Annons

Bedragare här på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Moha

Aktiv medlem
Lite trist att medge men det har hänt

Jag svarade på följande annons och han fick betalt via Swish 13/3 och skulle ha sänt paketet spårbart måndag 14/3.
Paketet blev inte spårbart och ingen vet något om paketet. Skärmbilden på "postnord kvitto" har streckkod som inte kan tolkas av Postnords app som dessutom saknar siffror som brukar finnas under streckkoden.

Annonsen är borttaget från Fotosidan därför bad jag Fotosidan att ta fram annonsen för anmälan för rättsliga åtgärder, inget svar från Fotosidan heller vilket är ytterligare trist.

Jag har även kollat individen på nätet och upptäckt att han verkar ha diverse bekymmer i livet vilket gör att jag inte är 100% säkert att jag vill utsätta honom för ytterligare nya bekymmer. Individen verkar utnyttja sin situation för att begå nya "smarta affärer". Därför vill jag varna alla på Fotosidan att vara försiktiga.

Vore bra att veta om det är någon annan som också varit med

Svar på din annons "Canon EOS 2000D ALDRIG ANVÄND - 2018"
Annons: https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=336707
 
Varför kan inte folk bara ta ett vanligt hederligt jobb istället för att strula sig fram i livet som småbedragare. Det är rätt sorgligt faktiskt men frågan är väl ändå om han gjort sig särskilt förtjänt av just din omtanke.
 
Varför kan inte folk bara ta ett vanligt hederligt jobb istället för att strula sig fram i livet som småbedragare. Det är rätt sorgligt faktiskt men frågan är väl ändå om han gjort sig särskilt förtjänt av just din omtanke.

Jag är lite kluven, under senaste dagarna har jag fått via nätet reda på individen har hälsoproblem samt tal-problem. Hittat tidningsartiklar om honom och dessutom går att nysta ut lite information på Linkedin.

Att han nyttjar sin nackdel och vänder det till sin fördel är helt otroligt, att jag gick på det är både retsamt men även skrattretande.
 
Jag brukar "kolla individen på nätet" innan jag går så långt att jag tar kontakt. Om det inte går att ses personligen hemna hos eller på "neutral mark". Vid priser över vad jag kan ta på "blåskontot" är det bara personlig kontakt.
 
Jag brukar "kolla individen på nätet" innan jag går så långt att jag tar kontakt. Om det inte går att ses personligen hemna hos eller på "neutral mark". Vid priser över vad jag kan ta på "blåskontot" är det bara personlig kontakt.

Rätt taktik, lite dyrköpt för mig men jag lär mig.
 
Jag brukar "kolla individen på nätet" innan jag går så långt att jag tar kontakt. Om det inte går att ses personligen hemna hos eller på "neutral mark". Vid priser över vad jag kan ta på "blåskontot" är det bara personlig kontakt.

Ja så gör jag med då jag någon gång säljer något. Helst får de komma och hämta grejorna men ibland går ju inte det och sedan vill man ju inte misstro folk.

Jag tycker dock inte det håller att ha sympati med bedragare för ofta har de tyvärr en förkärlek för att ge sig på äldre, andra sjuka och svaga eftersom de är extra lågt hängande "frukt".
 
Man kan aldrig vara säker på att inte bli blåst…”satsa inte mer än du har råd att förlora…” är väl en devis som gäller också för affärer på internet. Jag har ännu inte förlorat något, men nog har försök gjorts även att lura nig!
 
Själv handlar jag bara via tradera om det ska skickas grejor, blocket om det finns i samma stad som jag bor i och kan besöka. På tradera är det ju bara kontakta och sätta press på säljaren.
Sen kan man ju fundera på, om man är en skurk, vilka sidor som är smartast att bedra folk på.
 
Själv handlar jag bara via tradera om det ska skickas grejor, blocket om det finns i samma stad som jag bor i och kan besöka. På tradera är det ju bara kontakta och sätta press på säljaren.
Sen kan man ju fundera på, om man är en skurk, vilka sidor som är smartast att bedra folk på.
Jag har blivit blåst på Tradera en gång, inte så stora pengar en femhundring. Men det hjälpte inte att jag fick tag på säljaren då hennes konto hade blivit hackat och övertaget av någon. Jag pratade med henne flera gånger, kollade de uppgifter hon gav mig med bl.a. Tradera, och hade ingen anledning att misstro henne.

Men det här var länge sedan, innan Tradera hade säkra betalningar, bankid vid skapande av konto m.m.
 
Man kan aldrig vara säker på att inte bli blåst…”satsa inte mer än du har råd att förlora…” är väl en devis som gäller också för affärer på internet. Jag har ännu inte förlorat något, men nog har försök gjorts även att lura nig!

God tanke att veta i förväg, det finns någon risk att bli blåst.
Själv kommer jag inte längre att lita på någon och eventuella köp kommer att ske mellan 4 ögon på "neutralt mark"
 
Lite trist att medge men det har hänt

Jag svarade på följande annons och han fick betalt via Swish 13/3 och skulle ha sänt paketet spårbart måndag 14/3.
Paketet blev inte spårbart och ingen vet något om paketet. Skärmbilden på "postnord kvitto" har streckkod som inte kan tolkas av Postnords app som dessutom saknar siffror som brukar finnas under streckkoden.

Annonsen är borttaget från Fotosidan därför bad jag Fotosidan att ta fram annonsen för anmälan för rättsliga åtgärder, inget svar från Fotosidan heller vilket är ytterligare trist.

Jag har även kollat individen på nätet och upptäckt att han verkar ha diverse bekymmer i livet vilket gör att jag inte är 100% säkert att jag vill utsätta honom för ytterligare nya bekymmer. Individen verkar utnyttja sin situation för att begå nya "smarta affärer". Därför vill jag varna alla på Fotosidan att vara försiktiga.

Vore bra att veta om det är någon annan som också varit med

Svar på din annons "Canon EOS 2000D ALDRIG ANVÄND - 2018"
Annons: https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=336707

Igår kväll fick jag meddelande från Fotosidan att han är borttaget som medlem samt jag fick kopia på annonsen för att bifoga som handling till polisanmälan.

Jag vill försöka ur integritetssynpunkt inte avslöja något om hans identitet mm.
Jag forskade fram efter betalningen att Individen är döv och har diagnosen bipolär. Han verkar vara duktig manipulator och baserad på tidningsartiklar är han ordförande för en ciss grupp, har för ett antal år sedan tigit tom pengar på gatan för "EKO-lägenhet". I Linkedin anger han sig vara anställd på en svensk aktiebolag firma i Sverige men länken leder till en tysk firma i Tyskland. Dessutom anger han sig att vara bonde men bor i en lägenhet. NU efteråt ser allting klart och tydligt pekar på en riktig bedragare som ålar sig fram för att göra "smarta luftaffärer". Trots sin diagnos som bipolär.

En av råden var att kolla alltid säljaren på nätet innan kontakten med individen. Jag håller med 100% att det är en grundläggande kontroll och skall aldrig negligeras.
 
Jag har klarat mig ett par gånger från att bli lurad här. Vid samtliga tillfällen har medlemmen varit nyregistrerad och av någon anledning "bott" i södra Sverige. Kanske för att det ska vara för långt för att träffas personligen.

Jag har använt MrKoll.se och också sett att de varit inblandade i någon form av klammeri med rättvisan och haft domar på sig.

Efter detta så vill jag i alla lägen göra upp affären mellan 4 ögon. I något läge har det känts olustigt att swisha pengar då mottagaren får upp min adress och kan se var jag bor. Men det finns ju alltid riktiga pengar att betala med i såna lägen. Men jag kanske har blivit överdrivet försiktigt och nojig.
 
Häromdagen fick jag ett svar på en köpesannons jag har på Fotosidan.
En som kallade sig för Daniel Ljung, dljunga, helt nyregistrerad medlem påstod sig ha vad jag sökte. Objektet fanns i Kalmar.

Jag tackar konsekvent nej tack till helt nyregistrerade medlemmar. Efter mitt nej tack avslutades medlemskapet.

Samma sak hände för ett par år sedan. Den gången var det ännu mer förvirrande. Han kallade sig Michael hansen i profilen, men i slutmailet presenterade han sig med ett annat namn. Det namnet fanns verkligen på den orten han uppgav. Men var det han? Även det medlemskapet avslutades.

SUCK!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.