Annons

Batteritid Sony DSC-V1

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikaCT

Avslutat medlemskap
Har tänkt att köpa digitalkamera och har fastnat för Sony DSC-V1. Men jag tvekar lite, för jag har i flera recensioner läst om dålig batteritid. Ni som har denna kamera, hur upplever ni det? Hur dålig är batteritiden egentligen? Hur ofta laddar ni? Något annat som är bra att veta om kameran?
 
Hade en V1 som jag sålde till farsan för att köpa en Nikon D70, men lånar den ibland när jag behöver en liten kamera.

Batteritiden räcker gott för en kvälls festfotande om man stänger av kameran när den inte används. Jag hade bara ett batteri och har ändå använt den till att plåta ett bröllop och större delen av festen efteråt.

Om du inte tänker använda extern blixt, behöver nightshot-läget, eller vill glänsa med det laserguidade AF-systemet kan du nog hitta tillräckligt bra mindre kameror med bättre batteritid och som dessutom använder vanliga billiga AA batterier, istället för V1ans batteri som kostar ca 600kr för en reserv.

För att ha blixtsko är dock V1an bra och relativt liten. Den fungerar väl i mörka förhållanden där man behöver bra autofokusassist (dess laserguidade AF-belysning är väldigt bra om man siktar rätt, men även andra Sonykameror med vanliga AF-lampor fungerar bra).
 
Glömde nämna

att jag är ute efter en kamera med snabb AF. Har inte hittat någon annan kamera med 4x optisk zoom, hyfsat liten, som tar bra bilder och som fått bra kritik för bildkvaliteten OCH som är snabb. Var inne på en Canon Powershot A95, men den verkar inte så snabb. Har funderat även på en Olympus C-5060, men den verkar lite klumpig. Har dock inte sett den i verkligheten och känt på den. Du kanske har något bra tips på kamera?
 
Sony har väl ganska snabba kameror, men prisskillnaden mellan deras andra modeller och V1an är möjligen för liten idag för att bry sig om de andra (du vet väl förresten om att Sony har en uppgradering till V1an som heter DSC-V3?).

Sen finns också Canon S60 som har riktig vidvinkel, vilket brukar vara trevligt, men saknar blixtsko och antagligen inte är lika snabb.

Lycka till med vad det än blir :)
 
Ja, jag har läst om V3:an. Tyvärr åker den upp över smärtgränsen när det gäller priset. S60 har jag också kollat in, men hakat upp mig på det här med snabbheten.
Tack för dina synpunkter, ska fundera ett varv till!
 
Har också en V1:a. Batteritiden är väl inte strålande men för mig har det sällan varit några problem. Det beror väl lite på hur man fotograferar. Själv har jag alltid kameran i väskan men kör sällan några jättelånga fotosessioner. Då kan det kanske kännas lite bökigt.

Generellt så är jag mycket nöjd. Liten och kompakt (ganska tjock dock, inget du stoppar i byxfickan). Låga brusnivåer även vid långa exponeringar och många inställningsmöjligheter. Lasermönsterfokuseringen är riktigt användbar. Nightfocus kan också vara bra ibland. Trots att den är liten så sitter reglagen bra till. Jag funderade mellan en digitalsystemkamera och min V1:a rätt länge innan jag bestämde mig. Men det smidiga formatet (och priset) fällde avgörandet. Hade jag valt en större kamera hade jag missat en massa bilder efterssom jag inte hade orkat släpa med den. Med V1:an har man de flesta inställningsmöjligheter som en större kamera har fast i ett smidigt format.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.