Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg. objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Phunkey

Aktiv medlem
Ska kanske köpa en glugg för drygt 6000kr för en Nikon AF-S 17-35/2,8D IF-ED. Priset är bra men den är ganska sliten vilket oroar mig. Finns den i olika versioner typ en gammal och en updaterad glugg?

Hur vet jag om gluggen funkar som den ska och vad och hur ska man titta efter för eventuella fel?

Funkar den bra tillsammans med D70? Behöver en bra vidvinkel.

Som student är 6000kr en förmögenhet, har snålsparat och vill absolut inte slänga dem i sjön, för då kan jag lika gärna hoppa från västerbron.

Den här gluggen är underbar! Den finns bara i en version och tål väldigt mycket stryk så jag skulle inte vara allt för orolig-kolla bara linserna ordentligt efter eventuella repor. Sen ska du lyssna på autofokusen ifall den gnäller eller skriker för om den gör det kan det vara så att motorn är slut.
Känn på zoomringen ordentligt så att den löper någorlunda smidigt och inte hackar eller fastnar i något läge för då är gluggen väldigt(!) sliten.
Den funkar perfekt på en D70, hela paketet känns väldigt välbalanserat.

Dadigan skrev:
Den här gluggen är underbar! Den finns bara i en version och tål väldigt mycket stryk så jag skulle inte vara allt för orolig-kolla bara linserna ordentligt efter eventuella repor. Sen ska du lyssna på autofokusen ifall den gnäller eller skriker för om den gör det kan det vara så att motorn är slut.
Känn på zoomringen ordentligt så att den löper någorlunda smidigt och inte hackar eller fastnar i något läge för då är gluggen väldigt(!) sliten.
Den funkar perfekt på en D70, hela paketet känns väldigt välbalanserat.

Ok... då lutar det år att köpa denna glugg. Tror kanske att jag kan pruta lite till om jag ser tydliga repor i kameran. Tack för ett snabbt svar!

Om det är så att motorn skriker och hackar, är det dyr med en reperation?

Har du läst den här artikeln Nikonobjektiv ?

En bit ner står det vad som bör tänkas på vid köp av begagnat objektiv.

Är det repor på några av glaselementen skulle jag undvika att köpa den - så kolla det noga.

Thommy skrev:
Har du läst den här artikeln Nikonobjektiv ?

En bit ner står det vad som bör tänkas på vid köp av begagnat objektiv.

Är det repor på några av glaselementen skulle jag undvika att köpa den - så kolla det noga.

Den där var jättebra! Hur har jag kunnat missa den? Det här var verkligen lärorikt.

Få se när det blir affär, har alltid längtat efter en bra vidvinkel och denna verkar grym.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar