Annons

Begagnatpris kontra dollarkurs

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Skall vi påminna alla glada säljare om att dollarn nu står i drygt 6:80 och det innebär att begagnatpriserna som man kan få åter är på nivån för drygt ett år sen, det är bra. Verkar som att många inte fattat det. Prisnivån i USA tycks ju vara den nivå begagnade prylar i nyskick går för här hemma. Ville bara säga det, ni som uppdaterar er annons var tredje dag och undrar varför ingen ringer.

Satte precis in en annons på en 50D i "nyskick". Vilket skulle vara det rätta priset för den, så jag inte gör bort mig och är helt fel ute?

går att köpa demoex på fotokungen för 7900 med tolv månaders garanti, mellan sex och sju skulle jag tro. Men priserna har nog inte slagit igenom helt på den, så du kan nog få sju med lite tur, kanske inte här, men på blocket.Men det jag menade i tråden gäller mest optik, jag är inte lika säker på hur det är med kamerahusen, de får ju ingen garanti i USA som gäller här och då blir det lite mer osäkert. Kvarvarandde garanti spelar säkert roll för hur mkt du kan få.

Jag har själv flera ggr nyttjat den fördelaktiga (hmm) dollarkursen för inköp av fotoprylar. Men jag tycker ändå det är smått överilat att be andra välja sin prissättning efter dollarn. Skulle jag sälja någon av mina gluggar idag skulle jag ta mer hänsyn till det svenska priset, än dollarn och det amerikanska priset då det trots allt inte är alla som kan åka över eller har kontakter som kan göra det åt dem. Dessutom är tillgängligheten på en hel del fotoprylar ganska dålig för att uttrycka det milt. Detta driver givetvis också upp begagnatpriserna.

Med det sagt så håller jag med dig om att många säljare ofta har en ganska sned bild av hur verkligheten ser ut. MEN antingen så lurar de ju någon stackare och får det begärda priset...ELLER så kommer de förr eller senare sänka priset tills någon köpare blir just köpare...om de inte når smärtgränsen och helt enkelt behåller skiten. Det kallas marknadskrafter vilket du säkert redan vet Håkan! Ha de gött!

//Jerka

Under 9000, det var billigt. Själv gav jag 12000. Varför ska man vara så het på det vid nylanseringar?? Inte bra för plånboken :)

så är det, jag gav en massa för min 5d Mk II i februari, och nu säljer Rajala den på fotomässan för 21000. Men så är det ju med all elektronik, men L-optiken består, haha.

och nu en 40d på annonsmarknaden för mer än den kostar ny i affär, finns för 5900 kr, varför då ge 6000 kr för en begagnad använd. Suck

Å andra sidan Håkan, skall en säljare behöva sitta och leta runt på hela internet efter den absolut billigaste återförsäljaren som finns? Jag tycker snarare det är köparens ansvar att ta reda på vad en vara verkar vara värd och sedan jämföra alternativen; vilken premie är man beredd att betala för en ny, oanvänd vara med garantier jämfört med en begagnad utan garanti?

Om en säljare sätter ut sin kamera för 6000 kr är det ju inget som hindrar en köpare (som råkat hitta ditt pris på 5900 kr ny i butik) att komma med ett nytt bud, säg 4000 kr? Godtar inte säljaren detta bud har han/hon i alla fall fått en fingervisning om gällande nypris och kan agera utifrån detta. Det blir ju onekligen svårare med varor som inte längre säljs nya men principen är densamma.

Grovt sett kan man ju säga att det bara är överprissatta varor som finns kvar på Blocket eller Fotosidans annonsmarknad någon längre tid. (Med ett visst undantag för specialprodukter, marknaden för extremteleobjektiv och liknande är ju inte speciellt stor även om man lägger sig rätt i pris).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto