Kan bara instämma i stalltipsen om Beercan ovan. Dock är väl Big Beercan mera en motsvarighet till detta Sigma-objektiv än vad Beercan är. Fast det är klart, med tanke på att Sigmat ifråga blir så kasst när man kommer över 200 mm att det knappast är användbart där, så man kan väl säga att det i praktiken inte har större omfång än vad en Beercan har...
Jag har alltså provat detta APO-Sigma, och äger en Big Beercan (Minolta AF 75-300/4,5-5,6). Har således kunnat jämföra dessa, och de spelar överhuvudtaget inte i samma liga.
Innan jag går vidare bör jag väl först säga att min erfarenhet av Sigma är att variationen mellan olika objektivexemplar är STOR (det tycks inte förekomma någon nämnvärd efterkontroll). När det gäller APO-telet som jag fick prova, så var skärpan tydligt sämre än BB:ns, och ovanför 200 mm undermålig. Autofokusen var dålig, och ovanför 200 mm tog den evigheter på sig. För att till slut ställa in sig oskarpt... Och när det gäller färgåtergivning så är det inte jämförelse! BB:n har den underbara färgåtergivning som de klassiska Minolta-objektiven som bekant besitter, medans Sigmat har - vet inte ifall jag vågar citera min kompis besvikna karakteristik av dess färgåtergivning efter att han hade testat min BB: "Sigma kör ju med sophögs-färger!"
Bör väl i detta sammanhang också säga att vi testade med film. Är dock helt säker på att det inte ens i dagens digitala värld går att efterlikna den fina Minolta-färgåtergivningen hur skicklig man än är på att photoshoppa - inte ens ifall man skulle ha en Beercan-bild bredvid som jämförelsematerial. Vilket man naturligtvis inte kommer att ha ifall man skaffar ett Sigma (torde vara sällsynt att någon skulle skaffa båda). Fotar man med en BB (eller andra klassiska Minolta-objektiv) så får man den bästa färgåtergivningen direkt - bästa möjliga bas för ev. efterföljande photoshoppande. Sigma-objektiven är den andra ytterligheten - de har ju marknadens sämsta färgåtergivningen (fast de har bättrat sig lite sedan några år tillbaka). Men ändå, man kommer att ha en bild med dålig färgåtergivning som utgångspunkt, och då blir det ju väldigt svårt att veta åt vilka håll man ska dra alla kurvor. Och även om man skulle vara mycket skicklig i att PP:a, så torde det ändå vara omöjligt att nå hela vägen ända fram. Säger de som kan - jag har så nyligen skaffat min DSLR, att jag överhuvudtaget inte har börjat med detta (har f.ö. ändå inte råd med ett CS3-program).
Som tidigare sagts - BB:n är gjord av metall och glas, medan det är svårt att upptäcka något annat än plast i Sigmat, var man än tittar...
Bör kanske också informera om att det inte behöver vara en Beercan bara för att det står Minolta AF 75-300/4,5-5,6 runt frontlinsen. Minolta har tillverkat ytterligare tre versioner med dessa karakteristiska, och Sony en fjärde (mellan dessa är skillnaderna dock tämligen obetydliga). BB:n avviker genom att vara cirka 3 hg tyngre (inget plast, som sagt) och drygt 4 cm längre. BB:n tillverkades under perioden 1986-1995, men sopar ändå glatt golvet med den nytillverkade Sigma-motsvarigheten. Dessutom är det ju också en helt annan känsla att hantera dessa Minoltagluggar från epoken innan plasten började smyga sig in. Härlig byggkvalitet!
Bör väl till sist också informera om att Version 6 med detta omfång är på gång nu. Den är dock inte jämförbar med V2-V5, utan är snarare en högklassig Big Bercan-modernisering - den kommande Sony Alpha 70-300/4,5-5,6 G SSM. Man kommer dock att få slanta upp många gånger mer för denna än vad man behöver göra för att få en Big Beercan. Kan väl dock säga att jag har börjat fundera på att sälja min BB för att lägga upp en "SSM-fond". Sony-objektivet har alltså SSM, vilket kommer att ge betydligt snabbare AF på min D7D. Har man en A700 vinner man däremot inte alls lika mycket i detta avseende. BB:n blir markant mycket snabbare på en A700 än på en D7D, huvudsakligen beroende på den förres starkare AF-motor.
Vill man köpa en glugg som skulle ge samma kvalitet som en BB till något av de andra märkena, så skulle man få betala ett fem-siffrigt belopp. Vi ska vara glada för att man med Alpha-systemet även som en vanlig liten enkel amatör har möjlighet att för ett mycket modest belopp skaffa sig en objektivpark med en kvalitet (och samtliga med såväl AF som AS) som ens Canon och Nikon-kompisar bara kan drömma om!