Annons

Beg/Ny? Semiproffs/insteg?

Produkter
(logga in för att koppla)

klimax

Medlem
Hej, kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska köpa.

Bästa köpet för mig? En beggad Canon 40d eller en ny 450d?

Där min ekonomi går just nu. Helt ny på området men vill ha en kamera som jag kan växa en del med (inte tänkt att bli proffs).

Hur ok är det att köpa beggade kamerahus? en 40d från låt säja 2008 skulle den ge upp innan jag växt ur 450d ?

Där min ekonomi går just nu. Helt ny på området men vill ha en kamera som jag kan växa en del med (inte tänkt att bli proffs).

Hur ok är det att köpa beggade kamerahus? en 40d från låt säja 2008 skulle den ge upp innan jag växt ur 450d ?

Får du tag i en beggad 40D som inte gått helt för mycket och i bra skick är ju den helt klart val nr 1.Går nog inte riktigt att jämföra med en ny 450D,tycker det är två helt olika kameror.40D är en riktigt bra kamera och snabb som attan.Tycker du ska hålla utkik i annonser.MVH

Nu har jag ingen koll på Canon, men jag skulle välja en beg semipro i ditt fall utan tvekan!

Min första systemare var en nikon D200, av en lycklig slump, och varje gång jag får en instegskamera i händerna tänker jag bara på hur lycklig jag är med min D200!

Fast å andra sidan har jag bytt upp mg till en D300s nu, eftersom jag inte var nöjd med ISO-egenskaperna hos D200. Så om lite brus på höga ISO är jätteviktigt för dig finns det väl egentligen ingen ersättning för senaste generationens sensorer, och då får du ju köpa ett hus du har råd med helt enkelt.

Kamerahus tycker jag det känns tryggare att köpa nytt. 40d är en utmärkt kamera och behöver du 6 bilder i sekunden och ett tåligt hus i metall så köp en sådan begagnad. 450d är en lite nyare modell med Canons bästa cropsensor tills 7d kom. Den är mindre och inte lika kraftigt byggd. Bildkvaliteten är lika, det är inte det du får om du väljer en 40d, utan byggkvalitet. Beror alltså på hur du använder kameran. Jag har haft en 40d, har en 500d och dessutom 5d och 5d Mk II. Jag skulle faktiskt lätt ta 450d mtp att det blir en ny kamera.

Jag är inte något proffs, men jag kan säga så mycket att jag växte ur min 450D ganska fort. Det beror förstås lite på vad du kommer att fota, men för min del så räckte inte autofokus och serietagningen till. Bildkvaliten på 450D är däremot inget att anmärka på.

Ergonomin på 450/500/550D jämfört med 40/50/7D är också något att väga in, framför allt så skulle jag sakna det bakre inmatningshjulet rätt mycket om jag plockade upp en av instegsmodellerna idag. Det var inget jag direkt funderade på så länge jag hade min 450D, men har man väl vant sig är det svårt att förstå hur man klarade sig utan.

Fick jag idag råda mig själv för ett drygt år sedan, skulle jag ha sagt åt mig att köpa en beg 40D eller vänta och spara till en 50D. Då hade jag å andra sidan förmodligen inte känt att det var värt pengarna att byta upp mig till 7D idag, så inget ont som inte för något gott med sig. :D

Tack för feedbacken, svårt val det här.

40d verkar gå för ca 4000kr beggad en ny 450d är 5600kr med kitobjektiv.
Jag har redan ett bra startobjektiv hemma dock som jag tänkte sätta på 40D ifall nån någonsin svarar på annonserna dom lägger ut.

Har nog mest tänkt fota natur/xsport och en nyfödd dotter.

Om jag får tag på en beggad 40D vad är gränsen tycker ni för hur många exponeringar den ska ha gått för att inte köpa något som säcker ihop snart? Och är 4000kr ok pris? Jag menar utgången modell och 50D verkar man kunna köpa för 7000-8000kr ny nu

Tack för feedbacken, svårt val det här.

40d verkar gå för ca 4000kr beggad en ny 450d är 5600kr med kitobjektiv.
Jag har redan ett bra startobjektiv hemma dock som jag tänkte sätta på 40D ifall nån någonsin svarar på annonserna dom lägger ut.

Har nog mest tänkt fota natur/xsport och en nyfödd dotter.

Om jag får tag på en beggad 40D vad är gränsen tycker ni för hur många exponeringar den ska ha gått för att inte köpa något som säcker ihop snart? Och är 4000kr ok pris? Jag menar utgången modell och 50D verkar man kunna köpa för 7000-8000kr ny nu

Hej ! Om du har råd,så köp en ny 50D annars satsa på en begagnad 40D om du hittar en i bra skick och som inte gått så många exponeringar,den ska väl hålla i varje fall 100.000 st om jag inte har fel på 40D.Hade själv otur med min Nikon D90 där slutaren lade av efter redan 2000 exponeringar ungefär men det gick ju på garantin,fick inte reda på vad det kostat men det var nog inte billigt.Men det är säkrast att köpa en ny kamera för man vet aldrig vad som händer och då är det ju tryggt att ha garanti,men man kan ju även ha tur och köpa en begagnad som håller så länge man har den !MVH.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto