Annons

begagnatköp

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
kär en d40x just nu men vill byta upp mig..
vilken ska man välja om man vill köpa begagnat
d60, d3000, d3100, d5000 eller d5100
det jag antagligen inte kommer använda är filmningen men om kamrorna som har denna funktion ör ättre ändå så kan det vara av intresse.
jag vill kunna använda mina objektiv med inbyggd motor i den kamera jag köper.

d60, d3000, d3100, d5000 eller d5100
det jag antagligen inte kommer använda är filmningen men om kamrorna som har denna funktion ör ättre ändå så kan det vara av intresse.

Av dessa skulle jag välja D90. :)
D5100 är inte heller så dålig val, men den är så pass ny, kan vara svårt att hitta beg.

Varför d90 före d3000 och d3100 och vad är ett bra begagnade pris för en välvårdad servade 2 årig. D90

men d 90 har inte det huset inbyggd automotor och då kan man väl inte använda objektive som redan har autozoommotor som jag har till min d40x

Varför skulle det inte gå? Fungerar utmärkt.

Ska man byta upp sig är det bättre att verkligen byta "upp" sig istället för att enbart byta till nyare. Annars märker du nog inte större skillnad.

d60, d3000, d3100, d5000 eller d5100det jag antagligen inte kommer använda är filmningen men om kamrorna som har denna funktion ör ättre ändå så kan det vara av intresse.

Om du tittar på dessa modeller bara för att du tror att dina objektiv bara passar dessa så är det fel.
Om du ska kunna fokusera automatiskt till de modeller du har räknat upp så måste objektiven ha fokusmotor. Men som någon nämnde D90 så klarar den av att fokusera automatiskt med både med och utan fokusmotor i objektiven. Inga problem alls!

Gå in till en butik som har olika modeller och känn på dem. Då kommer du att förstå varför de är olika dyra.

Jag tycker absolut att du ska satsa på en D90, en D3100 är som din nuvarande fast med bättre sensor och filmning, D90 är bättre på allt.

men behöver inga objektiv har 18-55, 55-200 och 55-300 från min d40x
men har förstått att d90 innehåller fokuseringsmotor som även finns i mina objektive men att man kan köra dessa på d90 ? låter kanske dumt men motor på motor fungerar det...

men behöver inga objektiv har 18-55, 55-200 och 55-300 från min d40x
men har förstått att d90 innehåller fokuseringsmotor som även finns i mina objektive men att man kan köra dessa på d90 ? låter kanske dumt men motor på motor fungerar det...

Ja, visst gör det det.
Jag skickade med referensen till nypriset mest för att Du ska kunna jämföra begagnatpriset.
Trodde inte Du behövde objektivet heller...

Japp, har objektivet AF-S använder används inte kamerans motor så det fungerar utmärkt. Håller med tidigare talare om att ett byte till d90 är ett bättre byte än till exempelvis d3000. Möjligen kan det vara värt att byta till d3100 om du vill ha en bra filmfunktion.

Det är inte motor motor som används utan motor eller motor. Med ett AF objektiv används motorn i huset, med AF-S används motorn i objektivet. Helt automatiskt utan att du kan eller behöver göra något eller för den delen märker något heller.

Alla Nikons objektiv med autofokus fungerar fullt ut på en D90.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto