Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteriproblem till agfa optima 1035, sensor!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis införskaffat en "Agfa Optima 1035, Sensor" Jag har hört att det inte funkar med dagens alkaliska batterier till den... Det är 3st "Varta V625U" som behövs..

Är det någon som vet eller har prövat om det funkar med nya alkaliska "Varta V625U" (1,5v) eller om man måste hitta på något annat? Hoppas inte att jag behöver en svindyr adapter eller något sånt!

Här är länk till de batterierna jag hoppas ska fungera!
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=16213743

Mvh Viktor

Risken är att kameran är gjord för de gamla V625-batterierna av kvicksilvertyp som förbjöds för ett antal år sedan. Dessa hade en spänning på 1,35V medan de nya 625-batterierna har en spänning på 1,5V.

Oftast går det bra att använda nya batterier på 1,5V istället, dock kommer förmodligen kamerans exponeringsmätare att mäta något fel, men eftersom det då blir en konstant felmätning kan man kompensera för det genom att ställa in kameran på en annan filmkänslighet.

Okej.

Vet man då om den kommer över eller under exponera?
Är det inte nåt med alkaliska batteriers spänningskurva som inte riktigt passar sig för kameror?
Finns det inte zink luftbatterier? Hur får man tag på sådana mån tro?

Kameran kommer inte att under- eller överexponera på grund av batteriet, eftersom mätningen inte är beroende av batterispänningen. Däremot kan den överexponera om CdS-cellens åldring har ökat dess resistans. I värsta fall fungerar den inte alls.

Många gamla CdS-celler fungerar fortfarande bra, så du kan ha tur och ha en som motstår tidens tand.

Hur kameran exponerar lär du se när du har tagit första rullen.

Det är rätt skojigt varför den gavs namnet "Sensor". Det har inget med någon sensor att göra, utan det var deras beteckning på en ny typ av slutarknapp som de introducerade på den serien av kameror. Knappen har mycket liten rörelse, och den ger plötsligt efter vid ett visst tryck, då det klickar till. Idén var att det skulle underlätta att trycka av utan att skaka kameran, eftersom man mer eller mindre tvingas att krama av den.

Samma slags knapp användes också på deras pocketmodeller för 110-film.

Då har verkar jag ha förstått det hela fel, men sådant händer ju. Som jag tidigare förstått det så var vissa kameramodeller (t.ex. Pentax Spotmatic) konstruerade så att det inte var så noga med exakt spänning, medan andra modeller gav felaktiga, eller inga, mätarutslag om de inte matades med rätt spänning?

Silveroxidbatterier (1,55V) brukar i alla fall rekommenderas framför alkaliska eftersom alkaliska batterier tappar mer i spänning under sin livslängd. Zinkluftsbatterier är som sagt ett alternativ och ger en spänning på 1,4V (tror att det finns lite dyrare varianter som ger 1,35V också?) Nackdelen med dem är att de inte har en särskilt lång livslängd (men å andra sidan är de inte särskilt dyra)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar