Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg Nikon D100, värde?

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Jag har fått ett erbjudande att köpa en Nikon D100 med ett Nikkor 28-100mm samt ett Sigma 24-70mm (EX DG). Jag har testat kameran och den fungerar, lite damm på sensorn och ett par döda pixlar.

Men han vill att jag först skall ange ett pris som jag tycker är rimligt, men jag har ingen uppfattning om hur mycket detta kan vara värt. Kameran är ganska gammal och objektiven är ganska snarlika i omfång, men Sigma gluggen ser väldigt fin ut och jag vet inte hur gammal eller bra den är.

Vad skall jag ge för prisförslag? Han har sagt att han kan sälja den till ett förmånligt pris då han är vän med min Pappa, men jag har som sagt ingen koll vad som kan vara ett förmånligt pris.

Så, vad skulle ni vara villiga att betala för en liknande utrustning?

På tradera har det gått D100 för 1500 kr, nikon 28-105 för 890, och sigman för 2000. Så "bra pris" är max 3500 kr.
Å andra sidan kan man få en D70 med 18-70 glugg för 2500:- eller en D40x med 18-55 för 3000 kr eller en D50 med 28-100 för 2500 och så vidare. Sök själv på tradera, klicka i avslutade auktioner.
http://www.tradera.com/

Senast ändrad:
Klämde på en D100 häromdan, och började nästan fnittra åt den pluttiga lcd'n..

En D70s borde i (nästan) alla avseenden vara ett bättre beg-köp om du vill ha en billig kamera. Och tänk också på att de de objektiven du nämnde inte ger någon vidare vidvinkel på en dx-kamera.

Per

Jag börjar nog med att bjuda 2000 Kr så får vi se om han höjer
erbjudandet. Blir det över 4000 drar jag mig nog ur trots att jag gillade kameran.

Jag behöver inte mer än 6mpx och den lilla CCDn är inget jag har irriterat mig på. En fördel var att man kunde styra den via PCn och ta timelaps.

Jag har fått ett erbjudande att köpa en Nikon D100 med ett Nikkor 28-100mm samt ett Sigma 24-70mm (EX DG). Jag har testat kameran och den fungerar, lite damm på sensorn och ett par döda pixlar.

Så, vad skulle ni vara villiga att betala för en liknande utrustning?

Det är en hemskt trevlig kamera om än lite gammal, jag hade en i flera år och vart kanon nöjd...
Objektiven är ingen riktig hit 42-150 eller 36-105 blir det omräknat för bildvinkeln för sensorn...tyvärr är världen konsumtionsgalen, så den är nog inte värd mer än ca.1500 för huset...sen hade jag nog nöjt mig med Sigmat om jag vore dig...och sagt 2000:- för paketet...och accepterat upp till 3000:-, för det är den värd bildmässigt...

/ Magnus

ps. Den tål inget mörker...det blir brusigt i princip med en gång...men det blir ett snyggt brus...

D100 rimligt pris....

Ge inte mer än 2500.- för D100´n, jag köpte en vel fungerande på tradera för 2veckor sen, mycket nöjd med den, lite mer kassaskåps känsla än min D40. Jag betalade 2500.- ( nypris 2003 var 26999.-)
mer tycker jag inte man ska betala, den kom trods allt ut 2003, så den har några år på nacken, den har ju vissa nack delar jämfört med et D80 hus, som man faktisk kan få till et ganska hyggeligt nypris nu, och köp inget med döda pixlar!!!!
D100 är inte gratis att reparera! jag har en liggande på hyllan med lös spegel, ska kosta 2400.- att fixa hos Lasse´s, men jag valde att köpa en annan...lycka till :)
Nikon D100 är en rigtig trevlig kamera, men jag hade nog köpt en D80 för pengarna(5000.-)
Men se dig rundt innan du slår till, man ska inte köpa nått dyrt, som redan är för gammalt ;)

Jag har nu bestämt mig. Jag kommer (troligen) inte att köpa kameran trots att det var en bra kamera som var trevlig att arbeta med.

Anledningen är att den hade ganska många döda pixlar, samt att det var synligt damm på sensorn. Att man kan få tag på modernare Nikon kameror för runt 4500 till 5000 kronor spelar också in.

Jag har dock lagt budet 1000 kronor, om jag får kameran för det priset så kommer jag använda den för att göra animationer. För man kan styra kameran via datorn och när man gör animationen så kan man dra ner storleken på bilderna och då syns inte de döda pixlarna.

Tack för alla bra tips och råd.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto