Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begangnat Nikon 18-200 eller Sigma 18-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefson85

Aktiv medlem
Hej!

Har för tillfället en Nikon D90 med Sigma EX 18-50/2,8 DC HSM Macro men skall fjällvandra om några veckor och tänkte köpa ett begagnat 18-200 objektiv.

Jag har tittat på:
Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS HSM för 3000:- begagnat
Nikon Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G IF-ED VR för 4000:- begagnat

Har hört att Nikon objektivet inte har någon låsningen och åker ut av sig själv. Är det många som har råkat ut för detta? Vilket av objektiven tycker ni jag skall satsa på?

Hälsningar
Erik

Jag har släpat runt ett Nikon 18-200 VR (första versionen) i ett par år nu. Som allround är den trevlig, men min version saknar just den där låsningen så i vissa lägen när man bär kameran med objektivet pekande nedåt så glider det ut. Har dock aldrig påverkat mig när jag ska ta kort. Version 2 av objektivet ska ha nån låsning har jag läst. Jag skulle inte låta detta påverka mitt val.

Dock är detta objektiv ingen jätthöjdare i de längre omfången, mellan 100 och 200 m.m. är mitt ex lite mjukt i skärpan. På kortare brännvidder är jag helnöjd. :)

Om jag vore i din sits skulle jag hellre fundera över att komplettera objektivet du har (om du är nöjd med det då) med Nikons 55-200-objekitv. Det är litet, lätt och skarpt. Versionen utan VR säljs för 1500 nytt nu (bl.a. hos Kameradoktorn) och kostar c:a 1000 kr begagnat. Med VR verkar priserna gå upp c:a 500 kr.

Å andra sidan är det ju smidigt att slippa byta objektiv.

(jag har inte provat Sigman).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar