Annons

Begränsat beskärningsverktyge i CAMERA RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

plåtson

Avslutat medlemskap
Hej!

Har ett litet eller möjligen ett stort problem. Använder PS Elements v 9, som extraprogram finns Camera Raw att tillgå för CR2-filer. Har nyligen börjat utforska CR version 6.5 (uppdaterat idag till denna version). Tyvärr fungerar inte beskärningsverktyget fullt ut, den streckade ramen går bara att dra ut till ca halva bildens bredd.
Vad kan orsaken vara till den begränsade funktionen av beskärningsverktyget.

//Bert
 
Det låter som att beskärningen har fått givna mått, se bild:
dump.jpg
 

Bilagor

  • dump.jpg
    dump.jpg
    79.9 KB · Visningar: 190
... eller så har du börjat med att justera någon lutning och då råkat få kontakt med bildens ytterkant med ett av beskärningsrutans hörn. Prova isf att dra hela beskärningsrutan in mot mitten så du får luft runtomkring så bör det gå att dra den större. Detta är iaf något jag råkar ut för alldeles för ofta ;)
 
Det låter som att beskärningen har fått givna mått, se bild:
dump.jpg
Tack för svar!
I den version(6.5) av Camera Raw, jag har, finns inga som helst möjligheter för brukaren att justera arbetsområdet för beskärningsverktyget typ så som det visas på din bild i de inringade områdena. Den bild som du visar syns mig vara från PS, av vad jag kan se är det inte Camera Raw:s arbetsyta som visas i din bild(möjligen ser den ut så i PS).

Mvh//Bert
 
... eller så har du börjat med att justera någon lutning och då råkat få kontakt med bildens ytterkant med ett av beskärningsrutans hörn. Prova isf att dra hela beskärningsrutan in mot mitten så du får luft runtomkring så bör det gå att dra den större. Detta är iaf något jag råkar ut för alldeles för ofta ;)

Hej å tack för svar!
Har gjort så som du rekommenderar att dra in hela beskärningsverktygets arbetsyta så att det är utrymme runt om. Ser att det saknas möjligheter(dragpunkt) att dra i mitten av b-verktygets ram, de enda dragpunkter som finns är ute i hörnen vilket gör att b-verktygets arbetsyta/ram bara kan expandera diagonalt, det är då bara på bildens höjdmått jag når ytterläge, detta var också möjligt tidigare.
Kan min version vara typ en test, pröva på version möjligen, har köpt detta PSE v9 från Scandinavian Foto 2010, registrerade PSE på Adobes hemsida med den kod som finns med, samt uppgraderat PSE å Camera Raw idag till senaste uppdataversioner.
Har också märkt att Camera Raw är näst intill verkningslöst när jag drar i somliga av reglagen, nej det här kan knappast vara en fullödig version av den annars så positivt omtalade råkonverteraren.
Att konvertera Raw till jpg fungerar dock.

Mvh//Bert
 
Ser att det saknas möjligheter(dragpunkt) att dra i mitten av b-verktygets ram, de enda dragpunkter som finns är ute i hörnen vilket gör att b-verktygets arbetsyta/ram bara kan expandera diagonalt

Du kan dra runt beskärningsområdet genom att klicka var som helst inom beskärningsramen. Då kan du flytta hela ramen.

Hörnen gör att du kan storleksförändra beskärningen, men då flyttar du inte hela ramen.

För du muspekaren lite utanför hörnen får du en böjd dubbelpil. Med den kan du rotera hela beskärningsramen valfritt.
 
Du kan dra runt beskärningsområdet genom att klicka var som helst inom beskärningsramen. Då kan du flytta hela ramen.

Hörnen gör att du kan storleksförändra beskärningen, men då flyttar du inte hela ramen.

För du muspekaren lite utanför hörnen får du en böjd dubbelpil. Med den kan du rotera hela beskärningsramen valfritt.

Som jag skrev i svaret på ditt inlägg så har jag flyttat in hela ramen så att det blir ett fritt utrymme på alla sidor runt ramen. När jag gör beskärningar i PSE på jpg-filer finns det ett dragöra i mitten av ramens alla sidor, detta saknas i Camera Raw versionen av b-verktyget.
Känner väl till beskärningsverktygets möjligheter att dra, rotera osv genom hundratals beskärningar i PSE, dock fungerar inte dragandet/expansionsmöjligheten fullt ut i b-verktygets ram i Camera Raw.
 
Om du klickar och håller kvar musen ett tag på knappen för beskärningsverktyget kommer det upp en rullgardinsmeny med inställningar. Där går det bl.a. att ställa in olika bildförhållanden och troligtvis har du någon sådan markerad. Då går det inte att dra fritt i beskärningsverktyget.
 
Högerklicka och se menyn som borde komma upp.
Tack för erat problemlösande tips Martin å Ellinor. Tänk vilka möjligheter som kan dölja sig bakom ett enkelt högerklick, ja det är ju inte helt ovanligt att högerklick döljer olika funktioner, dock är jag van vid från PSE att alla verktyg å inställningar presenteras öppet. Ja, sentensen av detta blir, att när ingen lösning syns tillgänglig, pröva med ett högerklick.
Tack än en gång Martin å Ellinor samt övriga som svarat!

Mvh//Bert
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.