Annons

Beg. Canon 300D VS. Ny Nikon D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

rabbe

Ny medlem
Hejsan Alla!

Ny här inne och även vad gäller fotografering. Har funderat på att skaffa mig en digital systemkamera och har i första hand kollat runt bland beg marknaden. Så nu till mina frågor:

Har kollat på beggade 300ds och ny D50, vilken är det bästa köpet för en nybörjare och amatör? Är inte så mycket som skiljer dom åt pengamässigt.

Hur står de sig om man skulle jämföra dom? Vilket är det bästa köpet för mig? Funktioner, bildkvalitet är väl det viktigaste.

Tacksam för alla svar, hjälp och all input.

MVH Henrik.
 
Vad jag förstått så är en NY Nikon D50 en bättre kamera än en NY Canon 300D (som i.o.f.s. inte finns längre).
Om en begagnad Canon 300D kostar lika mycket som en ny Nikon D50 så är valet således enkelt - D50. (Om du inte har några objektiv alls sedan tidigare och om det inte ingår en massa objektiv eller annat till 300D).
Är det däremot en begagnad Canon 350D så är valet inte lika lätt.

/ep
 
D50 är en modernare och snabbare kamera. 300D är bedrövligt långsam och tar en halv evighet på sig att skriva och läsa bilder från kortet. Har man tagit 4 bilder i snabb följd så får man vackert vänta en bra stund innan kameran är klar och man kan fortsätta. Vill man titta på bilder man tagit så är det samma grej där. Man bör ha en del tålamod. En kompis till mig har funderat på att byta upp sig till 350D eller 20D enbart pga detta.
Bortsett från det är 300D en bra kamera och bildkvaliteten är bra. D50 har lägre brus men åxå aningen lägre detaljupplösning.

Jag skulle ju hellre välja mellan ny D50 eller begagnade D70 eller 350D. Då är ju, som Erik är inne på, valet lite svårare.
 
Köp en ny kamera! Dvs hellre D50 då.
En ny D50 med kitobjektiv kostar väl ca 7000kr.
En bgagnad 300D med kitobjektiv bör kosta runt 4000kr.
Där finns en viss prisskillnad. Tänk på att begagnade digitalkameror kan ha exponerat en massa bilder utan att det syns utanpå och att de kan 'ta slut' tidigt för den nya ägaren. Av vad jag förstått så kan bara Canonverkstad läsa ut totalt bildräkneverk.
/Erik
 
Hej igen!

Tack för era svar och lite vägledning. Slog slag i saken idag och beställde en D50 med dubbla kit objektiven och ett Sandisk 1GB extreme kort.

En följd fråga: Skall jag köpa filter till objektiven, glömde nämligen det? Kan kanske vara en billig försäkring mit ev. repor mm? Skyddar det mot något annat eller ger några andra bildförbättringar eller e det bara ett "skydd"?

Tacksam för svar!

MVH Henrik.
 
UV-filter kan man ha som skydd för frontlinsen. Det gör inget annat än att skydda. I värsta fall kan det tom ge försämringar i form av flare och sämre kontrast. Man bör, om man väljer att använda filter, köpa dylika av bra kvalitet och helst skruva av dem om man fotar i motljus.

Edit:
Lycka till med nya kameran förresten. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.