Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beauty Dish till SB900 för on location

Produkter
(logga in för att koppla)

easyrider

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tidigare styrt en sb 900 trådlöst från D700 vid porträtt utomhus och i mer dynamiska situationer. Alltså inte i studio. För att få ett något snyggare ljus så har jag låtit en kompis eller tillfällig assistent hålla i blixten i lämpligt läge och avstånd och haft en lastolite reflektor framför för att få ett något mjukare ljus.

Nu undrar jag om det finns en smidig beauty dish som kan fästas på sb 900 för att handhållas, sättas fast på klämma eller vid behov sättas på stativ- Finns det någon sådant lösning som är smidig och ger snyggt ljus? Har kollat lite på Mola men även profoto (lite för dyrt dock) men har inte sätt en totallösning för speedlites som verkar seriös.

Kaffebrus har en beautydish för kamerablixtar som kommer komplett med blixt och stativfäste, funkar helt ok. Fast on location och jag vill ha det så enkelt som möjligt brukar jag slå en blixt på stativ genom ett paraply. Blir inte det roligaste ljuset men det blir aldrig fel heller. Har t o m haft en sådan uppsättning på en pinne så jag har hållit i den och kameran samtidigt och utlöst med ttl-kabel. Det såg säkert inte klokt ut på något sätt men jag fick bra bilder med snyggt ljus i en knepig situation. :)

Kaffebrus har en beautydish för kamerablixtar som kommer komplett med blixt och stativfäste, funkar helt ok. Fast on location och jag vill ha det så enkelt som möjligt brukar jag slå en blixt på stativ genom ett paraply. Blir inte det roligaste ljuset men det blir aldrig fel heller. Har t o m haft en sådan uppsättning på en pinne så jag har hållit i den och kameran samtidigt och utlöst med ttl-kabel. Det såg säkert inte klokt ut på något sätt men jag fick bra bilder med snyggt ljus i en knepig situation. :)

Ok! Jag har funderat på paraply och stativ men då blir det statiskt. Det där med pinnen låter intressant. Hur ser en sådan lösning ut?

Jag blev inspirerad av en polare som kör med profoto (accute tror jag) och en beauty dish som kan handhållas och köras trådlöst men den lösningen spränger min budget dessutom vill jag kunna utnyttja min sb 900.

Jag tog bommen från ett mickstativ och vrängde fast en kamera/paraplyhållare i ena ändan. Går nog bra att köra med enbensstativ istället så man kan justera längden. Har sett att det finns speciella sådana pinnar att köpa men man gör väl som Kajsa Varg. :)

Jag tog bommen från ett mickstativ och vrängde fast en kamera/paraplyhållare i ena ändan. Går nog bra att köra med enbensstativ istället så man kan justera längden. Har sett att det finns speciella sådana pinnar att köpa men man gör väl som Kajsa Varg. :)

hahah. jo ibland får man improvisera. ett lätt enbensstativ funkar nog fint annars får man ska sig en lång assistent. funderar även på en lastolite softbox. men jag gillar tanken med beauty dishen pga av kompaktheten (gillar inte när jag måste fälla ut något ) men också pga ljuset som jag gillar i vissa situationer.

Hej!

Jag har tidigare styrt en sb 900 trådlöst från D700 vid porträtt utomhus och i mer dynamiska situationer. Alltså inte i studio. För att få ett något snyggare ljus så har jag låtit en kompis eller tillfällig assistent hålla i blixten i lämpligt läge och avstånd och haft en lastolite reflektor framför för att få ett något mjukare ljus.

Nu undrar jag om det finns en smidig beauty dish som kan fästas på sb 900 för att handhållas, sättas fast på klämma eller vid behov sättas på stativ- Finns det någon sådant lösning som är smidig och ger snyggt ljus? Har kollat lite på Mola men även profoto (lite för dyrt dock) men har inte sätt en totallösning för speedlites som verkar seriös.

Har inte prövat själv, men säljaren på AIFO, berättade att denna hade en beautybox liknande karaktär... kanske något, prisvärd iallafall...

http://www.webshop.aifo.se/servlet/...H&$22301=LA-2650&$echoLink=LA-2650&$echoVar=0

Har inte prövat själv, men säljaren på AIFO, berättade att denna hade en beautybox liknande karaktär... kanske något, prisvärd iallafall...

http://www.webshop.aifo.se/servlet/...H&$22301=LA-2650&$echoLink=LA-2650&$echoVar=0

Tack för tipset! Detta verkar helt klart intressant även om jag vill undvika något ihopfällbart. Och sen tror jag att en traditionell BD ger tydligare kontraster och är lättare att rikta ljuset med samt inte lika känslig för vind.

Jag ställdes inför problemet för lite mer än ett år sedan och köpte en Lumodi dish, du hittar Lumodi på http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...0.l1313&_nkw=lumodi&_sacat=See-All-Categories
Den är gjord av plast men funkar utmärkt med SB-900 och jag kan rekommendera produkten.
Joachim

PS http://www.lumodi.com

Tack! Det jag undrar över är hur smidigt fästet är till blixten. Fästet till den andra BD du länkade till verkade lite klumpig. Hur mycket väger en Lumodi D ca? Har du rest med den om ja tycker du att det funkade smidigt?

Svar

Tack! Det jag undrar över är hur smidigt fästet är till blixten. Fästet till den andra BD du länkade till verkade lite klumpig. Hur mycket väger en Lumodi D ca? Har du rest med den om ja tycker du att det funkade smidigt?

1. "Hålet" är som blixthuvudet och dishen fästs med kardborreband direkt på blixten. Jag har band permanent på mina blixtar då jag har flera Lumiquest och Honl ljusformare som fäst på samma sätt. Alltså på enklaste sätt.
2. Den är av plast och väger 260 gram (enligt min brevvåg, exakt, borde stå på deras hemsida) men det är inget du tänker på. Ihop med väskan blir det kanske ett kilo.
3. Som alla dishar tar den ju plats men eftersom den är lätt så funkar det fint att ta den med sig, men det är ingenting du bör sätta dig på (en av min dotters kompisar har provat men den gick att buckla ut hyfsat igen)

Bor du i närheten av Stockholm kan du ju alltid komma och kolla på min innan du beställer en egen.
MVH Joachim

Senast ändrad:
Har du köpt någon BD för speedlights?

Jag är lite nyfiken på om du har köpt någon BD eller inte.
Har du köpt någon?
MVH Joachim

Jag är lite nyfiken på om du har köpt någon BD eller inte.
Har du köpt någon?
MVH Joachim

Hej!

Just nu jobbar jag i Norge. När jag kommer hem om ca 10 dagar ska jag ta en titt på Lastoliten som jag blev tipsad om. Jag måste känna på det jag köper även om jag är sugen på en riktig BD. Kan hända att jag trots allt väljer den BD du har. Återkommer när jag har testat och förmodligen köpt Lastoliten!

Senast ändrad:
Hej!

Just nu jobbar jag i Norge. När jag kommer hem om ca 10 dagar ska jag ta en titt på Lastoliten som jag blev tipsad om. Jag måste känna på det jag köper även om jag är sugen på en riktig BD. Kan hända att jag trots allt väljer den BD du har. Återkommer när jag har testat och förmodligen köpt Lastoliten!

Hör av dig om du vill testa min Lumodi.
MVH Joachim

Det var vänligt av dig! Tyvärr så bor jag i Götet och är sällan i Sthlm. Förresten vad väger Lumodin totalt med fäste?

Enligt min brevvåg 260 gram (det finns numera bikakeraster som jag inte har till den 59usd)
Vill du prova så kan vi ju anlita posten ToR:) det är upp till dig jag åker till Sydafrika på jobb på torsdag och blir borta ett par veckor så om det är bråttom bör du höra av dig senast tisdag.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto