Annons

Beg. EF 24-85 3.5/4.5 på en ny EOS 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

HW67

Avslutat medlemskap
Jag ska börja foto mer aktivt igen fast digitalt,har en gammal EOS 5 analog med EF 24-85mm 3.5-4.5.
Har börja att prenumerera på en fototidning och blivit sugen på D7000 med 16-85 mm zoom (pris:16000kr) till och börja med. Men har även funderat på att köpa en fullsensorkamera EOS 5D mrkII och använda mitt gamla EF 24-85mm 3.5-4.5 för 2000kr extra!
Vill gärna ha lite synpunkter på mina funderingar!
Håkan

tjena namne. Jag har ett 24-85 som jag ibland använder på mina 5d-varianter. Fördelen är att den är så liten att ha med om man i övrigt har fasta L-objektiv som är ganska stora. 24-85:an har nästan samma färger som L-optiken, inte alls åt det kallare hållet som vissa andra billigare optik drar åt. Den är oerhört skarp i bildcentrum, men kanterna blir ganska dåliga, även om du bländar ner en del. Men beror ju på vad du plåtar, funkar inte så bra för landskap, men helt ok när du fotar folk. Jag gillar gluggen helt klart, men kan ju inte mäta sig med de dyrare, man får vad man betalar för. Å andra sidan är det väl utmärkt att nu köpa ett fullformatshus och använda den när du ändå har den, och sen allteftersom bygga på med bättre optik.

Din 24-85:a är helt ok i mitten och soft i kanterna men visst funkar den på en 5D2.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-24-85mm-f-3.5-4.5-USM-Lens-Review.aspx

D7000 är också en bra kamera men jag hade nog hellre bestyckat den med en Sigma 17-50/2.8 OS för nästan samma pengar som en 16-85VR.
http://www.cameranu.nl/en/artikel/128104/Nikon_D7000_16-85_VR.html
http://www.cameranu.nl/en/artikel/128074/Nikon_D7000_Body.html
http://www.cameranu.nl/en/artikel/91184/Sigma_AF_17-50mm_f_2.8_EX_DC_OS_HSM_Nikon.html

Senast ändrad:
I dina kläder skulle jag välja fullformat.
Man måste nog vara mer noggrann vid val av optik än om man kör med lilla sensorn.
Jag ska skaffa fullformat så småningom (5D Mark II) och kommer att köra med fast optik för det mesta.
Din gamla 24-85mm har ju brister men det har i stort sett alla zoomar.
Den populära 24-105mm IS är väl bra på allt utom ljusstyrkan.
Men med relativt billiga fasta objektiv får man mycket bra bildkvalitet ( över hela bildytan) på 5D Mark II, då kan ju 24-85mm vara vettig som ett komplement i utrustningen. Men att bara köra med den är dumsnålt eftersom kamerahuset kräver bättre optik. I så fall är det bättre att satsa på lilla sensorn från början och hålla sig till den. Det är mina 5 cent.

Tack för svaren!

Jag får helt enkelt ta med objektivet och testa på EOS 5D, ser att det finns rätt skapliga priser på EF objektiv förutom proffs L-objektiven. 1000kr för 50mm 1.8 är ju billigt och verkar dessutom rätt bra?

D7000 är fullproppade med ny teknik, och en annan fördel är att teleobjektiv behöver inte kosta lika mycket till en fullsensorkamera (tack vare den mindre sensor storleken)

Hur blir det med skärpedjupet på ex. 35mm objektiven APS-C kamera kommer jag märka någon skillnad jämfört med en fullsensorkamera med motsvarande objektiv på 50mm?
Håkan

Om du var nöjd med 24-85:an sedan tidigare kommer du vara nöjd med den på en digitalkamera också, objektivet är hyggligt skarpt nedbländat, lite svagare kanter och hörn (framför allt kring 24 mm) samt ganska kraftig distorsion (som dock är lätt att fixa i bildbehandlingen).

Det var ett av mina favoritobjektiv när jag hade ett APS-C (1.6x crop) hus, litet och lätt på promenaden och ett för mig lagom brännviddsomfång. Tillsammans med en10-22/3.5-4.5 klarade jag de flesta fotosituationer, utom de där en stor bländare var ett krav. Så du behöver inte bara tänka fullformat med detta objektiv.

När jag gick över till fullformat (35 mm småbild) saknade jag lite av räckvidden och jag skaffade den snarlika 28-105/3-5-4.5 istället (jag använder tele mer än vidvinkel).

Vill du gå upp ett steg är Canon 24-105/4 IS USM det naturliga valet, men då pratar vi 8000-10000 kr bara för objektivet. Även fast jag har en 24-105 händer det att jag tar med 28-105:an istället, då den är märkbart mindre och lättare.

Hur blir det med skärpedjupet på ex. 35mm objektiven APS-C kamera kommer jag märka någon skillnad jämfört med en fullsensorkamera med motsvarande objektiv på 50mm?

Ja du märker skillnad, till exempel en 50/1.4 på fullformat motsvaras närmast av en 35/1.0 (och sådana djur är svåra att hitta). Men det är ett extremt exempel, fast just kort skärpedjup är en av de få saker där APS-C (1.6x crop) alltid kommer till korta jämfört med fullformat.

Åsikter om skärpedjupet är egentligen dubbelbottnade.
För min del så behöver jag ibland stort skärpedjup och ibland litet djup.
Val av optik är viktig här.
Jag är nöjd med det korta djupet man får med 1,4/30mm, 1,4/50mm och 2/100mm på lilla sensorn.
För stort djup räcker det ofta att blända ner till f:8.

På 5D Mark II (om det löser sig) kommer jag att använda 2/35mm och även skaffa en 24mm.
(som komplement duger 24-85 eller 28-105 II väldigt gott, det är jag övertygad om)

J O

Jag kommer inte låta mitt gamla 24-85mm styra valet av kamera, utan kommer ser det som ett objektiv att starta med. Jag misstänker att det bara är värt ca 1500kr.
Får hoppas att priset på EOS 5D mrk II sjunker, det är kallt ute och jag kan vänta :)

Intressanta inlägg...

Om du var nöjd med 24-85:an sedan tidigare kommer du vara nöjd med den på en digitalkamera också, objektivet är hyggligt skarpt nedbländat, lite svagare kanter och hörn (framför allt kring 24 mm) samt ganska kraftig distorsion (som dock är lätt att fixa i bildbehandlingen).

Det var ett av mina favoritobjektiv när jag hade ett APS-C (1.6x crop) hus, litet och lätt på promenaden och ett för mig lagom brännviddsomfång. Tillsammans med en10-22/3.5-4.5 klarade jag de flesta fotosituationer, utom de där en stor bländare var ett krav. Så du behöver inte bara tänka fullformat med detta objektiv.
.

Detta objektiv måste ju passa aps-c perfekt när kameran inte tar med hela bildytan där objektiv har sina brister.
Du har fått mig att bli lite sugen på ett vidvinkelobjektiv, just nu är jag inne på att köpa en en D60 och ett ca 10-20 mm objektiv för fullformat (om man nu byter i framtiden). Du kommer jag totalt ha med två objektiv 10-85 mm brännviddsomfång:)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto