Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg EOS 3 eller EOS 1V

Produkter
(logga in för att koppla)

fletell

Aktiv medlem
Hej!

Är på gång att köpa mig en EOS 3 eller EOS 1V.

Frågan är, vad är en hårdkörd kamera? 300 rullar 500 rullar eller mer?

Några tips att tänka på förutom att kika så allt ser bra ut innuti och utan på!

//Fredrik
 
En hårdkört kamera är något sånt som min gammal Nikon F2 som har minst 4200 rullar tagna(mellan 150000 och 200000 exponeringar). Kameran har varit på kontroll och slutaren har visat sig fungera ytterst exakt fortfarande.
Mellan 300 och 500 rullar är alltså ingenting man behöver oroa sig för, om kameran bara ser inte helt sliten ut.
 
300 rullar är ingenting, skulle motsvara lite drygt 10000 bilder och slutaren tror jag skall orka med minst 150 000 exponeringar.

min personliga uppfattning är att det är oftare EOS3 som är amatörkörd och man kan därför hitta dom i bättre skick... det finns givetvis 1V oxå amatörägda..
 
Eos 1V är en bättre kamera. Tystare, exponerar bättre, bättre tätad, osv. Massor av små saker som skiljer, men få stora.

Sen är det en annan fråga om det är rätt för dig att lägga de extra tusenlapparna. Rent objektivt ger Eos 1V enormt mycket för pengarna. Men man ska ju ha pengar till bra objektiv,

Jag har svårt att tänka mig att det existerar slutkörda Eos 1V. Kameran kom 2000 och strax därefter gick folk över till Eos 1D.

Slutaren ska klara över 4 500 rullar... Min har gått 425 rullar och den jag sålde hade gått stax över tusen när jag köpte den av en pressfotograf. Båda funkade klockrent
 
Det låter bra!

Jag har tillräckligt med objektiv. Känner inte direkt att jag är i något behov av mer optik nu som det ser ut.

Har en EOS 20D, som jag tycker är bra. Men det är så tråkigt att plåta digitalt. Svårare att få till bra bilder. Sen jag köpte kameran har jag inte tagit en enda bild som jag är helt nöjd med.

Har en EOS 33 som jag är nöjd med, men vill snarare ha den som en andra kamera!
 
Låter gott!

Om en kameran man köper har tappats i backen så att boostern är lite sprucken. Spelar det någon större roll? Dom klarar väl mycket skit va?
 
telleus skrev:
Låter gott!

Om en kameran man köper har tappats i backen så att boostern är lite sprucken. Spelar det någon större roll? Dom klarar väl mycket skit va?

De klarar grymt mycket skit. En spricka i boostern behöver inte göra så mycket för funktionen utan mest för priset.

Jag blir lätt lyrisk när jag talar om Eos 1V. Provar man Eos 3 och 1V parallellt så upptäcker man hur många små detaljer som Canon förbättrat.

Jag la mina digitala hur på hyllan i somras och körde istället 1V.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.