Annons

Beg. D1H eller ny D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Vilken skulle du välja?

Fördelar med D50 är såklart högre upplösning samt bättre batteri... Annars? Fast hög upplösing är ju inte allt, men det är klart. 2,7mpx är kanske lite lågt idag?

D1H utan att blinka :) Men det beror ju självklart på vad du ska fota. Mycket landskap och sånt så behöver du ju inte hastigheten utan vill lägga mer krut på upplösningen.

/Patric, som fotar mycket sport/press och använder en D1 som förvandlat D70n till andrakamera.

Edit, såg att du redan hade en D1H i väskan. Om du funderar på att byta till D50 så har jag som sagt en D70 med batterigrepp ovan som kan funderas på att bytas ;)

D50 borde väl närapå ge lite bättre jpeg direkt ur kameran, speciellt på höga ISO där den är riktigt bra. hade jag haft svårt att göra av med mina pengar hade jag varit lite sugen på att köpa en D1h för å känna lite på proffskamera samt om man skulle behöva ett väderskyddat hus. men varför inte känna lite på en D50 eller se om nån i din närhet (på skolan/jobbet/bekanta/bekantas bekanta...) har en sådan så du kan jämföra lite?

Kan tillägga att jag har beställt en beg. D1H nu. Lite vågat kanske? :)

Jo, jag har känt på D50 och tyckte den kändes riktigt bra, "problemet" är bara att råkade känna på en F5:a för ett tag sedan, och D1H har väl samma kropp/känsla som F5an? Offrar helt klart lite i bildkvalité för den känslan, men inte hur mycket som helst.

Hoppas den duger.

Tycker inte det är det minsta vågat. D1-orna funkar, så är det bara =) Vad fick du ge för den? Eller var det den för runt 5700kr på blocket för ett tag sen?

Äntligen :)

Vilken känsla, verkar dessutom vara i fint skick. Nu ska här plåtas!

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    92.2 KB · Visningar: 605
D1H

Har själv införskaffat en D1H nyligen. Föregående ägare köpte den ny i maj 2003 för att sedan köpa en D2H i juni 2004. Kameran hade således endast används under ett års tid och dessutom sparsamt. Detta syntes också på skicket, inte en repa eller märke....Jag slog till direkt! I mitt fall kanske något förhastat... jag anser den vara för stor och klumpig att bära med och funderar därför på att sälja, lägga till och köpa d200. Men om du kan leva med kamerans storlek och tyngd så kommer du säkert att bli nöjd med din D1H.
Mvh Urban

D1H

I så fall...Grattis... du har gjort ett bra köp. Bildkvalite`n är superb och så länge du inte eftersträvar allt för tilltagna förstoringar så kommer du ej att bli missnöjd med de bilder som kameran levererar. Personligen så var jag`,innan köpet, lite tveksam till antalet uppsatta pixlar men då jag nu tittar på mina bilder så försvinner detta tvivel omgående...(Tänk dock på optikvalet, gluggens betydelse är större än man tror).

Mvh Urban.

P.S. Kanske kan man få se några av dina nytagna bilder framöver...spännande...

Ja, verkligen. Upplösningen känns inte alls så begränsande som jag först trodde. Har tyvärr inte hunnit fota så mycket än, då jag har jagat runt efter ett firewire-kort. Men några bilder har det blivit.

Det roligaste är att ISO800 ser riktigt bra ut, fullt användbart :)

Bilagor

• full.jpg
    full.jpg
    55 KB · Visningar: 469
Senast ändrad:
Damm på sensorn skrev:
Det roligaste är att ISO800 ser riktigt bra ut, fullt användbart :)

Hur är iso 1600 ?

Jag äger den första D1'an och på den är iso 800 oanvändbart.

400 är ganska okej, men jag kör nästan alltid 200.
Har funderat på att byta upp mig till en D1H. Mend et är nog bättre att satsa på D1x istället för min del...

haha du lägger upp den för 5600 och du köpte den för 5500?

gött att du avslöjar i forumen ;D

jag har personligen kollar lite efter D1x.. mest pga den lite högre upplösningen..

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto