Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg OM-D EM1 eller ny OM-D EM10II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klanke

Medlem
Hej

Funderar på att anskaffa en mindre kamera (som därmed troligtvis faktiskt följer med oftare). Är sugen på en Olympus M4/3 då jag gillar vad Olympus presterar bildmässigt. Budget för ett hus 5-6000:-. Fotar mest stillastående motiv, landskap, natur, arkitektur mm. Filmning ointressant.

Har kikat lite på EM10II som faller mig i smaken, men för samma peng kan jag få en beg EM1... Vilken är bäst sett till mina behov? Vad har ni för erfarenheter och tankar om detta?

Med vänlig hälsning
Ola

EM 1 är större och tyngre, inte mycket, men ändå. AF-systemet är bättre också.
EM 10 mkII är behändigare, mindre och lättare. Inte mycket, men det gör skillnad.

Jag har EM 1 till mer "seriös" fotografering; natur, fåglar, fiske, resor etc, med de lite större objektiven i pro-serien, dvs när jag går ut för/med avsikt att fotografera.

EM 10 mk II använder jag mest med de mindre fasta gluggarna; 17mm/1,8, 45mm/1,8, 75mm/1,8 etc., mer till vardagsfotografi, gatufotografi - en kamera jag alltid har med mig.

Men, i praktiken är det ändå upp till användaren, kamerorna är principiellt mindre och smidigare än DSLR-varianterna.

Lycka till. Du kan inte gå fel med m43-systemet.

Jag har ägt EM1 men bara pillat på de andra. Utan att veta dina önskemål är det svårt att säga vilken som passar dina behov bäst. Mina reflektioner är dock att EM1 är överlag en mycket bättre kamera att fota med. EM10 II har som enda engäntliga fördelar multishot möjlighet med stativ på stilla motiv och lite mindre storlek. Det är samma bildkvalitet f ö. EM1 har:
1. Bättre grepp
2. Mycket mindre pilliga knappar - mycket lättare att ställa in
3. Större sökare (om än lite färgstick)
4. PDAF på sensorn vilket ger mycket bättre följande AF OCH möjlighet att i praktiken autofokusera med flertalet av 4/3 objektiv

Så JAG skulle valt en EM1 i fint begskick.

Jag är väldigt osäker på om begpriset faller mycket mer då den kommande EM1 II som kommer 19/9 sannolikt hamnar på en 17000kr initialt (kolla bara Pen F och Fuji XT2 hur de hamnat). Tänk på att en ny varit nere i 6990kr med BG utan att cashback är medräknat. 5000kr för bara huset skall nog prutas lite.

Tack för input! Som jag nämnde så fotar jag mest stillastående motiv, landskap, natur, arkitektur mm. Filmning ointressant.

Bra isoprestanda/dåligt ljus väger tungt (om man jämför med samma optik på båda husen vilken är bäst? EM10II är ju nyare men är den bättre för det?)

Ergonomi är viktigt , trots att jag vet att det inte kan motsvara min D90 med batterigrepp ;-) När jag har testat EM10II känner jag behov av att komplettera med det större greppet.

Är den "gamla toppmodellen" EM1 fortfarande bättre än "nykomlingen budgetmodell" EM10II?

Med vänlig hälsning
Ola

Tack för input! Som jag nämnde så fotar jag mest stillastående motiv, landskap, natur, arkitektur mm. Filmning ointressant.

Bra isoprestanda/dåligt ljus väger tungt (om man jämför med samma optik på båda husen vilken är bäst? EM10II är ju nyare men är den bättre för det?)

Ergonomi är viktigt , trots att jag vet att det inte kan motsvara min D90 med batterigrepp ;-) När jag har testat EM10II känner jag behov av att komplettera med det större greppet.

Är den "gamla toppmodellen" EM1 fortfarande bättre än "nykomlingen budgetmodell" EM10II?

Med vänlig hälsning
Ola

Bortsett från multishot är sensorprestanda demellan samma och även pen F med 20mp sensorn presterar ungefär samma enl de tester jag sett.

OK, tack för svaret. Det kanske blir så att ergonomin för avgöra. Blir till att åka till en affär och klämma på båda husen för att se vilket som passar min hand bäst.

Tack för hjälpen grabbar!

Med vänlig hälsning
Ola

Jag har ägt EM1 men bara pillat på de andra. Utan att veta dina önskemål är det svårt att säga vilken som passar dina behov bäst. Mina reflektioner är dock att EM1 är överlag en mycket bättre kamera att fota med. EM10 II har som enda engäntliga fördelar multishot möjlighet med stativ på stilla motiv och lite mindre storlek. Det är samma bildkvalitet f ö. EM1 har:
1. Bättre grepp
2. Mycket mindre pilliga knappar - mycket lättare att ställa in
3. Större sökare (om än lite färgstick)
4. PDAF på sensorn vilket ger mycket bättre följande AF OCH möjlighet att i praktiken autofokusera med flertalet av 4/3 objektiv

Så JAG skulle valt en EM1 i fint begskick.

Jag är väldigt osäker på om begpriset faller mycket mer då den kommande EM1 II som kommer 19/9 sannolikt hamnar på en 17000kr initialt (kolla bara Pen F och Fuji XT2 hur de hamnat). Tänk på att en ny varit nere i 6990kr med BG utan att cashback är medräknat. 5000kr för bara huset skall nog prutas lite.

Kan den större sökaren vara den avgörande frågan tro? Jag har glasögon och ibland blir det svårt med synen...

Hej

Funderar på att anskaffa en mindre kamera (som därmed troligtvis faktiskt följer med oftare). Är sugen på en Olympus M4/3 då jag gillar vad Olympus presterar bildmässigt. Budget för ett hus 5-6000:-. Fotar mest stillastående motiv, landskap, natur, arkitektur mm. Filmning ointressant.

Har kikat lite på EM10II som faller mig i smaken, men för samma peng kan jag få en beg EM1... Vilken är bäst sett till mina behov? Vad har ni för erfarenheter och tankar om detta?

Med vänlig hälsning
Ola

Hej! En liten aspekt att överväga behovet ang är Wi-Fi (för filöverföring/fjärrstyrning) . E-M1 (om jag inte är helt ute och cyklar..) saknar Wi-Fi. En funktion som åtminstone jag har svårt att vara utan när man vant sig. :) Lycka till med valet! /Magnus

Hej! En liten aspekt att överväga behovet ang är Wi-Fi (för filöverföring/fjärrstyrning) . E-M1 (om jag inte är helt ute och cyklar..) saknar Wi-Fi. En funktion som åtminstone jag har svårt att vara utan när man vant sig. :) Lycka till med valet! /Magnus

Hoppas du har en bra cykel då E-M1 har välfungerande WiFi.. ;-)

Om-1 mkii

Du har väl inte missat nya OM-D EM-1 MKII?

Men det kommer nog dröja ett litet tag innan den kommer ut och priset lär väl hamna åtskilliga tusenlappar högre upp... :-/

Du har väl inte missat nya OM-D EM-1 MKII?

Men det kommer nog dröja ett litet tag innan den kommer ut och priset lär väl hamna åtskilliga tusenlappar högre upp... :-/

Jodå, den gick inte att missa i nyhetsflödet... Tyvärr kraftigt utanför min budget, men jag blev allt sugen. Kanske det kommer ut flera beggade M1:eek:r mkI till bra priser nu?

mvh
Ola

Jodå, den gick inte att missa i nyhetsflödet... Tyvärr kraftigt utanför min budget, men jag blev allt sugen. Kanske det kommer ut flera beggade M1:eek:r mkI till bra priser nu?

mvh
Ola

Ja. Man får hoppas det, det verkar dock som att de flesta återförsäljare lyckats bra med att göra sig av med sina lager av EM-1. Men du kan fortfarande hitta huset för 7000:- nytt, begagnat är nog inte fel att leta runt heller. I synnerhet inte när nya huset börjar komma ut i handel. Men sånt här har ju också lite att göra vad man tänker sig att köpa för optik. Greppet på EM-1 är riktigt bra, och vädertätad. De grejerna är dealbreakers för mig...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar