Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteriproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Shjimm

Ny medlem
Hejsan

Jag har en ganska gammal och köpt begagnad Pentax K100.

Problemet är att jag stoppar i helt nyladdade batterier, men kameran visar tomt batteri och startar knappt. Har provat med både relativt gamla uppladdningsbara GP 2700 batterier och splirrans nya och första gången uppladdade. Antingen startar den inte alls eller så går den några bilder sen dör den.

Är kameran körd?

Mvh Alexandra

Det kan med lite tur räcka med rengöring av kameran.
Dock inget man bör göra själv.
Mitt tips är att du letar upp någon verkstad som kan lämna ett kostnadsförslag på detta.

Skulle gissa på att det är fel batterier och inte fel på kameran. Svaret (om det är uppladdningsbart som gäller) heter Nimh generation II (står det att batterierna är laddade i förpackningen så har du hittat rätt) helst kombinerat med en bra laddare. Finns även redan en tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=123504

Men ny har ju trådskaparen testat med olika batterier.
Vilket gör din slutsats tveksam...

Även äldre generationers batterier skall fungera bättre än det trådskaparen skriver förutsatt att batterierna tar laddning som de skall.

Även äldre generationers batterier skall fungera bättre än det trådskaparen skriver förutsatt att batterierna tar laddning som de skall.

Efter lite Googlande verkar det dock som att den aktuella kameran får problem när spänningen blir för låg.

Därför skulle jag vilja råda trådskaparen att testa "vanliga" icke laddningsbara batterier och se om det funkar bättre (dessa håller en högre spänning. 1,5V mot 1,2V för laddningsbara batterier).

Hade motsvarande batterier till min K-x som bara funkade första laddningen...och om jag förstår det hela rätt är det likadana batterier av olika ålder?

Efter lite Googlande verkar det dock som att den aktuella kameran får problem när spänningen blir för låg.

Därför skulle jag vilja råda trådskaparen att testa "vanliga" icke laddningsbara batterier och se om det funkar bättre (dessa håller en högre spänning. 1,5V mot 1,2V för laddningsbara batterier).

Om man inte ska ha laddningsbara rekommenderar jag lithium batterier, håller många gånger längre än alkaliska...

Tack för alla svar!
Jag var lite stressad när jag skrev inlägget och ber om ursäkt att det inte var helt klart vilka batterier jag provat. Det är alla GP2700 batterier, men av olika ålder. Har även provat med olika laddare, tre olika märken närmare bestämt, men samma resultat.
Era svar ger mig iallafall förhoppningar om att det är batterierna som felar och inte kameran, så jag har nu beställt "sanyo eneloop" batterier då de tydligen ska vara bra till just denna kameran.

Jag tvekade till att beställa ännu en batteriladdare då vi som sagt har 3 stycken här hemma, och min sambo tyckte att jag skulle låta bli, borde jag ha beställt en kanske? Eller spelar det ingen roll, det är batterierna som är det viktiga? "bra batterier i kombination med en bra laddare", vad är en bra laddare? Jag har alltid trott att GP är bland de bästa uppladdningsbara man kan få..

Tack igen för alla svar, hoppas verkligen att batterierna löser detta, trivs med denna kamera och har definitivt inte råd med ett nytt kamerahus.

mvh Alexandra

Senast ändrad:
Tack för alla svar!
Jag var lite stressad när jag skrev inlägget och ber om ursäkt att det inte var helt klart vilka batterier jag provat. Det är alla GP2700 batterier, men av olika ålder. Har även provat med olika laddare, tre olika märken närmare bestämt, men samma resultat.
Era svar ger mig iallafall förhoppningar om att det är batterierna som felar och inte kameran, så jag har nu beställt "sanyo eneloop" batterier då de tydligen ska vara bra till just denna kameran.

Jag tvekade till att beställa ännu en batteriladdare då vi som sagt har 3 stycken här hemma, och min sambo tyckte att jag skulle låta bli, borde jag ha beställt en kanske? Eller spelar det ingen roll, det är batterierna som är det viktiga? "bra batterier i kombination med en bra laddare", vad är en bra laddare? Jag har alltid trott att GP är bland de bästa uppladdningsbara man kan få..

Tack igen för alla svar, hoppas verkligen att batterierna löser detta, trivs med denna kamera och har definitivt inte råd med ett nytt kamerahus.

mvh Alexandra

Problemet med laddare som tar 2 eller 4 batterier är att
dom laddas parvis. Är den ena halvladdad och den andra tom
bör laddaren slå ifrån när den halvladdade är full.
Alternativt blir den halvladdade överladdad/ överhettad vilket
är ännu sämre.
Så en bra laddare kan ladda ett batteri.
Det brukar stå delta-V eller nåt liknande om laddaren har styrning/strypning
av laddningen. som antingen är temperaturkänslig eller elektronisk.

Blir batterierna heta är dom överladdade.
Problemet är att det finns för många dåliga laddare
och ingen utförlig bruksanvisning.

Enklast är naturligtvis att använda engångs lithium,
prova ett 4 pack och se om kameran funkar.

Tack för alla svar!

mvh Alexandra

Jag tror att Sanyo batterierna är en bra lösning, men för att förtydliga ovanstående inlägg så är en laddare med en laddningskanal per batteri den bästa lösningen, och t.ex. delta-v är också en fördel. Det lär fungera bra med de laddare du har men bättre med en fyrkanalsladdare.

Jag kan ju redogöra mina erfarenheter:
Powerbase 2700mah i tvåkanalsladdare för åtta batterier (fyra per kanal) räckte till ca tio bilder första laddningen, inte alls vid senare tillfällen
Samma batterier i en tvåkanalsladdare för fyra batterier (två per kanal) räckte till ett tiotal bilder
Hänhel 2350mah i fyrkanalsladdare (en kanal per batteri) räcker till 75-100bilder
Panasonic Infinium 2100mah (Ni-Mh gen II) räcker till minst ett halft tusen bilder i samma laddare och kan ligga i kameraväskan (eller kameran) i veckor utan att ladda ut

Jag ursäktar om jag slösat bort din tid ;)

Min erfarenhet är att just GP batterier verkar fungera dåligt ihop med K100D. Och just GP har rykte om sig att ju högre mA-värde desto snabbare självurladdning. T o m mina 2100mA fungerade väldigt dåligt på min K100D.

Hej igen allihopa!

Mina Sanyo Eneloop kom igår, och jag stoppade direkt i dom och knäppte 50 bilder på husdjuren, sen lät jag kameran vara tills idag, och ser man på, kameran visar fullt batteri! Så jag knäppte några bilder till på husdjuren av ren lycka att något så simpelt som batterier löste mitt problem.

Nu ska jag bara investera i en ordentlig batteriladdare också.

Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Bilagor

• IMGP1908.jpg
    IMGP1908.jpg
    18.3 KB · Visningar: 563
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar