Färgfilm
När det gäller begravningar är det precis som alla andra föregående skriver: Hänsyn.
Men om du känner de anhöriga så blir du "en i familjen", och detta underlättar.
Efter cermonin e över brukar kyrkan tömmas på folk så att bärarna kan jobba i fred med att bära ut blommorna och kistan.
Den bästa perioden att plåta är då. Inget folk, kistan är uppställd på ben och blommorna ligger runt omkring, det är tyst,vackert och fridfullt.
Säg bara till bärarna att du skall ta några kort på kistan, de stör s inte alls av det då det tar ca 1 minut att göra detta.
Använd färgfilm, då det är blommor och band i olika fäger. En blixt (vid detta tillfälle) är faktiskt att föredraga då den gör att färgerna framträder och skuggorna försvinner.
Efter begravningen så bär bärarna ut blommorna utanför och passa då på att plåta blommorna, och mycket viktigt: Kransbanden dvs där det står vem det är ifrån. Viktiga detaljer.
Därefter kan du återgå till sällskapet soom sitter o äter o dricker kaffe. Begravningar och bröllop är en av de få tillfällena då släkter träffas , och att ta bild då är helt okej.Dessutom ställer alla upp pga "änkan/änklingen" vill ha bilderna som minne.
När det gäller film så är det färgfilm som gäller. Fuji Superia 400/800 använder jag själv. Kokdak 800 har oxå bra färg och Kodak Porta 800 har oxå bra färger. Jag tror dock Superia är bäst, då jag använt den i flera år vid begravningar.
Objektiv ? Själv använder jag mest min 50/1.8 då jag anser den täcker det mesta. Den är ljusskarp och funkar bra. Men du kan nog ta vilket objektiv som helst.
Var inte orolig för ditt uppdrag.Allt kommer gå bra. Detta är faktiskt,(utan att vara elak) ett perfekt uppdrag. Alla sitter still, fint klädda, gott om tid och "huvudmotivet" lär inte klaga eller gå sin väg. Du slipper den press som bla förekommer vid bröllop, och de anhöriga blir glada oavsett hur bilderna blir.
Allt kommer lösa sig///
Niklas