minne.

När det gäller film så är det färgfilm som gäller. Fuji Superia 400/800 använder jag själv. Kokdak 800 har oxå bra färg och Kodak Porta 800 har oxå bra färger. Jag tror dock Superia är bäst, då jag använt den i flera år vid begravningar.

Objektiv ? Själv använder jag mest min 50/1.8 då jag anser den täcker det mesta. Den är ljusskarp och funkar bra. Men du kan nog ta vilket objektiv som helst.

Var inte orolig för ditt uppdrag.Allt kommer gå bra. Detta är faktiskt,(utan att vara elak) ett perfekt uppdrag. Alla sitter still, fint klädda, gott om tid och "huvudmotivet" lär inte klaga eller gå sin väg. Du slipper den press som bla förekommer vid bröllop, och de anhöriga blir glada oavsett hur bilderna blir.

Allt kommer lösa sig///

Niklas

ANNONS