Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnad eller ny?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sickboy

Aktiv medlem
Sitter här med min lilla kompakt kamera och dreglar över alla fina systemkameror som många har,, Min fråga är ( eftersom jag är nybörjare ) Ska jag satsa på en begagnad dyare modell eller en ny "billig" mellan 7000-10 000kr, i sådana fall vilken? SNÄLLA kom med förslag.!
 
japp en Canon 350D ska du ha med den budgeten!
Finns inget alternativ egentligen, möjligtvis en Nikon D50 eller D70 eller vad dom nu heter...
Jag har personligen ingen som helst erfarenhet av Nikon, har inte ens hållit i en Nikon i hela mitt liv så jag ska inte säga att dom är sämre. Dock kan jag av egen erfarenhet säga att 350D är en mkt kompetent kamera, gör nog ingen besviken rent fotto mässigt.

Bara besök en fotoaffär, kolla några du trivs med, vill du ha mer kött på benen innan affär så kan du fråga här i forumet när du har valt ut några kameror.
 
dumbo skrev:
Säger vem?
Bäst för vem?

;-)

Exakt.

Svårt att säga vad som är bäst för varje individ.
Ett tips är att själv prova de DSLR som ligger i det segmentet och själv bilda sig en uppfattning.

Och sen kan inte säga att 350D är bäst när man inte ens testat de andra kamerorna, för min del tyckte jag D70 kändes oerhört mycket bättre för mig och betydligt gedignare.
 
Det framgår inte om det är analogt eller digitalt du är ute efter i ditt inlägg. Köper du begagnat och manuellt analogt kan du få en rätt omfattande utrustning samt en riktigt sjyst skanner för de slantarna.

Några exempel:
Canon AE-1 program + canon fd 50mm f/1.8 : 385:-
Canon fd 50mm f/1.4: 500:-
Canon fd 24mm f/2.0: 800:-
Canon fd 85mm f/1.8: 800:-
Canon A-1+ canon fd 50mm f/1.8: 1000:-

Allt i gott skick även om jag fick skruva isär AE-1:an och smörja svänghjulet som bromsar spegeln.
Detta är bara några exempel av vad jag inhandlat under åren till mitt småbildsystem. När man sedan jämför vad det skulle kosta med motsvarande grejer till ett digitalsystemhus idag inser jag att jag är nöjd med analogt ett tag till, speciellt då jag har en digitalkompakt till husbehovsfoto.

/Richard (som ibland hoppas att någon skall snickra ihop ett manuellt digitalsystemhus som tar canon fd gluggar och har fullstor sensor, men är oftast nöjd med film i kameran.)
 
Senast ändrad:
otydlig

Ja , de var ju alltså en digitalsystemkamera jag var ute efter.Ursäkta mej om jag var otydlig på den punkten.. Verkar i alla fall finnas många som har åsikter i frågan och det är ju självklart eftersom alla har ju sina favorit motiv.
Jag vill dock ha en kamera som är så allround som möjligt,OCH digital
 
Alla kameror i instegssegmentet är ganska lika vad gäller bildkvalitet. En del mindre skillnader kan förekomma och ofta blåses dessa upp till enorma proportioner i diskussioner på olika forum.
Vilken man ska välja bör man nog till större delen istället avgöra genom hur man tycker kameran är att handha, vilka funktioner den har eller vilka som saknas, samt vad kamerasystemet har att erbjuda som helthelt vad gäller tillbehör, såsom blixtar, objektiv osv.
Jag har själv en Nikon D70 som jag är mycket nöjd med. Bildkvaliteten är mycket bra och förstoringar upp till 50x75 ser, i mina ögon, mycket bra ut.
D70 har, gentemot 350D några fördelar genom att den har spotmätning (något som jag kommit att använda mycket och inte skulle vilja vara utan), möjlighet till egna tonkurvor. Den har, i mitt tycke, mer logiskt placerade kontroller samt även ett andra inmatningshjul, vilket gör det mycket smidigt att fota i manuellt läge samt att knapparna på huset får dubbla funktioner när man trycker ner dem, en på framhjulet och en på bakhjulet.
350D har däremot lite högre upplösning, lite lägre brus, spegeluppfällning som några fördelar, medan den, i mitt tycke, är på tok för liten för att kunna hålla vettigt i.
Likaså har de andra kamerorna i klassen (Konica Minolta D5D, Nikon D50 och Pentax *ist DS) sina fördelar och nackdelar. D5D har ju tex bildstabilisering inbyggt i huset.

Om du har möjlighet så tycker jag att du ska åka till en välsorterad kamerabutik och känna på de olika kamerorna. Eventuellt ta lite bilder som du kanske kan få med dig hem och sedan titta på.
 
dumbo skrev:
D70 har, gentemot 350D några fördelar genom att den har spotmätning (något som jag kommit att använda mycket och inte skulle vilja vara utan)

Min Canon 350D har spotmätning.... kanske bara jag som har det eller så kasnke alla 350D har det...
 
Kalle_B skrev:
Min Canon 350D har spotmätning.... kanske bara jag som har det eller så kasnke alla 350D har det...

Den har liksom 20D en centrummätning som tar c:a 9% av bildytan. T.ex. Canon 5D har en "riktig" spotmätning som tar endast 3,5% av ytan, eller 1DMkII som tar 2,4%.
 
Re: otydlig

Sickboy skrev:
Ja , de var ju alltså en digitalsystemkamera jag var ute efter.Ursäkta mej om jag var otydlig på den punkten.. Verkar i alla fall finnas många som har åsikter i frågan och det är ju självklart eftersom alla har ju sina favorit motiv.
Jag vill dock ha en kamera som är så allround som möjligt,OCH digital

Köp ny och den senaste! Märke spelar ingen större roll om du inte har optik som passar sen förut. Finns okunniga som betalar för mycket för beg digitalare. Men sälj gärna och byt om två år när en nyare modell kommit ut. Jäkligt jobbigt men så funkar det idag på kameramarknaden och fabrikörerna gnuggar händerna med enorm omsättning. Själv väntar jag med en digitalkamera ett bra tag till, inte viktigt för mig men intressant utveckling med nya möjligheter.
 
dumbo skrev:
Alla kameror i instegssegmentet är ganska lika vad gäller bildkvalitet. En del mindre skillnader kan förekomma och ofta blåses dessa upp till enorma proportioner i diskussioner på olika forum.
Vilken man ska välja bör man nog till större delen istället avgöra genom hur man tycker kameran är att handha, vilka funktioner den har eller vilka som saknas, samt vad kamerasystemet har att erbjuda som helthelt vad gäller tillbehör, såsom blixtar, objektiv osv.
Jag har själv en Nikon D70 som jag är mycket nöjd med. Bildkvaliteten är mycket bra och förstoringar upp till 50x75 ser, i mina ögon, mycket bra ut.
D70 har, gentemot 350D några fördelar genom att den har spotmätning (något som jag kommit att använda mycket och inte skulle vilja vara utan), möjlighet till egna tonkurvor. Den har, i mitt tycke, mer logiskt placerade kontroller samt även ett andra inmatningshjul, vilket gör det mycket smidigt att fota i manuellt läge samt att knapparna på huset får dubbla funktioner när man trycker ner dem, en på framhjulet och en på bakhjulet.
350D har däremot lite högre upplösning, lite lägre brus, spegeluppfällning som några fördelar, medan den, i mitt tycke, är på tok för liten för att kunna hålla vettigt i.
Likaså har de andra kamerorna i klassen (Konica Minolta D5D, Nikon D50 och Pentax *ist DS) sina fördelar och nackdelar. D5D har ju tex bildstabilisering inbyggt i huset.

Om du har möjlighet så tycker jag att du ska åka till en välsorterad kamerabutik och känna på de olika kamerorna. Eventuellt ta lite bilder som du kanske kan få med dig hem och sedan titta på.

Ungefär så är det...

Åk till en välsorterad butik & kläm & testa. För en amatör så är alla kända märken intressanta med dess för & nackdelar, ingen ide att vi nördar räknar upp dem då det ändå bara blir ett krig.

Olympus E 300, Pentax 2 st modeller, Nikon 2 st modeller, Konica Minolta Dynax 5D, Canon Eos 350D.

Dessa kameror med priser kan du kika på här

Sen kan man köpa dem billigare från utlandet eller genom andra nätfirmor men det var en annan sak, du kan jämföra prisläget på Cyberphoto.

//Larsa
 
jag skulle hellre köpa en beggad 20d istället för 350d, gillar inte att 350d är så liten.

om du ska köpa 300d beggad kolla hur många exponeringar den gått innan. slutarbyte går på 3000kr.

vad du än köper så kläm på det innan, än bättre låna och fota med. för mig är känslan halva kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.