Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Beauty dish?
- Trådstartare Ubbe 1
- Start datum
Johan Ahlbom
Aktiv medlem
Med min ringa erfarenhet kan jag säga att det skiljer en del i hur ljuset ser ut mellan Softbox o beatyDish, även om man kan få en softbox o bli ganska snarlik en BD genom att ta bort alla dukar framför blixten. Stora softboxar liknar mest naturligt ljus från fönster, medan BD mest kan liknas vid skarpt ljus direkt från solen.
Jag har lagt upp två bilder där du kan se skillnaden, Jakob som är tagen med Softbox på 1x1 meter, och Beaty som är tagen med BeatyDish.
mvh johan
Jakob:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1376705.htm?set=mp
Beauty:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1399623.htm?set=mp
Jag har lagt upp två bilder där du kan se skillnaden, Jakob som är tagen med Softbox på 1x1 meter, och Beaty som är tagen med BeatyDish.
mvh johan
Jakob:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1376705.htm?set=mp
Beauty:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1399623.htm?set=mp
Johan Ahlbom
Aktiv medlem
La in en till bild på Emma från samma Session. Denna gång med Två softboxar på var sida om modellen. En paraplysoftbox till vänster om kameran nära modellens ansikte, samt en 1x1m stor softbox till höger om kameran hyffsat nära modellens rygg.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1399664.htm?set=mp
La även upp en till bild som oxå belysts av en softbox, denna gång en mindre variant (50x50cm) och på ungefär samma avstånd som BeautyDishbilden ovan.
mvh johan
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1399668.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1399664.htm?set=mp
La även upp en till bild som oxå belysts av en softbox, denna gång en mindre variant (50x50cm) och på ungefär samma avstånd som BeautyDishbilden ovan.
mvh johan
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1399668.htm?set=mp
Ubbe 1
Aktiv medlem
För det första....fina bilder du tagit.
För det andra.....tack för ditt svar.
Vet inte om du redigerat bilderna olika, men jag tycker i alla fall att beauty dish:en verkar ge en mer "clean" bild. Med detta menar jag att modellen ser ut att ha "slätare" hy med mer och tydligare lyster. Bilden ger en tydligare känsla av "fashion magazine-look" än vad motsvarande softboxbild gör. Softboxbilden ger, som jag ser det, ett mer naturligt utseende. Är det så eller är jag ute å cyklar.....?
Vad har du för diameter på din beauty dish? Vit eller silver?
För det andra.....tack för ditt svar.
Vet inte om du redigerat bilderna olika, men jag tycker i alla fall att beauty dish:en verkar ge en mer "clean" bild. Med detta menar jag att modellen ser ut att ha "slätare" hy med mer och tydligare lyster. Bilden ger en tydligare känsla av "fashion magazine-look" än vad motsvarande softboxbild gör. Softboxbilden ger, som jag ser det, ett mer naturligt utseende. Är det så eller är jag ute å cyklar.....?
Vad har du för diameter på din beauty dish? Vit eller silver?
Senast ändrad:
Johan Ahlbom
Aktiv medlem
Jo, lite skillnad i redigering är det, har lagt på lite brus på alla bilder utom den med BeautyDish, och på den bild där jag hade en liten softbox så satt ju softboxduken på vilket mjukar upp ljuset en aning.
Visst kan jag hålla med dig om att en BD ger ett mer "punchigare" och skarpare intryck än en softbox. Men sen finns det ju en hel del andra faktorer som spelar in, Modellens hy, sminket, Riktningen på ljuset, avståndet mellan modell och ljus. (samt objektivets karaktär)
Några tankar till är att en softbox eller paraplybox oftast leder till att blixtljuset förlorar ca ett steg i styrka innan den når modellen. En BD däremot har nästan ingenting alls som hindrar ljuset att nå modellen. Så med en bestämd inställning av Blixteffekt och ISO-tal på kameran, kan du behöva välja en större bländare med softbox jämfört med BD.
Personligen gillar jag kort/grunt skärpedjup, men min D-lite 2 blixt ger för mkt ljus vid lägsta effekt för att jag skall kunna använda en BD och få ett så kort skärpedjup jag är ute efter, lösningen blir då att ta till en softbox istället. Alternativt kan du hänga på ett Gråfilter på objektivet.
En sak till som skiljer är att om du som jag gillar små pupiller på modellens ögon, och du använder inställningsljuset på blixtarna som enda ljuskälla, tänk då på att med softbox kan det ibland bli för mörkt i rummet o modellens pupiller ökar i storlek. En BD kan tvärtom i vissa fall ge för mkt ljus vilket får modellen o kisa, inte är så smickrande
En BD är dessutom betydligt hårdare mot modellen, kräver oftast lite mer smink och mer omsorg vid ljussättningen...
Den BeautyDish jag har är denna:
https://www.cyberphoto.se/?kundvagn/login_se.php
44cm i diameter i silverutförande. Oftast kör jag med en silver deflektor framför blixtröret.
Ni andra studifotografer som kikar in i denna tråd får gärna rätta mig eller lägga till fler tips!
mvh johan
Ps. kul att du gillade bilderna Ds.
Visst kan jag hålla med dig om att en BD ger ett mer "punchigare" och skarpare intryck än en softbox. Men sen finns det ju en hel del andra faktorer som spelar in, Modellens hy, sminket, Riktningen på ljuset, avståndet mellan modell och ljus. (samt objektivets karaktär)
Några tankar till är att en softbox eller paraplybox oftast leder till att blixtljuset förlorar ca ett steg i styrka innan den når modellen. En BD däremot har nästan ingenting alls som hindrar ljuset att nå modellen. Så med en bestämd inställning av Blixteffekt och ISO-tal på kameran, kan du behöva välja en större bländare med softbox jämfört med BD.
Personligen gillar jag kort/grunt skärpedjup, men min D-lite 2 blixt ger för mkt ljus vid lägsta effekt för att jag skall kunna använda en BD och få ett så kort skärpedjup jag är ute efter, lösningen blir då att ta till en softbox istället. Alternativt kan du hänga på ett Gråfilter på objektivet.
En sak till som skiljer är att om du som jag gillar små pupiller på modellens ögon, och du använder inställningsljuset på blixtarna som enda ljuskälla, tänk då på att med softbox kan det ibland bli för mörkt i rummet o modellens pupiller ökar i storlek. En BD kan tvärtom i vissa fall ge för mkt ljus vilket får modellen o kisa, inte är så smickrande
En BD är dessutom betydligt hårdare mot modellen, kräver oftast lite mer smink och mer omsorg vid ljussättningen...
Den BeautyDish jag har är denna:
https://www.cyberphoto.se/?kundvagn/login_se.php
44cm i diameter i silverutförande. Oftast kör jag med en silver deflektor framför blixtröret.
Ni andra studifotografer som kikar in i denna tråd får gärna rätta mig eller lägga till fler tips!
mvh johan
Ps. kul att du gillade bilderna Ds.
Maxieboy
Aktiv medlem
Lite svårt att jämföra äpplen och päron på det viset. Softbox ser ju vid första anblicken ut att ge längre skäggväxt. Man får ju jämföra på samma modell med i övrigt samma utrustning och inställning på grejorna.
Softbox rakt frammifrån ger lite mjukare skuggor än "beauty dish" rakt frammifrån. Ljuset blir väldigt symetriskt med "Beauty dish" och det är bekvämt då man fotar på exempelvis en Cat Walk där man inte alltid kan få den bästa platsen och modellen hela tiden rör sig. Om du fotar i studio så blir det vackrast med softbox eller paraplyer. Det har även stor betydelse hur mycket power du har i dina blixtar. Blixt genom en softbox stjäl ganska mycket ljus. Studsad blixt i en silverparaply ger bäst ljusutbyte men är svårast att styra över. Utomhus använder jag gärna studioblixt i guldparaply och en reflexskärm.
Softbox rakt frammifrån ger lite mjukare skuggor än "beauty dish" rakt frammifrån. Ljuset blir väldigt symetriskt med "Beauty dish" och det är bekvämt då man fotar på exempelvis en Cat Walk där man inte alltid kan få den bästa platsen och modellen hela tiden rör sig. Om du fotar i studio så blir det vackrast med softbox eller paraplyer. Det har även stor betydelse hur mycket power du har i dina blixtar. Blixt genom en softbox stjäl ganska mycket ljus. Studsad blixt i en silverparaply ger bäst ljusutbyte men är svårast att styra över. Utomhus använder jag gärna studioblixt i guldparaply och en reflexskärm.
Senast ändrad:
Ubbe 1
Aktiv medlem
Tack för ditt inlägg Max.
De blixtar som jag i nuläget äger är en Elin 600RX samt en Elin 400FX. Har tänkt att antingen köpa en Beauty dish eller en 100cm Octabox att ha som grund i studion. Är lite osäker på vilket som är mest lämpligt att införskaffa. Därav min fråga om jämförelse.
Edit. Fotar huvudsakligen modeller/mode. Kanske ett och annat bröllop/student.
De blixtar som jag i nuläget äger är en Elin 600RX samt en Elin 400FX. Har tänkt att antingen köpa en Beauty dish eller en 100cm Octabox att ha som grund i studion. Är lite osäker på vilket som är mest lämpligt att införskaffa. Därav min fråga om jämförelse.
matnyttige
Aktiv medlem
Vad menas med att ljuset blir mer symetriskt?Maxieboy skrev:
Softbox rakt frammifrån ger lite mjukare skuggor än "beauty dish" rakt frammifrån. Ljuset blir väldigt symetriskt med "Beauty dish" och det är bekvämt då man fotar på exempelvis en Cat Walk där man inte alltid kan få den bästa platsen och modellen hela tiden rör sig.
matnyttige
Aktiv medlem
Är det inte så att den största skillnaden mellan en beautydish och en softbox är spridningen på ljuset? (Paraplyer ligger mellan dem båda i det avseendet). Alltså man ser det mest på omgivningen och kanske mindre på modellen (om inte beautydishen är långt ifrån).
Numera är det ju väldig lätt att skapa vinjetteringar i bildbehandlingsprogrammet men med en beautydish får man oftast mörkare kanter.
Hur hårda skuggorna blir har oftast med hur stor ljuskällan är, avståndet till motivet och/eller hur omgivningen reflekterar ljuset. Men normalt är det som Max säger att man får oftast mjukare ljus med en softbox.
Rätta mig gärna om jag är ute o kör moped.
Numera är det ju väldig lätt att skapa vinjetteringar i bildbehandlingsprogrammet men med en beautydish får man oftast mörkare kanter.
Hur hårda skuggorna blir har oftast med hur stor ljuskällan är, avståndet till motivet och/eller hur omgivningen reflekterar ljuset. Men normalt är det som Max säger att man får oftast mjukare ljus med en softbox.
Rätta mig gärna om jag är ute o kör moped.
Maxieboy
Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Vad menas med att ljuset blir mer symetriskt?
Ljuset blir samma alla sidor om modellen! Både höger/vänster och uppe, nere. Det är bekvämt men tråkigt ljus som slätar ut all struktur så att man får lägga på fake i efterhand, det är mest jobbigt.
Maxieboy
Aktiv medlem
Ubbe 1 skrev:
Tack för ditt inlägg Max.
Om du har stor studio med långt avstånd till bakgrunden kontra modellen så funkar det bra med så starka blixtar. Om man har mindre studio så blir det för mycket ljus även med lägsta insällningen på blixten. Man kan alltid använda mindre bländare men ett objektiv är som skarpast omkring bländare 8. Över bländare 11 så börjar difraktion ge sig till känna och bilderna blir suddiga. Vidare blir bakgrunden så skarp att vare liten defekt framträder. Med svagare blixtar så kan man använda större bländare och få ett kortare skärpedjup. Man får mer intressanta bilder med mer skuggor och djup.
Kolla lite på min hemsida för tips och idéer, det är gratis...