Annons

Batteritid

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonysege

Aktiv medlem
Hej

Jag har en nyinköpt Sony A77 II. Jag var medveten vid inköpet att batteritiden i exponeringar räknat var ca 450. Problemet är att i timmar räknat utan en enda exponering varar ett fullt batteri endast ca 3,5 tim trots att jag minimerat informationen på skärmen så mycket det går och dessutom vänt skärmen bak och fram så att den släcks. Jag fotograferar mycket fågel så inställningen till energisparläge är satt på 30 min för att undvika fördröjning när objektet dyker upp.
Är detta normalt eller kan jag få ett tips

Nils-Erik

Men då är väl sökaren igång hela tiden? Något som i så fall betyder att kameran konstant måste läsa ut sensorn för att få någon bild i sökaren. Det är ju ungefär som att filma utan att spara filmen. Att batteriet då inte räcker så värst länge låter normalt. Det här är en stor nackdel med alla kameror som har någon form av elektronisk sökare (skärm eller "titthål"), oavsett vad man tycker om konceptet i övrigt.

Den huvudsakliga medicinen är nog att låta kameran gå ned i viloläge, men där brukar ju tyvärr uppvaknandet ofta inte vara så snabbt på kameror just med elektronisk sökarfunktion. Lite ironiskt med tanke på att det är just där det skulle behövas mest. Ljusmätaren i en traditionell spegelreflex drar inte alls lika mycket ström, men vaknar oftast mycket snabbt. Och har ljusmätaren väl slocknat så kan kameran ofta ligga påslagen i flera dagar utan att särskilt mycket batteri går åt.

Eftersom du förmodligen inte vill ha fördröjningen så tror jag att det som återstår är att köpa ett eller flera reservbatterier. Det kanske går att trimma här eller där, men i grunden får du nog svårt att komma åt strömförbrukningen utan att låta kameran "somna".

Hej

Jag har en nyinköpt Sony A77 II. Jag var medveten vid inköpet att batteritiden i exponeringar räknat var ca 450. Problemet är att i timmar räknat utan en enda exponering varar ett fullt batteri endast ca 3,5 tim trots att jag minimerat informationen på skärmen så mycket det går och dessutom vänt skärmen bak och fram så att den släcks. Jag fotograferar mycket fågel så inställningen till energisparläge är satt på 30 min för att undvika fördröjning när objektet dyker upp.
Är detta normalt eller kan jag få ett tips

Nils-Erik

Har ingen A77:a men att strömmen tar slut fort om man tittar i sökaren mycket eller inte låter kameran gå ned i viloläge snabbt är nog fullt normalt för kameror med någon form av elektronisk sökare. Att skärmen du har skärmen släckt hjälper inte eftersom sökaren är igång och den kan eventuellt dra minst lika mycket ström. Att låta kameran sova är nog inget bra alternativ. Du kommer att missa många bilder på det sättet.

Lösningen är väl att helt enkelt skaffa fler batterier. Teoretiskt sätt behöver du ju 7 batterier/dygn. Fotograferar du inte ovan polcirkeln sommartid är det ju dessutom mörkt ett par timmar per dygn så då kanske du kan klara dig på betydligt färre.I vilket fall vill du förmodligen sova någon timma eller två också så redan ett eller två extra batterier skulle säkert räcka långt.

Kanske skulle du även fundera på att skaffa ett batterigrepp så att du inte behöver byta så ofta. Fyrahundrafemtio bilder är inte så mycket om du plåtar fågel, med tanke på att du kanske drar iväg 3-4 eller bilder eller till och med mer varje gång du fotar en fågel i flykten. Har inte sett något A77 batterigrepp men en del kameror/grepp har lösningar där du kan byta batteri medan du fortfarande har något batteri som ger ström till kameran, så att du inte förlorar beredskap medan du byter batteri, men vet som sagt inte om det gäller A77.

En annan bättre men dyrare lösning om du sysslar mycket med fågelfoto är att skaffa en dedicerad fågelkamera med längre standby tid som alltid har ett bra långt tele monterat. Använder du den inte till något annat än fågel behöver det ju inte ens vara en Sony. Välj märke efter bäst glas/peng och kombinera med ett passande DSLR hus med bra AF och bildfrekvens. De flesta DSLR kameror kan du låta vara på dagar i sträck utan att batteriet går åt i någon nämnvärd omfattning, annat än när du faktiskt tar bilder. Just nu är t.ex Nikons 200-500/5.6 + Nikon D500/D7200 en prisvärd, om än kanske lite ljussvag kombo.

Med en dedicerad fågelkamera slipper du dessutom problemet med att du har en vidvinkel monterad när något sällsynt sätter sig och poserar för dig på lagom teleavstånd. Chansen är dessutom större att du då råkar ha lämplig kort exponeringstid förinställd.

Tack

Tack alla för gensvaret, får väl bli några extra batterier. Trivs i övrigt bra med kameran.
Nils-Eriik

Går det inte att koppla in en extern ström källa? Jag har en a7R där det går att sätta i en batteriadapter som i sin tur kan anslutas till ett större batteripack. Finns kanske en sådan lösning till a77 också?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar