Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg Nikon LS-40 vs.Minolta Scan Dual III

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenta

Aktiv medlem
Hejsan!
Har blivit erbjuden att få köpa en beg. Nikon LS-40 skanner i mycket bra skick, för 4300 kr. Hade egentligen annars bestämt mig för att köpa Minoltas nya Scan Dual III. Är nu lite fundersam över vilket som är vettigaste valet. Hoppas ni kan komma med några goda råd. Har för närvarande en Minolta Dimage Scan Dual, men skulle gärna vilja byta upp mig till någon bättre och framförallt snabbare då min nuvarande är irriterande långsam.

Färgdjupet är bättre på Minoltan, 16 mot 12.
Nikons ICE krossar Minoltans "mjukvaruborttagning av damm", den är verkligen fantastisk för färgbilder och för C-41 svartvitt.
Får du dem för samma pris och Nikonen inte är helt nerkörd skulle jag tveklöst ha valt Nikon scannern, egentligen även om jag köpt nytt.

Jag skulle köpt Nikonapparaten förutsatt att den var i bra skick. Ice är ingen dum uppfinning.

Utan att ha provat Minoltan vill jag nog påstå att du får mer "maskin" för pengarna med Nikonen.

Jag skulle tveklöst valt Nikonskannern. ICE fungerar utmärkt på den. Dia är en dröm att skanna med den. Det går nästan av sig självt. Om bara skannern du har fått napp på är i bra skick så tycker jag inte det finns något att tveka över.

Tack för era svar. Enigheten verkar total om att LS-40 är bästa köpet. Tyvärr har jag ingen möjlighet att kolla scannern före köpet, då säljaren bor ca 100 mil bort. Har dock sett bild på den och av denna att döma ser den ut att vara i mycket gott skick och enligt säljaren endast lite brukad. Anledningen till att han ska sälja den är han helt gått över till digital fotografering. Men det är klart att det alltid finns en risk att bli besviken då man köper beg. via post.

Mvh
Kent

Ah, man kan allts scrolla uppåt också - det hade jag ingen aaaaning om. Hur som helst, för 4300 och returrätt behöver du inte tveka en sekund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar