Annons

Begagnad scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
En god vän till mig ska skaffa sin första diascanner. Han funderade på en Minolta Dual Scan III, men jag avrådde honom då den inte har högre upplösning än 2880 och den är dålig på svartvit film. Istället gav jag honom rådet att leta efter en begagnad scanner i samma prisklass (3-5000 kr). Vad kan vara bra köp i den klassen enligt er? Tacksam för alla tips!
MVH
/JK

Scan Dual III är inte dålig på svartvit film. Tvärtom, det är nog det den är allra bäst på.

Tyvärr vet inte programvaran om det vilket innebär att man måste skanna som dia och vända efteråt.

2820 ppi räcker också väldigt långt, men det beror ju förstås på hur stora grejer din vän skall göra.

Det enda jag personligen saknar i SD3 är ICE. Men det funkar ju å andra sidan inte heller på svartvit film.

Tack för svar! Jag kanske hade fel om det där med svartvitt. Jag använder själv en Dual II och den är rätt dålig på detta, måste jag säga. Men det kanske blev bättre med trean.

Det är samma sak med tvåan, hårdvaran funkar perfekt med svartvit film men mjukvaran gillar inte densitetsomfånget. Skannar man som dia och vänder i Photoshop blir det riktigt bra, men det är mer pill att få till bra exponering av filmen med tvåan.

se bara till att scanna in den s/v bilden som färg. Testade i en SDIII med negativ s/v film och resultatet blev dubbelt så bra med inställningen färg istf s/v.

Någon som har samma upplevelse?

En möjlighet att få bättre sv-scanning alltså! Häftigt! Det ska bli kul att testa. Men hur är det annars med att köpa begagnade scannrar? Vilka är bra i klassen 3-5000kr?
/JK

Det dyker ju rätt sällan upp begagnade skannrar så det är svårt att vet vad de kostar. Men en Nikon LS-40 eller Canon FS-4000 borde ju gå att få och då får man ICE.

Carl: Jag har inte testat att skanna som färgnegativ med trean. Jag provade när jag hade tvåan med samma nedslående resultat som med negativt svartvitt inställt. Kanske det funkar bättre på trean? Fast jag kommer nog inte att testa, min svartvita skanning funkar så bra nu så jag inte vill göra minsta förändring.

Fyran lär nog ersätta trean. Den har högre upplösning så sensorn lär nog vara helt ny och i den digitala världen är nytt så gott som alltid bättre.

Att vänta på fyran är nog ingen dum idé. Tyvärr verkar inte heller den ha äkta dammborttagning dock.

jimh skrev:
Fyran lär nog ersätta trean. Den har högre upplösning så sensorn lär nog vara helt ny och i den digitala världen är nytt så gott som alltid bättre.

Att vänta på fyran är nog ingen dum idé. Tyvärr verkar inte heller den ha äkta dammborttagning dock.

det har väl redan kommit. den finns på cyberphoto och webhallen.com(!). på webhallen står det releasedatum 16e, idag alltså. men den är redan slut.

Av det lilla jag läst är optiken ny, och sensorn ny, men andra specar säger samma dynamic range, och så vidare.

Skillnaden mellan 3200 och 2820 är inte jättstor... men mer är ju alltid bättre till samma pris.

Damocles skrev:
andra specar säger samma dynamic range, och så vidare.
Fast det är ju bara det teoretiska värdet baserat på A/D-omvandlarens bitdjup. Eller finns det andra siffror än de i pressreleasen någonstans?

Jag har inte sett några jämförande tester, så det är nog 4.8 som är från AD omvandlarna som står för det.

Den är väl fortfarande för ny. Fast jag skaffa diaproj igår, ingen billig scanner går upp mot att se finkorning velvia 50 på duk....
ingen som jag har råd med iaf.

jimh skrev:
Det dyker ju rätt sällan upp begagnade skannrar så det är svårt att vet vad de kostar. Men en Nikon LS-40 eller Canon FS-4000 borde ju gå att få och då får man ICE.

Jag undrar varför det är svårt att få tag på begagnade scanners. Folk byter ju allting annat i fotoutrustningen i en jämrans fart och när man går över till digitalt borde det finnas gott om fina begandnade scanners. Har någon en förklaring?

Ja, prisfallet på nya skannrar har varit så högt att jag tror de varit lättsålda till nära vänner och släktingar när man bytt upp sig.

Nu har alla mina bekanta köpt mina tidigare skannrar så nu får jag väl sälja min knappt ett år gamla DS3 på "öppna marknaden". Men till vilket pris kan man ju fundera....

Som tur är så är ju inte prisfallet så stort nu, för ett par år sedan sjönk ju en Nikonskannare med 5000-8000 i "värde" per år nästan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar